معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دولت طی یک سال گذشته در عرصه داخلی و خارجی پرداخت و گفت: در سفر به استانها تعدادی از طرح‌های مهم را با هماهنگی استان انتخاب می‌کنیم و در اسفند امسال خواهید شنید طرح‌های عمرانی که رئیس جمهور ودولت برای امسال وعده داده است افتتاح می​شود.
کد خبر: ۷۱۰۸۱۸
اولویت دولت اتمام  طرح​های عمرانی نیمه تمام است

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت در سخنرانی پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با گرامیداشت سالگرد شهادت دو دولتمرد بزرگ، شهیدان رجایی و باهنر، هفته دولت را فرصتی برای تکریم خدمات این دو شهید بزرگوار دانست.

سخنگوی دولت گفت: طرح‌های سال آینده نیز در نیمه نخست سال بعد افتتاح خواهد شد.

وی افزود: مردم از خدمات عینی و مملوس دولت برخوردار خواهند شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سال گذشته لایحه بودجه 1393 به‌موقع به مجلس داده شد گفت: بودجه سال 1394 نیز مثل پارسال، با انضباط و دقت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: دولت بر خود فرض دانست این سیاست‌های رهبری را به صورت برنامه اجرایی تدوین کند و امروز مشخص است هر یک از این 24 بند را کدام دستگاه باید انجام دهد و اهداف کمی و زمان‌بندی آن مشخص است.

نوبخت گفت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برنامه ششم توسعه را نیز براساس اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اسلامی و ایرانی طراحی می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: دولت در قبال خانواده‌های جانبازان و شهدا، سال گذشته 1000 میلیارد تومان برای تأدیه مطالبات این قشر اختصاص داد.

رئیس جمهور روزانه 19 ساعت کار می​کند

نوبخت گفت:‌ با اینکه رئیس جمهور روزانه حدود 19 ساعت کار می‌کند، اما پایان هر هفته بر خود واجب می‌داند برای احترام به ارزش‌ها به زیارت خانواده‌های معظم شهدا برود چون خود را مدیون و بدهکار حزب‌الله و خانوده‌های شهدا و رزمندگان می‌داند و این کار را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در عرصه‌های خارجی هم رویکردی را دنبال می‌کنیم که ملت و مقام معظم رهبری آن را تأیید کنند.

سخنگوی دولت گفت: در حوزه خارجی تلاش‌ها را به سه امر معطوف کردیم، ‌یکی اینکه از حقوق ملت در عرصه‌های جهانی دفاع کنیم، دوم اینکه از مسلمانان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه کشورهای همسایه دفاع کنیم و سوم، غبار از چهره مهربان و صمیمی اسلام بزداییم و از اسلام واقعی دفاع کنیم.

نوبخت با بیان اینکه دولت‌های بزرگ و در رأس آنها امریکای مستکبر ده‌ها میلیارد دلار از منابع ارزی حاصل از نفت ما را بلوکه کرده بودند تصریح کرد: اینکه با تحریم‌های ناجوانمردانه از 4 میلیون بشکه توان تولید نفت در روز، یک میلیون بشکه امکان صادرات داشته باشیم و پول آن هم به حساب‌هایی برود که بانک مرکزی تحریم باشد، این بزرگ‌ترین ظلم به ما بود.

وی افزود:‌ وظیفه دولت بود در عرصه‌های جهانی برای رفع این تحریم‌ها مبارزه کند.

نوبخت گفت: در عرصه کشورهای منطقه همه تلاش ما این بود که از مردم عراق، سوریه، لبنان و غزه با افتخار دفاع کنیم.

دستیابی به رشد اقتصادی ۵ دهم درصدی مثبت درسال۹۳

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از تبدیل رشد اقتصادی منفی دو سال گذشته به رشد مثبت در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون به رشد ۵ دهم درصدی مثبت رسیده‌ایم.

سخنگوی دولت گفت: ‌در این هفته، دولت فرصت می‌یابد با بهره‌برداری عملی از طرح‌های خدماتی و عمرانی یا گزارش کتبی و شفاهی، عملکرد خود را به صاحبان اصلی کشور، یعنی مردم ارائه کند.

وی همچنین با تشکر از ستاد اقامه نماز جمعه تهران برای ایجاد فرصت ارائه گزارش به دولتمردان، فعالیت‌های دولت را در دو بخش داخلی و خارجی تشریح کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در گزارش فعالیت‌های داخلی دولت گفت:‌ مهم‌ترین فعالیت دولت رسیدگی به وضع اقتصادی و معیشت مردم بود.

وی با بیان اینکه بهبود وضع معیشتی با افزایش قدرت خرید مردم امکان‌پذیر است افزود: تمرکز دولت در یک سال گذشته بر افزایش قدرت خرید مردم بوده است.

نوبخت نرخ پرشتاب تورم و نوسان قیمت ارز را دو عامل مهم کاهش قدرت خرید مردم دانست و گفت: دولت همه توانش را در مسیر افزایش قدرت خرید مردم به کار گرفت و تلاش کرد جلو نرخ شتابنده تورم را مسدود کند و از نوسان نرخ ارز بکاهد.

وی با اشاره به وجود تورم بالا، کاهش قدرت خرید مردم و کسری بودجه در سال‌های گذشته افزود: دولت با ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه به مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد.

نوبخت به همکاری مجلس شورای اسلامی با دولت اشاره کرد و گفت: سعی کردیم با اصلاح قانون بودجه، آن را از مبلغ 210 هزار میلیارد تومان به 110 هزار میلیارد تومان کاهش دهیم تا جلو کسری بودجه را بگیریم.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم نرخ تورم از بالای 40 درصد به زیر 25 درصد تقلیل یافته است افزود: این به آن معنا نیست که قیمت‌ها را ارزان کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نخستین رویکرد دولت را جلوگیری از افزایش شتابنده تورم دانست و گفت: تقلیل نرخ تورم به معنای کاهش قیمت کالا و خدمات نیست،اما امیدواریم نرخ تورم را یک رقمی کنیم و حتی به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه برخی کشورها نرخ منفی تورم دارند افزود: با کنترل نرخ ارز موفق به ارزان‌تر شدن هزینه درمانی شدیم و مردم می‌توانند با حداکثر 10 درصد هزینه درمان شوند و در روستاها این رقم به حداقل 5 درصد هم تقلیل یافته است.

نوبخت گفت: کار دولت در حوزه درمان خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: تلاش و برنامه‌ریزی دولت این است که مردم در بازار احساس کنند که قیمت‌ها کاهش یافته است.

نوبخت کنترل نوسان قیمت ارز را یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از تضعیف قدرت خرید مردم دانست و گفت: در سایه سیاست‌های در پیش گرفته شده، ارز نه‌تنها دچار نوسان نشد، حتی در بازار آزاد ارزان‌تر از روزی است که دولت روی کار آمد.

وی تأکید کرد: باید آنقدر نرخ ارز واقعی شود که هم به اقتصاد و هم به تولید کمک کند و در شرایطی قرار گیرد که قدرت خرید مردم حفظ شود.

سخنگوی دولت گفت: مساله بیکاری و نرخ بالای بیکاری غم بزرگ و مشکل اساسی است، به همین دلیل برنامه اشتغال و خروج از رکود را تدارک دیده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه ابزار وجود دارد اما در عرصه اقتصاد فعال نیست تصریح کرد: ظرفیت کارخانه‌ها و پتانسیل انسانی وجود دارد اما امکان استفاده به دلیل نبود منابع، کاهش یافته است و فضای کسب و کار آماده نیست.

وی افزود: برای کنترل این وضع، برنامه خروج از رکود آغاز شده است و امیدواریم گزارش آن را سال آینده به مردم بدهیم.

اعتبارات عمرانی پنج ماهه امسال بیش از 3 برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: در پنج ماهه اول امسال، اعتباراتی که به طرح‌های عمرانی داده شد، 3.2 برابر سال گذشته در مدت مشابه بوده است.

محمدباقر نوبخت در ادامه سخنان خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود: همه تلاش ما این بود که از هزینه‌های جاری بکاهیم، به طرح‌های عمرانی بپردازیم و این به منزله ایجاد اشتغال و فعال شدن کارخانه‌هاست.

وی اضافه کرد: دولت در سال 1393 به مراتب بیشتر از سال1392 به اجرای طرح‌های عمرانی همت می‌گمارد و اولویت با طرح‌های نیمه‌تمام است.

نوبخت گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهور که در دستور کار است، اتمام 2906 طرح ناتمام استان‌ها اولویت دارد.

وی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هیئت دولت درخصوص اقدامات دولت در زمینه‌های اقتصادی و مهار کردن تورم و بحث ارز و هزینه‌های درمان و همین طور مواضع حق‌طلبانه در عرصه خارجی، قدردانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها