جام جم آنلاین در گفتگو با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش بررسی کرد؛

صادرات 2 میلیاردی فرش کجا رفت؟ / سرقت طرح های ایرانی توسط ترک ها و چینی ها

نشست مرکزملی فرش ایران با بازرگانان خارجی فرش دستباف با حضور ولی اله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.
کد خبر: ۷۰۹۸۷۳
نشست ویژه تجارت برون مرزی فرش ایران برگزارشد

به گزارش جام جم آنلاین افخمی راد در این نشست بر لزوم تسهیل در مراودات تجاری برون مرزی و راهگشایی برای حل مسائل در حوزه فرش دستباف تاکید کرد.

ورود به بازارهای جدید از طریق انعقاد تفاهمنامه های تجارت ترجیحی و آزاد، از جمله کارهای دولت از سوی وی اعلام شد و تسهیل تجاری و ایجاد بازارهای مناسب برای فرش را از مسائل مهم بیان کرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره اعطای جوایز صادراتی با بیان اینکه فرش جزو کالاهایی با ارزش افزوده بالاست ابراز امیدواری کرد که در سال آینده دولت در این زمینه همکاری لازم را به عمل آورد و جوایز صادراتی فرش برقرار شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ضمن تاکید بر تداوم برگزاری نمایشگاه ها و فعالیت های تجاری در خارج از کشور، اعزام هیئت های بازرگانی و تبلیغات گسترده تر برای هنر- صنعت فرش دستباف، تصریح کرد: این برنامه ها با جدیت از سوی دولت در راستای بهبود هنر- صنعت فرش دستباف دنبال می شود.

افخمی راد، با بیان اینکه شرایط کشور طی یک سال گذشته تغییر کرده است ابراز امیدواری کرد که با روی کارآمدن دولت جدید و اتخاذ سیاست های مناسب، شرایط صادرات فرش دستباف به طور محسوس تری تغییر می کند.

دولت در حال تنش زدایی است

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مشکل تحریم بر سر راه تجارت ما وجود دارد و این موضوع انکار ناپذیر است. در راس آنها تحریم بانکی وجود دارد که هزینه صادرات و واردات را افزایش داده است .
افخمی راد، به افزایش حداقل 15 درصدی در هزینه تجارت خارجی ناشی از تحریم که سبب کاهش رقابت پذیری در سطح بین الملل شده است اشاره کرد.

افخمی راد گفت: در حال حاضر برنامه های دولت معطوف به تنش زدایی در روابط خارجی است تا از این طریق جایگاهی را که حق کشور ماست بیابیم.

حمایت مرکز ملی فرش از نمایشگاه های فرش

حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران هم در این نشست با توجه به لزوم شناساندن کافی فرش ایران در سایر کشورها گفت: اصل مهمی که در مرکز ملی فرش ایران مورد توجه ما قرار دارد تبلیغات جهانی و اهمیت آن است که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم براین امر مصرانه تاکید دارد.

کارگر، تصریح کرد: معتقدیم فرش نیازمند تبلیغات است و فرایند تبلیغ نیازمند زمان، استمرار و هزینه. از سوی دیگر باید از ابزارهای گوناگون تبلیغاتی و اطلاع رسانی استفاده کرد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اشاره به نشست خود با رایزنان بازرگانی کشورمان در سایر کشورها گفت: در حوزه تبلیغات برون مرزی، رایزنان بازرگانی در حوزه فرش دستباف آگاه شده اند و قرار است اطلاعات ابتدایی در زمینه ورود به بازارهای جدید و سلیقه یابی مخاطبان فرش در ارتباطی دو سویه با داخل کشور مبادله شود.

کارگر تاکید کرد که یکی از ابزار مهم تبلیغات در خارج از کشور برگزاری نمایشگاه فرش دستباف است اما رویکرد مرکز ملی فرش ایران در شیوه برگزاری این نمایشگاه ها متفاوت از گذشته خواهد بود.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: مرکز ملی فرش ایران حامی نمایشگاه هایی است که در راستای منافع فرش دستباف ایران برگزار می شود و رویکردهای فرهنگی و هنری را به همراه وجوه تجاری و اقتصادی داراست.

کارگر با تاکید بر لزوم تشکیل کمپین های تبلیغاتی با کمک فعالان فرش در راستای ورود به بازارهای هدف گفت: با تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت هزینه های دریافت شده به ازای واگذاری غرفه های نمایشگاه بیست و سوم صرف تبلیغات برون مرزی فرش دستباف کشورمان خواهد شد.

در ادامه این جلسه ، بازرگانان فرش ایران در خارج از کشور درباره مسائل مختلف حوزه صادرات فرش صحبت کردند.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران در این نشست با اشاره به اینکه تمامی فرش های دستباف ایران قابلیت صادر شدن دارند و حتی فرش هایی که به مصرف داخلی می رسند در آینده به گونه ای می توانند صادر شوند، علت اصلی کاهش صادرات فرش را گرانی فرش و بالا بودن قیمت تمام شده توصیف کرد.

درادامه این نشست صادرکننده ای ازچین با اشاره به شناخت اندک چینی ها از فرش ایران خواستار تبلیغات گسترده و مناسب شد. وی نوسانات نرخ ارز را هم عامل آسیب به صادرات این کالا دانست.

یکی دیگر از تاجران خارجی این نشست با برشمردن اینکه تبلیغات در هر کشوری باید با روحیه مردم آن کشور منطبق باشد، گفت: صرفا با تبلیغ در تلویزیون نمی شود به اثر بخشی رسید و نیاز به بازارسازی در برخی کشورها و سپس تبلیغات است.

تاجری از لبنان هم به ظرفیت خوب فرش در کشورهای عربی اشاره کرد و اختصاص بودجه ای خاص در جهت تبلیغات را مهم برشمرد.

یکی دیگر از بازرگانان ایرانی مقیم سوئد به تشکیل اتحادیه ای در این کشور به همت تجار آنجا و یاری سفیر ایران در سوئد اشاره و این موضوع را باعث کاهش هزینه ها و رسیدن به انسجام دانست.

روان سازی صادرات فرش، ساماندهی نمایشگاه های برون مرزی و تبلیغات گسترده و هدفمند از مهمترین موارد مطرح شده از سوی حاضران در این نشست بود.

این جلسه با ابراز امیدواری شرکت کننده​ای از آفریقای جنوبی در جهت تعامل بیشتر ایران و این کشور و شناخت بیشتر فرهنگ های دوکشور به پایان رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها