محققان توانستند، ارتباط مصرف ماهی پخته یا کباب شده را با سلامت مغز در سال‌های آینده حیات اثبات کنند، اما گویا این موضوع ربطی به امگا 3 موجود در گوشت آبزیان ندارد.
کد خبر: ۷۰۷۸۶۶
رژیم دریایی چقدر ضامن سلامت است؟

پیش‌بینی شده تا سال 2040 بیش از 80 میلیون نفر به زوال عقل دچار خواهند شد. این مساله به مشکلاتی فزاینده برای خانواده‌ها منجر می‌شود و هزینه‌های بیمه‌ درمانی را شدیدا افزایش خواهد داد. بعضی تحقیقات حاکی است تغییر در سبک زندگی، مثلا افزایش تحرک جسمی و دوری از استعمال دخانیات و چاقی مفرط به نمونه‌های نادرتری از بیماری آلزایمر و دیگر مشکلات و کاستی‌های ادراکی در سنین بالا ختم خواهد شد. تاکنون اثرات آنتی‌اکسیدانی اسیدهای چرب امگا 3 ـ که به مقدار بالایی در ماهی، دانه‌ها، تخمه‌ها و روغن‌های بخصوص یافت می‌شود ـ در ارتباط با سلامت مغز ثابت شده است.

یکی از محققان می‌گوید: «بررسی ما نشان داد کسانی که رژیم تغذیه‌ای شامل ماهی پخته یا کبابی و نه سرخ کرده داشتند، قسمت‌های مربوط به حافظه مغز در آنها نسبت به دیگران بیشتر است. البته در عین ناباوری هیچ رابطه‌ای بین مقدار امگا 3 و این تغییرات مغزی یافت نکردیم. از همین جا نتیجه گرفتیم مساله مورد بحث فراتر از رژیم غذایی است و کلا سبک زندگی را شامل می‌شود.»

محققان اطلاعات تغذیه‌ای 260 نفر (مقدار خوراک و چگونگی حاضرسازی آن) را مورد بررسی قرار دادند. این افراد اسکن‌های ام‌آر‌آی باکیفیتی از مغز خود گرفتند و در دو مقطعی که تحت آزمایش قلبی ـ عروقی (CHS) قرار گرفتند، از نظر ادراکی در شرایطی عادی به سر می‌بردند. CHS نام اختصاری تلاشی بالغ بر یک دهه است که از 1989 شروع شد و مقصود از آن شناسایی عناصر خطرساز در زمینه بیماری‌های قلبی در بیماران بالغ بر 65 سال بود.

به گفته محقق ارشد این پروژه، ماهی پخته یا کبابی، نسبت به ماهی سرخ شده از امگا 3 بالاتری برخوردار است؛ زیرا اسیدهای چرب در حرارت بالای روغن از بین می‌رود. هنگام اجرای تحقیقات به این نکته توجه شده بود.

تفاوت‌های مغزی

کسانی که در هفته حداقل یک وعده ماهی پخته یا کبابی مصرف می‌کنند، از ماده خاکستری بیشتری در قسمت‌های مسئول حافظه (4.3 درصد) و ادراک (14 درصد) مغز برخوردارند و احتمال بیشتری دارد که در کارهای فکری موفقیت بیشتری کسب کنند، اما هیچ رابطه‌ای بین تفاوت مغزی و مقدار امگا 3 خون پیدا نشد. یکی از محققان عقیده دارد: «از این مساله نتیجه می‌گیریم که مورد دخیل در تغییر ساختار مغز، سبک زندگی ـ در این مورد خوردن ماهی ـ است، نه عوامل بیولوژیک. مجموعه‌ای از عوامل سبک زندگی در بهبود سلامت مغزی موثر هستند که همگی در کنار هم می‌توانند از مشکلات ادراکی سال‌های آینده زندگی پیشگیری کنند یا آنها را به تاخیر بیندازند.»

منبع: futurity

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها