برادر رییس جمهوری از حمید رسایی شکایت کرد

دعوای یاران روحانی و احمدی نژاد بر سر پولهای بابک زنجانی

حاشیه های جلسه استیضاح فرجی دانا

دوپینگ لاریجانی اثر نکرد

سخنان رییس مجلس و معاون اول رییس جمهور در دفاع از وزیر علوم که تاکید بر تغییر برخی از نیروها در وزارت علوم داشتند، نتوانست تیغ استیضاح را از گردن رضا فرجی دانا بردارد.
کد خبر: ۷۰۷۷۴۰
دوپینگ لاریجانی اثر نکرد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، رای عدم اعتماد مجلس به وزیر علوم که خوشحالی حمید رسایی نماینده تهران و یکی از امضاکنندگان استیضاح را به دنبال داشت باعث شد وی با نوشتن «دوپینگ لاریجانی اثر نکرد» روی کاغذ، این جمله را در مقابل دوربین ها و خبرنگاران حاضر در صحن علنی بگیرد.

این نوشته حمید رسایی اشاره به اظهارات پایان جلسه استیضاح وزیر علوم داشت که در آن، علی لاریجانی اعلام کرد بعد از مطالب و نامه های ارسال شده از سوی وزیر به وی، آنها را مطالعه کرده و مشخص شده است که وزارت اطلاعات تمامی منتصبان وزیر به غیر از یک نفر را تایید کرده است.

لاریجانی در ادامه اظهاراتش گفت: بر اساس جلسه ای که نمایندگان استیضاح کننده با وزیر داشتند تاکید شده چنانچه چند نفر از برادران جابه جا شوند ثلمه ای به اسلام وارد نمی شود.


پس از او، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور طی پیغامی که توسط رییس مجلس خوانده شد اعلام کرد که ما به نظر شما احترام می گذاریم و به آن عمل می کنیم.

بعد از این اظهارات، رای گیری شد ولی نفوذ کلام رییس مجلس و معاون رییس جمهور پس از پنج ساعت اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح نتوانست رضا فرجی دانا را در صندلی وزارت ابقا کند.

هنگام قرائت رای عدم اعتماد وزیر، نمایندگان طراح و موافق استیضاح با گفتن کلمه «الله اکبر» رای عدم اعتماد به فرجی دانا را تایید و از همکاران خود تشکر کردند.

حاشیه های مجلس

* جلسه استیضاح رضا فرجی دانا که بدون حضور رییس جمهور جهت دفاع از وی برگزار شد با حضور اکثریت وزرا و معاونان رییس جمهور تشکیل شد. در این جلسه 8 نفر از مخالفان وزیر به اظهار نظر پرداختند.

* علیرضا زاکانی نماینده تهران، موسی غضنفرآبادی نماینده بم، سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین، قاسم جعفری نماینده بجنورد، محمدحسن آصفری نماینده اراک، علی اصغر زارعی نماینده تهران، بیژن نوباوه نماینده تهران و الیاس نادران دیگر نماینده تهران از جمله مخالفان وزیر بودند.

*در این جلسه 4 تن از مخالفان وزیر با نشان دادن فیلم هایی از تلویزیون های مجلس و جریانات حوادث 78 و فتنه 88 نظرات منتصبان رضا فرجی دانا در وزارت علوم را زیر سوال بردند.

*برخی از این فیلم و آمارها که نشان دهنده فضای حوادث کوی دانشگاه و فتنه 88 بود با تحلیل های کارشناسان معاند نظام توسط رسانه های بیگانه همچون «صدای امریکا » و « بی بی سی» تهیه شده بود و همین امر باعث شد مخالفان وزیر تاکید کنند که وی برای رسانه های غربی خوراک تهیه کرده است.

*بیژن نوباوه نماینده تهران هنگام سخنانش ، فیلمی از صدای امریکا و بی بی سی را که مربوط به بورسیه های غیرقانونی بود، از تریبون مجلس پخش کرد که این عمل با واکنش علی لاریجانی مواجه شد به طوری که وی گفت«چرا اجازه می دهید حرف های بی ربط اشاعه پیدا کند. یک رسانه مزخرفی می گوید چرا آن را در مجلس اشاعه می دهید». نوباوه در پاسخ گفت: سعه صدر به خرج دهید ما هم می خواهیم حرف مزخرف را نشان دهیم.

*اکثر مخالفان وزیر به هنگام قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس مدارکی را به هیات رییسه در مورد اقدامات رضا فرجی دانا تقدیم کردند. هنگامی که سید حسین نقوی حسینی بعد از این اقدام تاکید کرد کسانی که در انتخابات 88 القای تقلب کردند مجرم هستند، این سخن، با احسنت احسنت نمایندگان همراه شد.

*نماینده اراک نیز هنگامی که قصد داشت فیلمی را از محمدرضا خاتمی از تلویزیون های مجلس نمایش دهد این فیلم با مشکل صدا مواجه شد و بر این اساس وی وقت خود را به علی اصغر زارعی داد.

*علی لاریجانی در میانه سخنان نمایندگان مخالف، در واکنش به اظهارات علیرضا زاکانی نماینده تهران که گفته بود رییس جمهور هم از بورسیه استفاده کرده است، گفت: آقای مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور طی نامه ای اعلام کردند که آقای رییس جمهور از بورسیه استفاده نکرده اند که این کلام باید تصحیح شود.

* به هنگام اظهارات الیاس نادران آخرین مخالف وزیر، صحن علنی مجلس با سکوت مطلق به سخنان وی گوش می داد. وی در اعتراض به بازگرداندن اخراجی های دانشگاه به این محیط گفت: اینها می توانند سال 88 دیگری را به وجود آورند که این جمله با احسنت نمایندگان همراه شد.در میان سخنان نادران، عده ای از مخالفان کلام وی به هیات رییسه اعلام می کردند که وقت این نماینده تمام است.

*هنگامی که اظهارات نادران پایان یافت رضا فرجی دانا برای دفاع از خود از تریبون مجلس بالا رفت که همزمانی این اتفاق باعث رودرو شدن الیاس نادران با وزیر شد و فرجی دانا اول از همه دست خود را به سمت نادران دراز کرد و با وی دست داد.

* در جلسه استیضاح وزیر، دو تن از نمایندگان مجلس جواد هروی نماینده قائنات و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در موافقت با وزیر به صحبت پرداختند.این نمایندگان نیز با نشان دادن آمار و نمودارهایی از مراجع رسمی به حرکت مثبت وزیر در وزارتخانه اشاره داشتند.

* جعفرزاده که به عنوان یکی از اصولگرایان موافق وزیر صحبت می کرد تاکید کرد که از هیچ مرجعی ترسی ندارد و تمام قد از رضا فرجی دانا دفاع می کند. این جمله وی با احسنت نمایندگان همراه شد. وی در میان سخنانش تاکید کرد که هشت سال به دولت گذشته کمک شده و الان یکسال به این دولت کمک شود. این نماینده مجلس که دارای بالاترین درجه ایثارگری و جانبازی است و با ویلچر در صحن علنی تردد می کند با کمک نمایندگان پشت تریبون مجلس قرار گرفت و از وزیر دفاع کرد.



* رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم با قرار گرفتن پشت تریبون مجلس به دفاع از خود پرداخت. وی در حین اظهاراتش خطاب به نمایندگان گفت آیا یک دانشجو در سن 22 سالگی که حکم سنگین انضباطی می گیرد می تواند ادامه حیات دهد که این جمله با احسنت احسنت نمایندگان همراه شد.



فرجی دانا با تاکید بر این که عبدالرضا رحمانی فضلی که مسئول امنیت کشور است اعلام کرده دانشگاه های کشور در حال حاضر آرامترین فضا را دارند گفت: چرا می خواهیم القا کنیم که دانشگاه ها در مقابل نظام هستند.

در تایید سخنان وی، کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل با صدای بلند گفت: صلوات بفرستید.

* فرجی دانا در دفاع از خود، استعلام های محرمانه وزارت اطلاعات را به علی لاریجانی ارائه کرد و گفت استعلام ها چون حکم محرمانه دارد آن را خدمت رییس مجلس می دهم چون امکان دارد فردا بگویند وزیر علوم اسناد محرمانه را افشا کرد.



فرجی دانا وقتی گفت نباید لکوموتیو وزارت علوم را متوقف کرد، گفت:«البته آقای دکتر حدادعادل می گوید به جای لوکوموتیو بگویید پیشرانه».

وقتی سیر اسناد ارائه شده به رییس مجلس از طرف رضا فرجی دانا بالا گرفت، لاریجانی با خنده گفت:«یک خروار نامه از صبح تاکنون جمع شده است».

*هنگام اظهارات بیژن نوباوه، کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل به شدت عصبانی شد و کلماتی را ادا کرد که باعث شد جواد جهانگیرزاده جلوی این نماینده را بگیرد و همین امر منجر به عصبانیت وی بشود. پس از این اتفاق تعداد زیادی از نمایندگان مجلس جهت وساطت، اطراف این نمایندگان جمع شدند و حتی یکی از آنان نماینده اردیبل را جهت تلطیف صحن علنی از جلسه به بیرون هدایت کرد.

* در ساعت 13:30 و پس از اتمام سخنان رضا فرجی دانا، مجلس وارد رای گیری در خصوص رای اعتماد یا عدم اعتماد وزیر شد و پس از آن عده ای با قرار گرفتن در هیات رییسه به شمارش آرا پرداختند.



*به هنگام شمارش آرا محمد دهقان عضو هیات رییسه با نشان دادن «انگشت شصت» خود به سمت زمین به رسانه ها اطلاع داد که وزیر نتوانسته است رای اعتماد کسب کند.

*در زمان شمارش آرا عده ای از نمایندگان در حال گرفتن عکس یادگاری از خود و همکارانشان بودند که این از چشم خبرنگاران و رسانه ها پنهان نماند.

تعداد زیادی از رسانه های داخلی و خارجی جهت پوشش این اتفاق مهم در صحن علنی مجلس حاضر شده بودند.


فاطمه امیری – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
جوون
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
...متاسفم
اقای فرجی دانا از زحماتتان متشكرم
ناشناس
United States
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
۰
۰
آقای فرجی دانا به امید آینده ای بدون تندرو ها و امیدوارم موفق باشید...

نیازمندی ها