زلزله‌ای به قدرت 6.1 ریشتر، ساعت 7 و 2 دقیقه صبح دیروز بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام را لرزاند و علاوه بر تخریب بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و اداری در شهرستان آبدانان نزدیک به 300 زخمی برجای گذاشت.
کد خبر: ۷۰۷۰۸۸
نیاز زلزله زدگان ایلامی به آب در دمای 50 درجه

به گزارش خبرگزاری‌ها، این زلزله تلفات جانی نداشته است که علت اصلی آن، زلزله 4.5 ریشتری بعد از ظهر یکشنبه گذشته در مورموری بوده که موجب هشیاری و آمادگی مردم و مسئولان منطقه شده بود، به طوری که مردم حتی یکشنبه‌شب گذشته، شب را بیرون از منازل خود به صبح رساندند و هنگام وقوع زلزله 6.1 ریشتری بامداد دوشنبه در فضای آزاد یا در حال آماده‌باش بودند.

البته این زلزله که به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کانون آن سه کیلومتری مورموری بوده است، تا ظهر دیروز و به گفته احمد کرمی، مدیر ستاد بحران استانداری ایلام 260 زخمی داشت که به گفته وی به مراکز درمانی شهرستان دهلران، آبدانان و استان خوزستان انتقال داده شده و از این تعداد 97 نفر آنها سرپایی درمان شده‌اند.

یارالله سیدی، معاون فرماندار آبدانان نیز وضع 13 نفر از مجروحان را وخیم اعلام کرد و گفت: این مجروحان برای مداوای بهتر و سریع‌تر به دزفول اعزام شده‌اند.مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز از تشکیل کمیته بهداشت و درمان در دزفول و آمادگی کامل بیمارستان‌ها در پلدختر، دزفول و دیگر شهرستان‌های اطراف خبر داد و یادآور شد: 41 زمین‌لرزه از روز یکشنبه گذشته تا ظهر دیروز منطقه آبدانان و مورموری را لرزانده که 18 مورد از آنها بالای چهار ریشتر قدرت داشته‌ است.

خسارت سنگین به 8 روستا

شهرستان آبدانان 60 هزار نفر جمعیت دارد و بخش مورموری در 55 کیلومتری آبدانان 11 روستا دارد که به هشت روستای آن خسارت شدید وارد شده است.

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در این باره گفت: زلزله مورموری به تاسیسات زیربنایی از جمله آب، برق و جاده‌های این روستاها خسارات زیادی وارد کرده و بر اساس برآوردهای اولیه، خانه‌های روستاییان تا 50 درصد تخریب شده است.

به گفته وی به تاسیسات زیربنایی شهر مورموری و شهرستان آبدانان نیز خسارت وارد شده است و موجب قطع آب و برق و تخریب برخی ساختمان‌های اداری شهر از جمله ساختمان مخابرات آبدانان و در نتیجه قطعی وسایل ارتباطی شده است.

مجید عسگری، فرماندار آبدانان نیز با بیان این‌که حجم خسارت زلزله در بخش مورموری این شهرستان در مناطق روستایی بسیار سنگین است، تصریح کرد: بر اساس مشاهدات ابتدایی گروه‌های ارزیاب، خسارت در برخی از روستاها تا 100 درصد نیز گزارش و همچنین مسیرهای ارتباطی به بخش زلزله‌زده بر اثر ریزش کوه‌ها مسدود و تخریب شده که این امر کار امدادرسانی به منطقه را دشوار کرده است.به گفته وی به زیرساخت‌های مورموری نیز خسارت 70 تا 80 درصدی وارد شده است.البته جاده ارتباطی بخش مورموری به شهرستان دهلران که صبح دیروز در اثر ریزش کوه ناشی از زمین‌لرزه مسدود شده بود، ظهر روز گذشته بازگشایی شد.برق و تلفن مناطق زلزله‌زده بخش مورموری نیز که قطع شده بود، به گفته احمد کرمی، مدیر ستاد بحران استانداری ایلام تا ظهر دیروز وصل شد.

وی با اشاره به این‌که خسارت زلزله مناطق روستایی بخش مورموری بین 15 تا 85 درصد برآورد می‌شود، گفت: وسایل امدادی شامل چادر، آب معدنی و مواد غذایی از دیروز از طریق استان‌های همجوار به مناطق آسیب دیده اعزام شده است.

نیاز زلزله‌زدگان به آب معدنی

قطعی آب در مناطق زلزله‌زده از یک سو و گرمای هوا در ایلام از دیگر سو موجب نیاز شدید مردم منطقه به آب معدنی شده که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان نیز به آن اشاره می‌کند.

محمد سلیمانی با بیان این‌که تا ظهر دیروز بیش از ده هزار بطری آب معدنی بین مردم مناطق زلزله‌زده پخش شده است، مهم‌ترین نیاز مردم آسیب دیده را مواد غذایی و بویژه نان به دلیل تعطیلی نانوایی‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به این‌که مواد غذایی انبارهای این جمعیت در استان برای زلزله‌زدگان منطقه ارسال شده است، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با این حال با توجه به نیاز منطقه، از استان‌های همجوار آب و مواد غذایی درخواست شده که از استان‌های خوزستان و کرمانشاه در حال ارسال است.

سلیمانی همچنین از برپایی چادر و اسکان زلزله‌زدگان در آن خبر داد. ناصر نوری، بخشدار مورموری نیز با تاکید بر این‌که مردم با توجه به گرمای 50 درجه نیازمند آب معدنی و اسکان موقت هستند، به مهر گفت: 12 نفر از مجروحان منطقه مورموری به دلیل شدت جراحات به استان‌های همجوار اعزام شده‌اند.

در همین حال رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی از آمادگی اعزام تیم‌های اضطراری این سازمان برای ارائه خدمات امداد و ‏درمان به زلزله‌زدگان مناطق مورموری و آبدانان و اعزام به این مناطق خبر داد‎.‎

به گزارش ایرنا، محمد رئیس‌زاده با بیان این‌که ‏تیم‌های اضطراری سازمان بسیج جامعه پزشکی در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت نیاز در اسرع ‏وقت به منطقه زلزله‌زده ‏ایلام اعزام شوند‎، افزود: از نظر نیروی انسانی نیز نیروهای پزشکی، پرستاری و کادر امداد و نجات بسیج جامعه پزشکی ‏به ‏تعداد کافی ‏برای کمک به زلزله‌زدگان در استان ایلام حضور دارند.

خسارت به آثار تاریخی

زمین‌لرزه مورموری علاوه بر آبدانان، پنج استان مجاور ایلام یعنی خوزستان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه و همدان را نیز لرزاند. شدت این زمین‌لرزه در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان خوزستان موجب وحشت مردم شد و همچنین شهرهای شوش و دزفول را به لرزه در آورد.

به گفته حبیب‌الله آصفی، فرماندار دزفول زمین‌لرزه در این شهرستان خساراتی به دنبال نداشته است.

غلامحسین شرافت‌زاده، بخشدار الوار اندیمشک نیز یادآور شد: طبق بررسی به عمل آمده تا ظهر دیروز گزارشی از خسارت احتمالی ناشی از این زمین‌لرزه در این شهر دریافت نشده است.

همچنین رضا آریایی، مدیرکل ستاد بحران استان لرستان با بیان این‌که زلزله مورموری سبب لرزش زمین در شهرستان پلدختر و بخش‌هایی از مناطق مرزی لرستان شد، اما هیچ خسارتی در پی نداشت، به ایرنا گفت: با توجه به این‌که لرستان به عنوان استان معین ایلام در مواقع بحران تعیین شده است، به محض اطلاع از وقوع زلزله، نیروهای امداد و نجات استان لرستان از جمله هلال‌احمر در آماده‌باش کامل هستند. همچنین به همه نهادها، بیمارستان‌ها، هلال‌احمر و همه دستگاه‌های امدادرسان استان آماده‌باش کامل داده شده تا در صورت اعلام نیاز بلافاصله به ایلام اعزام شوند.

وی همچنین از اعزام سه دستگاه تانکر سیار 12هزار لیتری حمل آب‌شرب از لرستان به شهر مورموری آبدانان خبر داد.

عبدالمالک شنبه زاده ، معاون میراث فرهنگی ایلام نیز از خسارت 15 درصدی بناهای تاریخی و قلعه های ساسانی شهرهای دهلران، آبدانان و دره شهر خبر داد. همچنین این زلزله سبب ایجاد دو ترک بزرگ روی بدنه قلعه شوش شده است. اکنون این قلعه برای انجام تعمیرات روی گردشگران بسته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
باسلام انشاله هرچه سریعترمصدومان شفاپیداكنند.همراه اول واسه مردمان غزه پیامك جهت كمك ارسال كرد!!
اماواسه مردم كشورخودمان دریغ!!!

نیازمندی ها