وضع گنبد مسجد جامع عباسی(مسجد امام) چند سالی است که بحرانی است و هر روز شاهد اتفاقی تازه در آن هستیم به‌طوری که در چند روز اخیر بخشی از کاشی‌های گنبد این مسجد فروریخت.
کد خبر: ۷۰۶۶۴۳
ریزش بخشی از کاشی‌های گنبد مسجد امام اصفهان

یک مرمتگر کاشی در این باره به مهر گفت: مرمت این قسمت از گنبد مسجد امام که هم‌اکنون شاهد ریزش کاشی‌های آن هستیم نزدیک به 20 سال پیش انجام شده بود.

حسن مقضی افزود: به نظر می‌رسد مرمت این کاشی‌ها در 20 سال پیش اصولی نبوده و به همین سبب هم‌اکنون شاهد ریزش آن هستیم و امید است کاشی‌هایی که هم‌اکنون مرمت می‌شود دوام لازم را داشته باشد.

وی به استفاده از دریل برقی اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع برای مرمت بنایی که عمری چهارصد ساله دارد باید با احتیاط عمل کرد.

مقضی ادامه داد: نزدیک به 39 سال پیش کاشی‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را مرمت کردیم که هنوز مشکلی برای آن پیش نیامده است یا کاشی‌های آرامگاه واله در تخت فولاد اصفهان پس از 38 سال مشکل پیدا کرد که شهرداری چون نیروی لازم برای مرمت آن را نداشت همه کاشی‌ها را جمع و از نو کاشی کرد؛ ولی کاشی‌های جدید پس از دو سال فروریخت.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این باره گفت: مرمت گنبد مسجد امام هم‌اکنون آغاز شده و ما از یک نقطه روند مرمت را آغاز کرده‌ایم و کار در حال جلو رفتن است ولی با توجه به این‌که این امر در ارتفاع در حال انجام است و در محدوده و حریم ثبت جهانی هستیم باید با دقت و ظرافت خاصی موضوع را پیگیری کنیم.

ناصر طاهری افزود: پیش از این هم اعلام کرده بودیم که گنبد مسجد امام وضع خوبی ندارد و کاشی‌ها دیگر چسبندگی لازم را ندارد و ممکن است ریزش داشته باشد.

وی بیان کرد: در شرایط موجود ناچار هستیم که کل گنبد را مرمت کنیم البته برخی از نقاط نیازمند مرمت موضعی است، اما در هر صورت کل گنبد را باید مرمت کرد.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به این‌که تاکنون مرمت سه ترک از 16 ترک گنبد مسجد امام به اتمام رسیده است، گفت: مرمت ترک‌های کناری آن را هم آغاز کرده‌ایم.

طاهری مرمت گنبد مسجد امام را نیازمند زمان دانست و افزود: این گنبد 16 ترک دارد که حمل مصالح برای اجرای کار در آنجا مشکل است و باید کیفیت مصالح در بالا نیز بررسی شود چون گچ و مصالح در پای کار ممکن است به سبب طی کردن ارتفاع مشکل پیدا کرده باشد البته ما بسیاری از کارهای خود را در کارگاهی در پایین گنبد انجام می‌دهیم. عمر کاشی در بهترین شرایط 20 تا 30 سال است و در واقع کاشی فقط یک پوسته تزئینی است.

طاهری درخصوص تامین بودجه مرمت این گنبد و این‌که آیا در تامین اعتبار آن مشکلی وجود دارد، گفت: چون این اثر در محدوده ثبت جهانی است از محل پایگاه جهانی بودجه لازم به آن اختصاص می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها