وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

رانت خواری در واردات روغن خوراکی

عضو کمیسیون کشاورزی هشدار داد:

۷۰۰ هزار تن روغن پالم در سبد غذایی مردم

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی از 750 هزار تن واردات روغن پالم، حدود 50 هزار تن در محصولات لبنی استفاده شده است، در صورتی که 700 هزار تن دیگر در سایر بخش ها و بدون سر و صدا در سبد غذایی مردم مورد استفاده قرار می گیرد. در همین حال مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از برنامه وزارت بهداشت برای کاهش واردات روغن پالم و افزایش کیفیت روغن های مصرفی در کشورخبر داد.
کد خبر: ۷۰۶۳۲۲

جام جم سرا: عباس پاپی زاده بالگان عضو کمیسیون کشاورزی در گفت وگو با خانه ملت، گفت: بحثی که وزیر بهداشت و درمان درباره مضر بودن روغن پالم مطرح کرد کاملا قابل پذیرش است، چرا که این روغن، اسید اشباع بالایی دارد اما سوالی که در این بین مطرح می شود اینکه آیا استفاده از روغن پالم تنها در لبنیات ممنوع است؟ به هر حال باید توجه داشت که امراضی از قبیل بیماری های قلبی و عروقی با روغن پالم تشدید می شود و به دلیل آسیب رسانی های فراوان، استفاده از روغن پالم در تمام محصولات غذایی ممنوع است.


وی با اشاره به اینکه نیمی از یک میلیون و پانصد هزار تن روغن وارداتی کشور، مربوط به پالم است، تصریح کرد: 50 هزار تن از میزان واردات، در فرآورده های لبنی استفاده می شود و باید مشخص شود که چرا تمام حساسیت ها روی همین 50 هزار تن است، در صورتی که 700 هزار تن دیگر از این روغن در سایر محصولات غذایی استفاده می شود. وی تصریح کرد: مردم اکنون از روغن پالم به صورت خوراکی در منازل استفاده می کنند، در صورتی که تنها روی 50 هزارتن استفاده شده در لبنیات حساس هستند و باید مشخص شود که 700 هزارتن چه شد وچرا سازمان استاندارد و غذا و دارو سکوت کرده است و باید در این زمینه پاسخگو باشند.

به گزارش جام جم سرا، دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان این که مسئله روغن پالم بیش از ۶ ماه پیش مطرح شده است، به خراسان گفت: از همان زمان این موضوع را از طریق دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پیگیری کردیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: مهم ترین نکته واردات روغن پالم بود که طی ۲، ۳ سال گذشته افزایش یافته و به بیش از ۶۰درصد رسیده بود که در اقدامی جدی باید آن را کاهش می دادیم، بر این اساس با برگزاری جلسات و هماهنگی های لازم با متولیان صنعت روغن و وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته شد که واردات این روغن در سال جاری به ۳۰درصد کاهش یابد که این مسئله اجرا شد و باید در مرحله بعد یعنی سال آینده این میزان به ۱۵درصد و در ۲ سال بعد به ۱۰درصد برسد.

وی تاکید کرد: مسئله اصلی همین امر بود؛ زیرا به دلیل ارزان بودن این روغن، واردات آن زیاد بود و استفاده بالایی در روغن های خوراکی داشت ولی باید در نظر داشت که اقدام مهم و جدی دیگر، افزایش کیفیت روغن های مصرفی است که باید در مسیر بهبود کیفیت روغن به آن توجه شود و دقت کافی در مواد اولیه مورد استفاده در ترکیبات روغن صورت گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: اقدام دیگر اجرای برنامه های فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی درباره مصرف روغن است که با کمک رسانه ها باید انجام شود به گونه ای که روغن های جامد و نیمه جامد به طور کلی از سبد غذایی مردم حذف شود زیرا بیشترین میزان روغن پالم در این نوع روغن ها استفاده می شود. عبداللهی ادامه داد: توصیه ما به مردم، استفاده از روغن های مایع، کلزا، ذرت، سویا، کنجد و آفتابگردان است.

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان این که روغن پالم به غیر از شیر و لبنیات در روغن نباتی، شیرینی و شکلات هم استفاده می شود، گفت: البته دغدغه ای که وجود داشت درباره وجود این روغن در لبنیات بود هر چند که به گفته رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت امکان حذف ۱۰۰ درصدی پالم از این مواد غذایی وجود ندارد و فقط می توان موارد خارج از اندازه این روغن را حذف کرد.

مهندس هاشمی افزود: در آخرین جلسه ای که با حضور متولیان صنایع لبنی ، کارشناسان غذا و دارو و وزیر بهداشت و درمان برگزار شد عملا این نتیجه حاصل شد که با تدابیر اتخاذ شده؛ از جمله جلوگیری از ادامه کار متخلفان و اعلام اسامی آن ها به قوه قضاییه و یا در صورت نیاز افشای اسامی آن ها، دغدغه ای که درباره روغن پالم وجود داشت برطرف شده است.

وی با اشاره به نظارت های سازمان غذا و دارو تاکید کرد: نظارت های ما به صورت مقطعی و دوره ای، نامحسوس و یا به صورت غیرمترقبه انجام می شود ضمن آن که ما پذیرفته ایم باید نظارت هایمان را بر بخش فرآورده های غذایی به شدت افزایش دهیم.(خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها