جام جم آنلاین گزارش می دهد

صلابت بشار اسد در آئینه داعش

توحش داعش در عراق، هر چند هزینه های سنگین مادی و انسانی به همسایه غربی ایران وارد کرد اما برای سوریه ای که سال هاست با تروریست ها درگیر است، فواید انکارناپذیر راهبردی و عملیاتی داشت، یکی از این فواید، اثبات توان ارتش سوریه به رهبری بشار اسد در دفع خطری بود که نه تنها برای سوریه بلکه برای کل منطقه و جهان تهدید اول است.
کد خبر: ۷۰۶۱۷۵
صلابت بشار اسد در آئینه داعش

به گزارش جام جم آنلاین، سوریه سال هاست که در مجامع بین المللی خطر تروریسم را در کشور خود برای کل منطقه فریاد می زند.

بشار اسد رییس جمهور سوریه بارها گفته است این خطر فراتر از منطقه است و غربی ها باید فکر روزی را بردارند که تروریست های غربی مشغول جنگ در سوریه بخواهند به کشورهای خود برگردند و ویروس تنش را با خودشان به آن کشورها ببرند. اما در تمام این سال ها بازی های سیاسی قدرت های دندان تیز کرده به ریختن خون همپیمانان مقاومت، آنقدر پر سر و صدا بود که کسی صدای صفیر گلوله ها و ضجه بی گناهان گرفتار تروریست های تکفیری را نمی شنید یا نمی خواست بشنود.

جنایات داعش خدمت اسد به جامعه جهانی را نشان داد

حجم ویرانگر توحش تروریست های داعش در عراق اما، با پیام هولناکی که برای جهانیان ارسال کرد توانست حقانیت سوری ها را اثبات کند و حالا دنیا باور کرده است که سوریه سال ها به نیابت از جامعه جهانی علیه پدیده تروریسم می جنگد، این در حالی است که مدعیان مبارزه با تروریسم به ویژه آمریکا که همچنان القاعده را اولین تهدید امنیت ملی خود می داند، نه تنها در این راه سوریه را کمک نکردند بلکه خود نیز به کمک تروریستها برای تخریب آن کشور شتافتند.

اعتراف غرب در قطعنامه ضد تکفیری

قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل تنها منحصر به عراق نبود و اعترافی آشکار به این واقعیت بود که ارتش سوریه در طول سالیان گذشته کاری بزرگ را به سود امنیت جهانی انجام داده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته در قطعنامه ای درباره تهدیدات تروریستی ضد صلح و امنیت بین المللی به ویژه در عراق و سوریه، انسداد اموال، منع سفر و تحریم تسلیحاتی را برای گروه داعش، جبهه النصره، افراد، گروه ها و نهادهای وابسته به القاعده خواستار شد. قطعنامه از گروه های داعش و جبهه النصره، افراد و دیگر نهادها و گروه های وابسته به القاعده خواسته است به فوریت سلاح های خود را زمین گذارند.

شورای امنیت عصر جمعه به وقت نیویورک این قطعنامه را با اجماع تصویب کرد. متن قطعنامه 2170که از سوی انگیس ارائه شده بود و مورد قبول پانزده عضو شورای امنیت قرار گرفت بر استقلال، حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی عراق و سوریه تاکید دارد. در متن قطعنامه آمده است: اقدامات تروریستی در هر شکلی یکی از جدی ترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین المللی محسوب می شود و هر گونه اقدام تروریستی در هر زمان و مکانی که صورت گیرد بدون در نظر گرفتن انگیزه آن، جنایت و غیرقابل توجیه است.

این قطعنامه درباره کنترل بخش هایی از عراق و سوریه به دست گروهک تروریستی داعش و جبهه النصره و تاثیرات منفی حضور آنان بر ثبات عراق، سوریه و منطقه شدیدا ابراز نگرانی شد.

اثبات توانمندی اسد و ارتش سوریه

روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی نوشت: به نظر می رسد که مامور شدن حیدر العبادی در عراق برای پست نخست وزیری با رضایت دمشق همراه بوده است.

به نوشته الاخبار درست است که نوری المالکی نقش مثبتی در روابط عراق با سوریه داشت و از سوریه در طول سال های گذشته دفاع کرد، اما این نیز صحیح است که دمشق از عملکرد ضعیف مالکی در مبارزه با تهدید تروریست ها و سستی ارتش عراق در راه دادن داعش به موصل نگران بود.

این روزنامه با اشاره به اینکه مبارزه با تروریسم تکفیری ها صلابت بشار اسد و ارتش سوریه را اثبات کرد نوشت: ارتش سوریه پس از سه سال همچنان در مقابل تروریست ها ایستاده است. عقب نشینی ارتش عراق در موصل برابر داعشی ها و همچنین سلطه سریع داعش و النصره بر عرسال لبنان نشان داد که ارتش سوریه در سایه رهبری بشار اسد تا چه اندازه قدرتمند است.

الاخبار افزود: باقی ماندن اسد در سمت ریاست جمهوری سوریه اکنون حتی برای دشمنانش نیز بهترین گزینه در مقایسه با سلطه گروهی مانند داعش است.

جواد ارشادی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها