سیف:‌ با توجه به تحولات اقتصادی و شرایط پیش‌آمده برای نرخ تورم باید اصلاح و بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی انجام شود

بازنگری مجدد در نرخ سود بانکی

رئیس کل بانک مرکزی از بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۷۰۴۵۷۳

این در حالی است که از بازنگری نرخ سود بانکی بیشتر از سه ماه نمی‌گذرد. بانک مرکزی در اردیبهشت امسال نرخ سود سپرده‌ها و در اوایل خرداد، نرخ سود تسهیلات بانکی را که به پیشنهاد این دستگاه، در شورای پول و اعتبار تصویب شده بود برای اجرا ابلاغ کرد. با این حال احتمالا به‌ دلیل اجرای بسته خروج غیرتورمی از رکود دولت و کاهش نرخ تورم، لزوم بازنگری در نرخ‌های قبلی احساس شده است.

ولی‌الله سیف در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان صنایع کوچک در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بزودی متناسب با شرایط اقتصادی پیش آمده در کشور گزارشی را تهیه کرده و اصلاحاتی را در زمینه نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی به شورای پول و اعتبار اعلام می‌کنیم.

وی افزود: مطمئنا با توجه به تحولات اقتصادی رخ داده در کشور و شرایط پیش‌آمده برای نرخ تورم باید اصلاحات و بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی انجام شود.

سیف در پاسخ به این‌که آیا جزئیات بیشتری درباره نرخ جدید سود تسهیلات و سپرده بانکی مشخص شده است یا خیر، اظهار کرد: هنوز اعداد و ارقام مربوط به نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی مشخص نشده و بزودی گزارش مربوط به شورای پول و اعتبار ارائه می‌شود.به گفته رئیس کل بانک مرکزی، با نرخ‌های جدید قصد داریم به مردم و اقتصاد علامت‌هایی را بدهیم که متناسب با شرایط جدید اقتصادی است.

تشکیل مجتمع تخصصی قضایی برای وصول مطالبات بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب هفته جاری، با اشاره به تشکیل مجتمع قضایی برای وصول مطالبات معوق، گفت: اخیرا هم ریاست قوه قضاییه دستور تشکیل یک مجتمع تخصصی را داده‌اند که می‌تواند به وصول مطالبات نظام بانکی سرعت بدهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله سیف ادامه داد: این اقدام می‌تواند به وصول مطالبات نظام بانکی سرعت بدهد.

وی با اشاره به همکاری و همیاری مقامات قضایی کشور افزود: مشتریانی هستند که با مقرراتی که ما وضع کردیم مطالباتشان می‌تواند لاوصول و کارشان قفل شود، از این‌رو بانک باید از آنها دعوت کند تا در صورت داشتن توجیه اقتصادی، برای به حرکت درآوردن خط تولید تسهیلات جدیدی به آنها اعطا شود و آنها بتوانند دیون خود را بازپرداخت کنند.

سیف تصریح کرد: در این باره گزارشی به صورت محرمانه برای ریاست قوه قضاییه درباره درشت‌ترین پرونده‌هایی که الان در مرجع قضایی وجود دارد، فرستاده شده است.

وی با اشاره به این‌که در مقطعی تصور می‌کردیم پرونده‌ها دچار فساد است، گفت: این مسأله قضاوت درستی نبود زیرا ممکن بود برخی از پرونده‌ها این‌گونه باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از این‌رو کار شروع شده و همه این مسائل به این منجر خواهد شد که توان 240 هزار میلیاردی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به 280 هزار میلیارد تومان برسد، ‌یعنی پیش‌بینی می‌کنیم 40 هزار میلیارد تومان منبع جدید ایجاد شود.

85 هزار میلیارد تومان از تسهیلات نظام بانکی لاوصول مانده است

وی یکی از روش‌های افزایش توان تسهیلات بانک‌ها را تمرکز روی مطالبات لاوصول و غیرجاری دانست و عنوان کرد: حدود 85 هزار میلیارد تومان از تسهیلات نظام بانکی لاوصول مانده که سررسید آن سپری و قفل شده است.

وی خاطرنشان کرد: روشی که برای رسیدن به نتیجه در پیش گرفتیم بررسی این مطالبات است به‌گونه‌ای که بخشی از آنها لزوما سوء‌جریان نبوده و می‌تواند به علت نوسانات شدید نرخ ارز یا مشکلاتی باشد که از ناحیه تحریم ایجاد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی پیرامون سیاست پولی دولت گفت: در زمان آغاز به کار دولت یازدهم شاهد تورم بالا و شتابان بودیم، در حالی که رکود اقتصادی عمیقی هم وجود داشت.

وی افزود: تورم نقطه به نقطه در خرداد 92 به حدود 45 درصد و تورم متوسط به 35.9 درصد رسیده بود.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد باید قابل پیش‌بینی باشد، افزود: به دلیل رعایت دقیق انضباط پولی و مالی، نوسانات ارزی به شکل بسیار مطلوبی مهار شد و بازار ارز ثبات نسبی را پیدا کرد.

سیف با اشاره به این‌که متوسط برابری نرخ ارز برای دلار به ریال حدود 3 درصد کاهش یافته است، گفت: بی‌اطمینانی از اقتصاد خارج شده و این امر پیش‌نیاز حرکت به سمت برون‌رفت از رکود و شکوفایی اقتصادی است و با همبستگی، برنامه‌ریزی متمرکز و هماهنگی که تیم اقتصادی دولت دارد و اعضای کابینه به آن پایبند هستند، این حرکت می‌تواند آغاز شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که دامنه نوسان نرخ ارز 76 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در اردیبهشت سال 92 قیمت دلار به 4000 تومان رسیده بود، این در حالی است که اکنون به دامنه مطلوبی رسیده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که انضباط پولی یعنی چه، افزود: انضباط بانک‌ها، انضباط بازار پول است و دقیقا باید رعایت شود، از این‌رو بانک‌ها حتما باید به حد نصاب مجاز برگردند.

وی رفتن افراطی به سمت بنگاه‌داری را نمونه‌ای از بی‌انضباطی پولی دانست و گفت: انضباط پولی به نهادهای فعال در بازار پول برمی‌گردد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که منابع پرقدرت بانک مرکزی جزو پیش‌نیازها محسوب می‌شود، اظهار کرد: دامنه سه ‌ساله‌ای تعریف شده که طی آن هر سال بانک‌ها یک سوم تخطی خود از میزان مورد قبول بانک مرکزی را اصلاح کنند تا بنگاه‌های اقتصادی که در آنها هستند به حد نصاب برسد.

وی با اشاره به این‌که تمام دستورالعمل‌های لازم در این زمینه ابلاغ شده است، تصریح کرد: تجاوز از دامنه مجاز، بی‌انضباطی محسوب می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که بانک‌ها در حد معینی می‌توانند ملک و مستغلات داشته باشند، خاطرنشان کرد: بانک، حداکثر 40 درصد پایه سرمایه‌اش می‌تواند در این محل داشته باشد.

سیف با اشاره به این‌که بانک‌ها مکلف هستند ظرف مدت سه سال تجاوزات‌شان را از حد 30 درصد به وضع عادی برگردانند، گفت: برخی ملک‌ها برای بانک‌ها یا بانک مرکزی نیست.

وی با تاکید بر این‌که بانک مرکزی بر این باور است تا قبل از شفاف شدن شرایط بین‌المللی به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز نرود، افزود: باید به سرعت شاهد برون‌رفت از شرایط غیراقتصادی باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون صندوق توسعه ملی ادامه داد: منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مرکزی است به‌گونه‌ای که بخشی از منابع صندوق قابل دسترس است.

وی با اشاره به این‌که از منابع در دسترس صندوق در جهت تامین نیازهای وارداتی کشور استفاده می‌شود، تصریح کرد: منابعی که در دسترس نیست، نمی‌تواند به حیز انتفاع در این مقطع خاص برسد.

سیف از آماده‌سازی نرم‌افزاری در جهت انضباط بانکی خبر داد و گفت: با این نرم‌افزار، خیلی راحت و به سرعت، از پاس شدن یک برگ چک از بانکی که می‌خواهد از منابع بانک مرکزی استفاده کند، جلوگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: سیستم‌های جدید بانکی قابلیت کنترل راحت را فراهم کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که موارد مصداق تخلف از سوی بانک‌ها چیست، افزود: بانک مرکزی رابطه صمیمانه‌ای با دیگر بانک‌ها دارد، اما نمی‌توان از اصول انضباط پولی عدول کرد.وی با اشاره به این‌که بانک مرکزی مکلف به استقرار کامل انضباط جدی در بازار پول است، گفت: برخی از بانک‌های مجاز و صاحب مجوز در گذشته تخطی‌هایی نسبت به بانک مرکزی داشته‌اند.

سیف با اشاره به برگزاری جلساتی با تک‌تک بانک‌ها و مدیران عامل آنها افزود: در این نشست‌ها رئیس کل و معاونان رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور دارند به‌گونه‌ای که موارد عدول از بانک مرکزی مورد به مورد توضیح داده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که همه بانک‌ها نیازمند رابطه خوب با بانک مرکزی هستند، ادامه داد: بانک مرکزی با ابهامات موجود نمی‌تواند سکوت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها