دانشمندان برای اولین بار توانسته‌اند بطور کامل آرتروز را در موش ها درمان کنند.
کد خبر: ۷۰۴۳۸۴
درمان آرتروز در موش​ها

این دارو که یک ماده فعال زیست‌ فناورانه شامل دو جزء ترکیب شده است، به زودی بر روی انسان آزمایش خواهد شد.

یکی از اجزای این دارو، پیام رسان سیستم ایمنی بدن موسوم به «اینترلوکین 4» است. پژوهش های پیشین نشان داده‌اند این پیام رسان از موش های مبتلا به آرتروز در برابر آسیب های استخوانی و غضروفی محافظت می‌کند.

محققان موسسه «ETH» زوریخ یک پادتن را بر مبنای اصل قفل و کلید با «اینترلوکین 4» ترکیب کرده و به شکلی از پروتئین متصل کردند که تنها در بافت ملتهب در بیماری های خاص یافته می‌شود.

در این پژوهش محققان با چند محصول درمانی توانستند برای اولین بار بیماری آرتروز را بطور کامل در موش ها درمان کنند.

آرتروز نوعی بیماری است که باعث تورم دردناک مفاصل بدن می‌شود. کپسول مفصلی متورم شده و بیماری همچنین می‌تواند در زمان پیشرفت خود، غضروف و استخوان​ها را از بین ببرد.

حدود 0.5 تا یک درصد مردم جهان به این بیماری دچار هستند. تاکنون پزشکان از داروها مختلف برای کند یا متوقف کردن پیشرفت بیماری استفاده می‌کردند، اما اکنون محققان موسسه «ETH» درمانی ایجاد کرده‌اند که درمان آرتروز در موش ها را به سطح جدیدی رسانده است: آنها پس از انتقال دارو، درمان کامل حیوانات را مد نظر قرار دادند.

به گفته محققان، «اینترلوکین 4» در نتیجه ترکیب با پادتن، به نقطه‌ای از بیماری می‌رسد که مولکول همجوشی درون بدن تزریق می‌شود. این امر اجازه دسترسی برای متمرکز کردن ماده فعال در منطقه بیماری را می‌دهد.

محققان از یک مولکول همجوشی که آن را «پادتن مسلح» می‌نامند، بر روی یک مدل موش مبتلا به آرتروز استفاده کردند.

آنها در کنار سایر داروها به بررسی ترکیب مولکول همجوشی با داروی دگزامتازون پرداختند که در حال حاضر برای بیماری آرتروز در انسان استفاده می‌شود.

هنگامی که پادتن و دگزامتازون به تنهایی مورد استفاده بودند، تنها باعث آهسته شدن روند بیماری در موش ها می‌شدند اما با ترکیب آنها، نشانه‌های آرتروز بعد از چند روز از بین رفت.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها