دانشمندان موفق به کشف نوعی ویروس موسوم به crAssphage در روده انسان شدند که در کمال شگفتی در نیمی از جمعیت بشر یافت می‌شود.
کد خبر: ۷۰۳۶۵۴
ویروسی که در نیمی از جمعیت بشر یافت می‌شود

رابرت ادواردز، استاد بیوانفورماتیک در دانشگاه ایالتی سن‌دیه‌گو می‌گوید عملکرد دقیق این ویروس هنوز شناخته شده نیست و این که آیا موجب ارتقای سلامت می‌شود یا به تشدید شرایط خاص می‌انجامد نیازمند مطالعات بیشتر است.

این ویروس برای اولین بار هنگام بررسی نمونه‌های مدفوعی ۱۲ نفر مشاهده شد. به گفته ادواردز، در همه نمونه‌ها یک خوشه مشترک DNA ویروسی وجود داشت. پس از این مشاهده، دانشمندان به مطالعه توالی ژنتیکی نمونه‌های گرفته شده از ساکنان کشورهای مختلف اقدام کردند و دریافتند این ویروس در ۷۵ درصد نمونه‌های مدفوع انسانی یافت می‌شود. آنها با توجه به چند مورد نمونه مدفوعی تکراری تخمین زدند این ویروس تقریبا در نیمی از انسان‌ها وجود دارد.

براساس نتایج به دست آمده، crAssphage نوعی ویروس باکتری‌خوار است که باکتروئیدهای روده را آلوده می‌سازد و احتمال می‌رود در کنترل تعداد آنها نیز نقش داشته باشد. دانشمندان هم‌اکنون به دنبال راهی هستند تا این ویروس را در آزمایشگاه بازسازی و تصویر آن را تهیه کنند.

اما جای پرسش است که چطور یک ویروس این چنین فراگیر تاکنون کشف نشده بود؟ ادواردز معتقد است یکی از دلایل آن به شیوه مطالعه برمی‌گردد. نمونه‌ها در گذشته فقط با توالی‌های شناخته شده مقایسه می‌شدند، اما در پژوهش‌های اخیر، نمونه‌ها ابتدا با یکدیگر مقایسه شدند تا توالی‌های مشترک مشخص شود.

شناخت تاثیر میکروب‌های روده بر سلامت انسان و چگونگی عملکرد باکتریوفاژها در مقابله با آنها هنوز راه درازی را در پیش دارد. دانشمندان تاکید می‌کنند فراگیری یک ویروس به معنی خوش خیمی آن نیست، بلکه فقط نشان می‌دهد آنچه در حضور این ویروس اتفاق می‌افتد یک پدیده عادی است، مثل چاقی و سرطان که با وجود فراوانی بسیار، حتی می‌توانند کشنده هم باشند.

livescience / مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها