مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: برای نخستین بار هیات متخصص از سازمان بین‌المللی فائو برای بررسی وضع جنگل‌های زاگرس به استان‌های غرب کشور بویژه استان ایلام سفر کرده اند.
کد خبر: ۷۰۳۳۰۱

خیرالله آذرکردار با بیان این‌که بیش از 180 گونه گیاهی، درختی و درختچه‌ای در این منطقه وجود دارد که بیانگر ارزش اقتصادی و ژنتیکی جنگل‌های بلوط زاگرس است، در گفت‌وگو با مهر افزود: از 642 هزار هکتار جنگل استان، 500 هزار هکتار آن آلوده است که این 500 هزار هکتار درخت در معرض خشکیدگی قرار دارند و حدود 64 هزار هکتار درخت نیز خشک شده است.

وی با بیان این‌که استان ایلام بیشترین سهم را از خشکیدگی جنگل‌های بلوط کشور دارد، تصریح کرد: جنگل‌های ایلام به دلیل ارتفاع مناطق کوهستانی، بهترین جنگل‌های زاگرس است که متاسفانه آسیب زیادی به آنها وارد و بین 75 تا 100 درصد خشک شده است و این اداره کل تلاش می‌کند با روش‌های مختلف از قبیل قطع درختان آلوده و کنترل آلودگی‌ها، جلوی خشکیدگی بیشتر را گرفته و با کاشت نهال‌های جدید کاهش سطح جنگل را جبران کند.

علی فراهانی، کارشناس اجتماعی فائو نیز با اشاره به این‌که برای مقابله با این روند باید عواملی که این خشکسالی را به وجود آورده از بین برده و چرای دام را کنترل کنیم، گفت: باید فشار روی جنگل‌ها را کم کرد.

وی افزود: عوامل مختلفی در خشکیدگی جنگل‌های زاگرس نقش دارد که مربوط به چند سال اخیر نیست و حداقل به 50 سال گذشته مربوط می‌شود و خشکسالی‌های اخیر همچنین هجوم ریزگردها این عوامل را تشدید کرده و برای مقابله با این پدیده باید توان جنگل را افزایش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها