نمایش «اولیور توئیست» به کارگردانی اصغر خلیلی که اقتباسی از رمان شناخته شده چارلز دیکنز است به تازگی اجرای خود را در تالار حافظ آغاز کرده است.
کد خبر: ۷۰۲۶۴۶
زندگی «اولیور توئیست» موزیکال شد

نمایش «اولیور توئیست» نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی که برگرفته از رمان شناخته شده ای به همین نام نوشته چارلز دیکنز است از 9 مرداد ماه اجرای خود را در تالار حافظ آغاز کرده است.

چارلز دیکنز متولد 7 فوریه 1812 برجسته‌ترین رمان‌نویس انگلیسی عصر ویکتوریا و یک فعال اجتماعی توانمند محسوب می شود.

به عقیده جیمز جویس، نویسنده بزرگ معاصر، از شکسپیر به این سو، دیکنز تأثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده‌است. دیکنز را برای داستان‌سرایی ها، نثر توانمندش و خلق شخصیت‌های به یادماندنی، بسیار تحسین کرده اند.

این نویسنده شهیر در طول زندگی اش، محبوبیت جهانی بسیاری کسب کرده‌است و از آثارش می‌توان به «دیوید کاپرفیلد»، «آرزوهای بزرگ»، «الیور توئیست» و «داستان دو شهر» اشاره کرد.

«الیور توئیست» نام دومین رمان مشهور چارلز دیکنز است که ابتدا در سال‌های 1837 تا 1839 میلادی به صورت پاورقی در یک ماه‌نامه انگلیسی به نام «Bentley's Miscellany» منتشر می‌شد اما رمان «الیور توئیست» برای اولین بار در سال 1838 میلادی منتشر شد.

دیکنز در بیشتر آثارش فضای تیره و کدر شهر لندن را به شکلی کاملا واقع گرایانه به تصویر می کشد در این رمان نیز به واسطه حضور اولیور نوجوان در اجتماع تاریک آن روزها با فضای سرد زمانه و اجتماع بی رحم شهر لندن آشنا می شویم.

این رمان یکی از رمان هایی است که اصطلاح «دیکنزی» را به وجود آورده است. دیکنز داستان تراژیک زندگی اولیور را در یک یتیم خانه شروع می کند اما چیزی نمی گذرد که به جرم بدرفتاری او را تنبه می کنند و اولیور از یتیم خانه فرار می کند. او پس از یک مسافرت مشقت بار هفت روزه به سوی لندن، به نیرنگ باز چیره دست «هری ادن» برمی خورد و به عضویت دارودسته دزدان خیابانی به سرکردگی «فاگین» پیر و حریص در می آید اما ملاقاتی تصادفی با یک تاجر ثروتمند به الیور شانس زندگی بهتری را می دهد...

اقتباس های زیادی از این رمان در حوزه تئاتر و سینما صورت گرفته است. پولانسکی سال 2005 اقتباسی از روی این رمان انجام داد که با بازی بن کینگزلی در نقش «فاگین» پیر در سینماها به نمایش درآمد اما نتوانست اقتباسی تاثیر گذار از این رمان به حساب بیاید. اما برجسته ترین فیلمی که از روی رمان «الیور تویست» ساخته شده همچنان نسخه 1948 دیوید لین است.

و اما این روزها اصغر خلیلی نمایشی بر اساس همین متن در ایران روی صحنه برده است. وی در اجرای این اثر نمایشی با بهره گیری از گریم های اغراق شده و طراحی لباسهای جذاب تلاش کرده مخاطبان آشنا به این رمان را به فضای داستان ببرد.

یکی از ویژگی های جالب توجه این اجرا، بازی الهام شعبانی بازیگر و طراح لباس تئاتر به جای شخصیت اولیور توئیست است. در این نمایش 323 دست لباس طراحی شده که در صحنه های مختلف مورد استفاده بازیگران قرار می گیرد.

کارگردان در اجرای این اثر نمایشی به خط داستانی و شخصیت‌های چارلز دیکنز نویسنده رمان وفادار بوده‌ اما در شیوه اجرا و انتقال مفاهیم رویکرد تازه‌ای در پیش گرفته‌ به این شکل که سرانجام برخی کاراکترهای با روایت کلاسیکی که دیکنز در رمانش ارائه کرده، تفاوت دارد.

این اثر نمایشی با نگاهی به کنوانسیون ژنو و مشکلات کودکان کار نوشته شده و بخش‌هایی از آن به شیوه موزیکال به صحنه می‌رود. همچنین یکی از نکته های جالب توجه در مورد «اولیور توئیست» این است که این کار همزمان با اجرا در ایران در شهرهای لندن و نیویورک هم به صحنه رفته است.

در این اثر نمایشی جواد مولانیا در نقش دکتر، نگین ابدالی خانم تینگونی، نوشین تبریزی خانم مان، علیرضا زمانی نسب آقای بامبل، الهام شعبانی الیور، مرتضی کوهی سوبری، پوریا مهدوی لمبیب، محمد سیاه پوش گامفیلد، ثمر کمالیان مینک، جواد مولانیا جک، خسرو شهراز فاگین، محمد سیاه پوش راجرز، رامونا شاه نانسی، منوچهر علیپور آقای برانلو، مجتبی واشیان ضارب، عباس جمشیدی مامور، زهراروشن ضمیر کتابفروش، تینو صالحی بیلی سایکس، مهتاب شکریان خانم بودوین، امیر کربلایی زاده پیرمرد به ایفای نقش می پردازند.

نمایش «اولیور توئیست» تا 6 شهریور ماه هر شب ساعت 20:30 در تالار حافظ میزبان علاقمندان به تئاتر است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها