نیلی:

دولت ادعایی در مورد جامع و کامل بودن بسته خروج از رکود ندارد

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که دولت ادعایی در مورد جامع و کامل بودن بسته خروج از رکود ندارد، گفت: برخی مسائل ارائه شده در این بسته زمانبر است اما باید تلاش شود تا مسائل غیرتحریمی رفع و گره‌گشایی شود.
کد خبر: ۷۰۱۶۸۷
دولت ادعایی در مورد جامع و کامل بودن بسته خروج از رکود ندارد

به گزارش تسنیم، مسعود نیلی امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: دولت ادعایی بر کامل و جامع بودن بسته خروج رکود غیرتورمی ندارد و دولت باید آنچه فکر و اجرا کند را منتشر کند تا به نقد عمومی گذاشته شود.

او با اشاره به این‌که نباید مطالبات از دولت یکطرفه باشد، تاکید کرد: در شرایط فعلی نیاز به اجماع، خرد جمعی و تبادل نظر بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای اولین بار به‌طور رسمی تورم را پذیرفته و به‌دنبال خروج از آن است.

نیلی یادآور شد: در دنیا رکود به سمت کاهش تقاضا سوق دارد که این موضوع عدم افزایش قیمت را به همراه دارد اما در کشور شرایط به‌گونه‌ای است که رکود در سمت تولید ایجاد شده و با کاهش حجم تولید رکود تورمی و افزایش قیمت کالا رخ می‌دهد.

او با تاکید بر این‌که رکود در تولید عدم سرمایه‌گذاری را درپی دارد، افزود: در کشور ظرفیت خالی بسیار زیاد است و امروز رشد ناخالص کشور نسبت به سال 1390 حدود 10 درصد است.

نیلی با بیان این‌که تورم از تیرماه 92 تا به امروز حدود 36 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: تورم و رکود باید در کنار هم مورد مطالعه قرار گیرد و راه حل‌ها با ظرافت اجرا شود تا طوری با تورم رفتار نشود که رکود عمیق را ایجاد کند.

او تاکید کرد: در نظام مالی،بانک‌ها از فعالیت اصلی خود فاصله گرفته‌اند و تمام درآمد نفتی در چند سال گذشته به بودجه تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: چهار چالش جدی تنگنای مالی، کاهش تقاضای موثر، کاهش سرمایه‌گذاری و تحریم در تولید و اقتصاد تاثیر بسیاری گذاشته است که تفکر و نگرش در رابطه با خروج از این وضع باید بیشتر به کاهش تقاضای موثر و کاهش سرمایه‌گذاری معطوف شود.

نیلی خاطرنشان کرد: خروج پایدار از رکود غیرتورمی از اقتصاد به گشایش در تجارت بین‌المللی، ثبات اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب و کار، نظام تامین مالی و فعالیت‌های پیش‌ران مرتبط می‌شود که هم‌اکنون دولت از عامل دوم شروع به تغییر رویه داده است.

او یادآور شد: برخی مسائل ارائه شده در این بسته زمانبر بوده اما باید تلاش شود تا مسائل غیرتحریمی رفع و گره‌گشایی شود.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان این‌که سند منتشر شده درباره راهکارهای خروج از رکود تورمی،کوتاه مدت است، تصریح کرد: تولیدکنندگان مدعی هستند اگر مشکل نقدینگی رفع شود رکود از بین خواهد رفت اما باید بپذیریم که با تزریق پول بیش از ظرفیت تولید، افزایش هزینه و قیمت در چند ماه آینده را شاهد خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها