با کاهش 40 درصدی پذیرش در کنکور پزشکی

دکتر شدن سخت‌تر شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری ۹۳، ۶۹۵ هزار و ۶۹۷ نفر یعنی ۷۷.۰۶ درصد اعلام شده و از هر ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده ۷۷ نفر به طور میانگین در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند.
کد خبر: ۷۰۱۱۶۵
از هر ۱۰۰ داوطلب کنکور ۷۷ نفر در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست‌خبری در خصوص اعلام نتایج کنکور سراسری سال 1393، گفت: نتیجه مرحله اول آزمون سراسری کنکور سال 93 از ساعت 14 فردا (یکشنبه) از طریق سایت سنجش آموش کشور اعلام می‌شود و داوطلبان با کارت اعتباری و شماره پرونده خود می‌تـوانند از نتیجه خود مطلع شوند.

وی افزود: براساس اطلاعات ارائه شده از تعداد یک میلیون و 31 هزار و 322 داوطلب ثبت نام کننده در آزمون سراسری سال 93، 867 هزار و 694 داوطلب در جلسه آزمون حاضر بودند و 163 هزار و 628 داوطلب در این جلسه غیبت داشتند و نهایتا 84.13 درصد داوطلبان در جلسه آزمون حاضر بودند و در آزمون سراسری شرکت کردند.

خدایی افزود: یک هفته پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون، پاسخنامه داوطلبان آزمون سراسری سال 1393 برای داوطلبان با رتبه کشوری کمتر از 75 هزار در هر یک از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و رتبه کشوری کمتر از 10 هزار در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی برای اطلاع این دسته از داوطلبان بر روی سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کلیه داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، گفت: این آمار در رشته‌گروه‌های آزمایشی مختلف متفاوت است، به طوری که ظرفیت پذیرش در علوم ریاضی و فنی 254 هزار و 686 نفر اعلام شده و این در حالی است که تعداد مجاز انتخاب رشته در این گروه‌های آزمایشی 191 هزار و 551 نفر اعلام شده‌، یعنی بیش از صددرصد شرکت کننده‌ها در علوم ریاضی و فنی پذیرش می‌شوند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در گروه علوم تجربی نیز تعداد ظرفیت پذیرش 190 هزار و 140 نفر اعلام شده و درصد قبولی در این رشته 38.41 درصد اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش در علوم انسانی 213 هزار و 911 نفر یعنی 99.08 درصد و در رشته‌های گروه آزمایش هنر و زبان‌های خارجی به ترتیب ظرفیت پذیرش 16 هزار و 182 نفر (61.79 درصد) و 20 هزار و 778 نفر (41.30 درصد) در نظر گرفته شده و می‌توان گفت ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری سال 93، 695 هزار و 697 نفر یعنی 77.06 درصد اعلام شده و از هر 100 نفر شرکت‌کننده 77 نفر به طور میانگین در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند.

خدایی با اشاره به زمان انتخاب رشته داوطلبان گفت: هر یک از داوطلبان سراسری می‌توانند با توجه به اعلام نتیجه اولیه(فردا) و اطلاع از نتایج اولیه آزمون خود و مشاهده کارنامه اولیه در رشته‌های مختلف و دانشگاه‌های مختلف با استفاده از اطلاعات آزمون خود اقدام کنند.

وی افزود: دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 93 حاوی شرایط و روابط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای سال 93-94، نحوه انتخاب رشته، کد رشته‌محل‌های تحصیلی هر یک از گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه 14 مردادماه بر روی سایت سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند براساس اطلاعیه این سازمان نسبت به دریافت آن از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند. به منظور فراهم شدن تسهیلات بیشتر برای مجاز به رشته به خصوص داوطلبان دور دست تسهیلاتی اتخاذ شده که دفترچه راهنمای رشته‌های تحصیلی چاپ و از طریق باجه‌های توزیع کننده دفترچه راهنمای انتخاب رشته در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته قرار گیرد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: هر یک از دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در دو بخش تهیه شده که بخش اول آن مربوط به شرایط و ضوابط و نحوه انتخاب رشته و پذیرش دانشجو، کد رشته‌محل‌های تحصیلی و دیگر مقررات مربوطه براساس نتیجه آزمون سراسری سال 93 برای داوطلبانی که براساس کارنامه نتیجه اولیه آزمون آنها مورد محاسبه قرار می‌گیرد، است.

خدایی ادامه داد: بخش دوم دفترچه راهنمای انتخاب رشته شامل ضوابط، نحوه انتخاب رشته، نحوه پذیرش دانشجو، کد رشته‌محل‌های تحصیلی براساس سوابق تحصیلی دیپلم است.

وی افزود: براساس مصوبه قانون پذیرش دانشجو برای برخی از کدرشته‌های محل‌های رشته آزاد، دانشگاه پیام نور، و موسسات آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی بدو برگزاری آزمون براساس سوابق تحصیلی دیپلم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به برخی از تفاوت‌های آزمون سراسری سال 93 و سال گذشته اشاره کرد و گفت: در آزمون سراسری امسال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر نتیجه آزمون لحاظ شده است. این مسئله در سال گذشته در صورتی که دارای تاثیر مثبت بود بر نمره داوطلب تاثیر می‌گذاشت ولی امسال سوابق تحصیلی بر نتیجه آزمون داوطلب به طور مستقیم تاثیر گذاشته است و ممکن است باعث افزایش و یا کاهش رتبه داوطلب شود.

خدایی اجرای قانون جامعه ایثارگران از دیگر تفاوت‌های آزمون سراسری سال 93 با سال گذشته اعلام کرد و گفت: براساس این قانون دامنه شمول قانون ایثارگران به فرزندان جانباز 25 تا 45 درصد نیز شمولیت پیدا کرده است. همچنین پذیرش رشته‌های پردیس خودگران وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در برخی از رشته‌های پزشکی به صورت متمرکز اعلام می‌شود و داوطلبان در هنگام انتخاب رشته باید به این امر توجه کنند.

وی افزود: برای برخی از رشته‌های بدون آزمون شرایطی فراهم شده که داوطلبانی که حتی در کنکور ثبت نام نکرده‌اند می‌توانند در فرصت ثبت نام داوطلبان و انتخاب رشته آنها نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته‌های بدون آزمون اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش کشور به ظر فیت پذیرش دانشجو در دوره‌های مختلف آموزش عالی اشاره کرد و گفت: برای امسال 110 هزار و 818 ظرفیت برای دوره‌های روزانه، 28 هزار و 540 ظرفیت برای دوره‌های شبانه، 4 هزار و 595 برای دوره‌های مجازی و بین‌الملل، 804 ظرفیت برای دوره‌های نیمه حضوری، 166 هزار 83 ظرفیت برای دوره غیرانتفاعی، 15 هزار و 53 ظرفیت برای دوره فرهنگیان و 369 هزار و 848 هزار ظرفیت برای دانشگاه پیام‌نور پیش‌بینی شده است.

خدایی افزود: نظر به اینکه دانشگاه آزاد برای پذیرش دانشجو برای کدرشته محل‌های تحصیلی آزمون براساس نتایج آزمون سراسری سال 93 به طول جداگانه اقدام می‌کند. لذا داوطلبان باید پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال 93 در صورتی که علاقمند به انتخاب کل‌رشته‌محل‌های تحصیلی دانشگاه ازاد هستند بعد از دریافت کارنامه نتیجه ازمون خود از سایت سازمان سنجش برای انتخاب رشته به سایت مرکز آزمون این دانشگاه اقدام کنند.

وی ادامه داد: کارنامه نهایی آزمون سراسری سال 93 براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده در روز پنجشنبه 27 شهریورماه بر روی سات سازمان سنجش قرار می‌گیرد و فهرست اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه متمرکز کنکور سراسر سال 93 به همراه برنامه زمانی شرکت در مصاحبه، ازمون عملی و سایر مراحل گزینش در 15 مهرماه سال 1393 از طریق سایت سنجش منتشر می‌شود. و فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی آن در 14 دی‌ماه سال 93 اعلام می‌شود.

خدایی ضمن توصیه به داوطلبان برای انتخاب رشته گفت: داوطلبان براساس پارامترهای مختلفی چون علاقه‌مندی به رشته، توجه به ظرفیت‌های رشته، رشته‌محل، آشنایی با نحوه سهمیه‌ها و بومی بودن برخی از پذیرش‌ها با مشورت با متخصصان نسبت به انتخاب رشته مناسب خود اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سازمان سنجش بسته کاملی را در این زمینه آماده کرده که می‌تواند به داوطلبان در این زمینه کمک کند که در 4 بخش به داوطلب کمک می‌کند که مهمترین آن بسته انتخاب رشته مجازی است که شانس قبولی داوطلب را براساس نمره و آخرین ضوابط پذیرش محاسبه می‌کند و برای داوطلب حدود 250 کد رشته معرفی می‌کند.

خدایی ضمن توصیه به اینکه داوطلبان از دادن اطلاعات محرمانه خود به موسسات مختلف خودداری کنند، گفت: داوطلبان در خصوص انتخاب رشته تنها به مراکز معتبر مراجعه کنند و از دادن اطلاعات محرمانه به هر نوع موسسه‌ای خودداری کنند.

وی در خصوص تغییر تاریخ آزمون سراسری سال آینده به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، گفت: ماه مبارک رمضان سال آینده از اواخر خرداد ماه آغاز می‌شود و طبق هماهنگی‌هایی که با دستگاه‌های مربوطه انجام خواهیم داد سعی می‌کنیم آزمون سراسری سال آینده قبل از ماه مبارک رمضان برگزار شود.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
۰
۰
اخه چرا شعار میدید؟چرا میگید از صد نفر 77 نفر قبولن ؟چرا نمیگید رشته های پیزوری قبولن !!! رشته درستو حسابی تو این مملكت فقط پزشكیو دندانپزشكیه چون پوووووووووووووووووووووووووول توش زیاده . اخه بعضی دكترا نونشون حلاله از مریضای بیچاره زیر میزی نمیگیررررررررررررررررررررررررررررن!!پس پولشون زیاد میشه دیگه
ع چگنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
۰
۰
سلام مگه تجربی ها چه گناهی كردن كه 38 درصد ازشون میرن دانشگاه اما انسانی 77 درصد وریاضی 100درصد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها