هجوم مسافران ماه شهریور، آرامش را از جاده‌ها گرفت

سایه ترافیک برآخرین روزهای تابستان

وقتی قرار باشد یک مسیر سه ساعته، 17 ساعت طول بکشد و اعصاب همه مسافران در ترافیک سنگین جاده‌های برون‌شهری داغان شود، دیگر خیلی نمی‌شود اسم این نوع مسافرت‌ها را تفریح و تعطیلات گذاشت.
کد خبر: ۷۰۱۰۵۷
جاده‌های کشور قفل شد

جام جم سرا:در همین چند روز تعطیلات عید فطر، رکورد تازه‌ای در جاده‌های کشور ثبت شد که البته ثبت آن، چندان هم شیرین نبود و با اتلاف وقت و انرژی هزاران گردشگر ایرانی به دست آمد.

برخی مسافران در گفت‌وگو با جام‌جم از طولانی شدن بی‌سابقه مسیرهایی صحبت کرده‌اند که شنیدنش خالی از لطف نیست.

به طور مثال، مسیر تهران ـ رشت که به طور معمول چهار ساعت و نیم تا پنج ساعت طول می‌کشد، برای برخی مسافران بین 12 تا 15 ساعت طول کشیده است.

همچنین طی کردن مسیر تهران ـ زنجان که معمولا حدود چهار ساعت بیشتر طول نمی‌کشد، برای بعضی مسافران تا 17 ساعت هم ادامه داشته است.

جاده چالوس هم در ثبت این رکورد تازه بی‌نصیب نبود و طی کردن مسیر کرج به چالوس که معمولا حدود سه تا چهار ساعت طول می‌کشد، برای بعضی مسافران بین 12 تا 17 ساعت زمان برده بود.

مسیر هفت ساعته تهران تا کرج و مسیر چهار ساعته کرج تا قزوین هم رکوردهای دیگری بود که در تعطیلات عید فطر به ثبت رسید.

در تعطیلات عید فطر، جاده‌های برون شهری کشور در چنان قفل ترافیکی اسیر شد که به گفته مسئولان پلیس راهور ناجا، تردد ساعتی در جاده‌های کشور، حتی از ایام نوروز هم بیشتر بود.

یعنی تعداد تردد جاده‌ای مسافران تعطیلات عید فطر در هر یک ساعت، بیشتر از ایام نوروز بوده است.

در بیشتر شهرهای سیاحتی و زیارتی کشور، ترافیک سنگین در جاده‌ها حکمفرما بود و بسیاری از مسافران تعطیلات عید فطر، ساعت‌های زیادی را در شلوغی جاده‌های برون شهری و درون شهری گذراندند.

ترافیک جاده‌های کشور به حدی سنگین است که مسئولان مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال دارد ترافیک سنگین جاده‌ها تا یکشنبه (فردا) هم ادامه داشته باشد.

کمبود ظرفیت راه‌های کشور، عمده‌ترین مشکلی است که کارشناسان از آن به عنوان مقصر اصلی ترافیک یاد می‌کنند؛ مشکلی که باعث شده بسیاری از جاده‌های کشور، توان عبور و مرور این حجم بالای مسافر را نداشته باشند.

در شرایطی که خیلی از مسافران، بازگشت به شهرهایشان را موکول به آخرین روز تعطیلات می‌کنند، دور از ذهن نیست که این پیش‌بینی درست از آب دربیاید و حتی فردا هم شاهد آخرین موج ترافیک سنگین جاده‌ها باشیم؛ در صورتی که اگر زمان بازگشت از سفر را مدیریت کنیم و همه در آخرین روز تعطیلات به خانه برنگردیم، ترافیک جاده‌ها هم در روزهای متوالی تقسیم می‌شود و شلوغی جاده ها، قابل تحمل‌تر خواهد شد.

جاده‌ها؛ مقصر اصلی ترافیک

این‌که در ایام تعطیلات، جاده‌های منتهی به شهرهای گردشگرپذیر، شلوغ‌تر از دیگر ایام سال باشد، اتفاقی طبیعی است، اما این‌که چهار خط آزادراه قزوین ـ رشت، به حدی شلوغ باشد که عده‌ای از مسافران در وسط آزادراه پیاده شوند تا هوایی تازه کنند و پس از چند دقیقه دوباره در همان محل، سوار خودرویشان شوند، اتفاقی طبیعی نیست.

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس سابق راهور تهران، اصلی‌ترین دلیل مشکل را به جاده‌های کشور نسبت می‌دهد و به جام‌جم می‌گوید: طبیعی بود که پس از پایان ماه رمضان و تعطیلات دانش‌آموزان، حجم مسافرت‌ها در ایام تعطیلات عید فطر بیشتر شود ولی بسیاری از جاده‌های کشور، کشش این همه مسافر را ندارد.

به گفته رحیمی، نمی‌شود همیشه به مردم گفت زمان رفت و برگشت مسافرت هایشان را مدیریت کنند، بلکه باید راه‌های کشور به شکلی باشد که چنین ترافیک سنگینی را در جاده‌ها شاهد نباشیم.

افزایش محورهای مواصلاتی موجود، یکی از راهکارهایی است که رحیمی برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کند.

به اعتقاد رحیمی، تا وقتی آزادراه تهران - شمال بهره‌برداری نشود و مسئولان برای افتتاح سریع‌تر آن، فکری نکنند، ترافیک محورهای شمالی حل نمی‌شود. همچنین در اصلاح، عریض سازی و افزایش ظرفیت برخی مسیرهای کشور مثل جاده هراز نیز سال‌هاست که به گفته این مقام مسئول، پیشرفت چندانی نداشته‌ایم.

فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان معتقد است هرقدر در مسیری مسافر باشد، باید به همان اندازه هم سرمایه‌گذاری انجام دهیم و تا وقتی جاده‌ها جوابگوی تعداد زیاد مسافران شهرهای سیاحتی و زیارتی نباشد، در دیگر ایام تعطیلات هم اوضاع شبیه همین تعطیلات عید فطر خواهد بود.

سرهنگ محمدحسین حمیدی، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز علت اصلی ترافیک سنگین ایام تعطیلات را به جاده‌های کشور ارتباط می‌دهد و به جام‌جم می‌گوید: آلوده بودن و غبارآلود بودن آب و هوای تهران طی چند روز گذشته نیز دلیل مضاعفی شد که مسافران بیشتری در ایام تعطیلات عید فطر به مسافرت بروند.

نبود تناسب منطقی بین ورودی و خروجی راه‌ها و در اصطلاح حالت قیفی که در برخی جاده‌های کشور وجود دارد، عمده ترین مشکلی است که به باور این مقام مسئول، جاده‌های کشور را به سمت ترافیک می‌کشاند.

حمیدی تاکید می‌کند: بسیاری از راه‌های منتهی به شهرهای شمالی کشور، از داخل شهرهای کوچک می‌گذرد که همین خودش مشکل ترافیکی بزرگی درست کرده است.

مثلا راننده‌ای که با سرعت معمولی در آزادراه یا جاده‌های برون شهری حرکت می‌کند، به یکباره باید از یک پل کوچک یا جاده تنگی در داخل شهر بگذرد، در حالی که این جاده، ظرفیت پذیرش این حجم زیاد از مسافران را ندارد و همین عامل باعث حادثه و ترافیک سنگین می‌شود البته نباید از یاد ببریم که یکی دیگر از علت‌های اصلی وجود ترافیک در شهرهای شمالی کشور، نبود مسیر راه آهن در این شهرهاست؛ در حالی که اگر مسیر ریلی برای شهرهای شمالی اندیشیده شود و مسافران بتوانند با قطار به شهرهای شمالی کشور مسافرت کنند، به طور قطع حجم زیادی از ترافیک جاده‌های منتهی به این شهرها کاسته می‌شود.

پرشدن ظرفیت کامل هتل‌ها

مشکل فقط ترافیک نیست، فکر کنید پس از گذشتن از یک ترافیک سنگین وارد یک شهر سیاحتی شده‌اید ولی به دلیل هجوم مسافران، پیداکردن اقامتگاه خالی در آن شهر یا بسیار مشکل خواهد بود یا قیمت‌هایی که برای کرایه هتل یا مسافرخانه پیشنهاد می‌دهند، نجومی و غیرمنصفانه است.

معاون سازمان گردشگری کشور نیز در گفت‌وگو با فارس تصریح کرده است که این حجم از سفرهای مردم در چهار روز تعطیلات عید فطر، حتی با نوروز هم قابل قیاس نیست و ظرفیت هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها و در بعضی استان‌ها حتی مدارس و مساجد نیز تکمیل شد.

به گفته مرتضی رحمانی موحد، در این تعطیلات چهار روزه، بیشترین مسافران به شهرهایی که مقصد گردشگری زیارتی و گردشگری طبیعی بوده‌اند سفر کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، خراسان، اردبیل و شهرهای در مسیر این استان‌ها اشاره کرد.

رییس ستاد هماهنگی خدمات سفرهای کشور تاکید کرده است که حتی در بعضی از این استان‌ها، پذیرش مسافر بیش از دو برابر ظرفیت بوده است. کمبود ظرفیت پذیرش مسافران در این شهرهای سیاحتی – بخصوص در ایام تعطیلات ـ بخوبی نشان می‌دهد توسعه و تجهیز بخش‌های زیرساختی گردشگری در کشور، ضرورتی است که به طور مستقیم با رضایت و آسایش شهروندان ارتباط دارد.

نگاهی به اوضاع ترافیک جاده‌های کشور

انتخاب چند مقصد گردشگری محدود، یکی از عمده مشکلات گردشگری کشور است که کارشناسان بارها نسبت به عواقب این مشکل، هشدار داده‌اند.

طبیعی است وقتی همه برای انتخاب مقصد گردشگری، چند شهر خاص را انتخاب می‌کنند و سایر نقاط دیدنی کشور، از نعمت گردشگر محروم می‌ماند، نتیجه‌اش می‌شود همین ترافیکی که طی این چند روز در جاده‌های شمالی کشور شاهد بودیم.

رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا عنوان می‌کند: در تعطیلات عید فطر، استان مازندران بیشترین حجم تردد را داشت. همچنین در مسیرهای تهران - کرج، کرج - قزوین، قزوین - رشت، کرج - چالوس و محور هراز - فیروزکوه، شاهد سنگین‌ترین ترافیک‌ها بودیم و پس از آن، در جاده‌های گردنه حیران در استان اردبیل، استان گیلان، یاسوج و کهگیلویه و بویر احمد هم ترافیک سنگینی وجود داشت.

همچنین جانشین رییس پلیس راهور کشور نیز در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: در محور کرج ـ چالوس از میدان امیرکبیر با بار ترافیک مواجه و در مسیر در پیچ آدران، نرسیده به تونل کندوان و تا قبل از پل زنگوله با تراکم و سنگینی ترافیک روبه‌رو هستیم و در محورهای هراز و فیروزکوه نیز به طور مقطعی دارای ترافیک نیمه سنگین هستیم.

به گفته این مقام مسئول، در محور قزوین ـ رشت در محدوده منجیل با توجه به پایان آزاد راه نیز بار ترافیکی سنگین وجود دارد. ترافیک در محورهای قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی و اصفهان نیز پرحجم، اما روان اعلام شده است ولی ترافیک در محورهای اصفهان – تهران و اصفهان – شیراز، حجم بالایی دارد.(امین جلالوند /جام جم - گروه جامعه )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مصطفی ارزنده
United States
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
۰
۰
فاجعه ترافیكی كه اتفاق افتاد حاصل تولید روز افزون خودرو با سرعت زیاد، و توسعه ایجاد جاده با سرعت كم بود. نگاهی گذارا به انبوه انرژی فصیلی كه دود شد و استهلاك قطعات خودروها و روغن و ازهمه مهمتر انتشار آلودگی ناشی از سوخت میلیونها لیتر بنزین در طبیعت، و هزینه های فرصتی كه از دست رفت و وقتهای با ارزشی كه بجای انبساط خاطر در مقصد همراه بود با آزردگی خاطر در مسیر، تاسف خاطر هوشمندان را بر می انگیزد.
پلیس زحمتكش ممكن است اولین متهم باشد زیرا او در انظار عموم است. ولی پلیس متولی تولید خودرو و تولید جاده و متولی تقسیم كارشناسی نسبت تولید این دو نیست.
تصور كنید زلزله ای در تهران رخ دهد، تلفات و آسیب بعد از زلزله ممكن است دو سه برابر تلفات زلزله خواهد بود. زیرا زلزله خبر نداده و باك خودرو ها برای گریز از محل بحران پر نیست. وجه نقد و آب و خوراك ضروری هم تدارك دیده نشده و لذا تصور كنید چه خواهد شد.
مطالب بالا حاصل بدبینی نیست. حاصل احتمالات است كه حتما باید به آن پرداخت. اگر شرایط سخت و بحرانی را تصور نكنیم و راهكاری برای تدبیر آن نیندیشیم، شكننده خواهیم بود و آسیب پذیر. زیرا قهر طبیعت پر زور است و بر منطق فیزیك استوار است.
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
۰
۰
باسلام به نظرمن جدا ازبارترافیكی كه معظل بزرگی میباشد وباید دردستور كارقراربگیرد حتی گرفتن عوارض اتوبان هم به این ترافیك سنگین دامن میزندوقتی رفاهی برای مسافران دراتوبان ها نیست وراه 4 ساعته 16 ساعت طول میكشد جدا ازسوخت اضافه بنزین و...... چراحداقل ورودی عوارض ها راباز نمی كنند كه خودش باعث بستن راه میشود هرچند چون مبلغ زیادی میشود نمی توان ازآن گذشت !!!!!! حداقل برای آسایش مردم . و ...........
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
۰
۰
با سلام.در اكثر كشورهای مهم جهان برای پیشگیری از چنین مورد. می بینیم كه تعطیلات سال را یك روز در اختیار دولت است . ان هم روز كریسمس. و بقیه تعطیلات را به عهده خود مردم گذاشتند كه خودشان مدیریت كنند.اما در كشور ما این 25 روز تعطیلات را خود دولت مدیریت می كند. دو روز در عید فطر . 15 روز در عید نوروز وغیره...
یعنی یه 75 میلیون مردم می گوییم كه همه ی شما در روزهای تعیین شده از طرف ما به مسافرت بروید . لذا هم جاده و شهرها تواند پذیرش چنین جمیعتی را نخواهند داشت .و چون ما كشور خشكی هستیم و مناظق گردشگری وسعت كوچكی را از كشور ما شامل می می شود.در اینده شاهد موارد زیادی خواهیم بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها