احتمالا همه ما مطالب جسته‌گریخته بسیاری درباره تاثیر عادات سالم و ناسالم گوناگون بر طول عمر افراد شنیده یا خوانده‌ایم. معمولا هنگام مواجهه با این آمارها و اطلاعات کمی احساس سردرگمی به ما دست می‌دهد. شاید سوال مهم همه افراد این باشد که آیا فرمولی در اختیار داریم که بتواند میزان این تاثیر را مشخص کند.
کد خبر: ۶۹۹۱۹۸
بلای عادات ناسالم

جام جم سرا: بنا به گزارش مجله پریونشن،‌ دانشمندان سوئیسی در پی پاسخ به همین سوال به مطالعه گسترده‌ای دست زده‌اند و نتایج نهایی آن را همین چندی پیش در مجله «پزشکی پیشگیرانه» منتشر کرده‌اند.

محققان دانشگاه زوریخ در این مطالعه جامع، اطلاعات مبسوطی که بین سال‌های 1977 و 1993 میلادی اندازه‌گیری، جمع‌آوری و ثبت شده بود به‌دقت بررسی کردند. این اطلاعات در واقع مربوط به 16 هزار و 721 نفر سوئیسی بود که در آن سال‌ها 16 تا 90 سال سن داشتند. این دانشمندان عادات ناسالم را به چهار دسته کلی و موثر تقسیم کردند: استعمال دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی و مصرف مشروبات الکلی.

هدف آنها یافتن ارتباط دقیق آماری میان این عادات و میزان طول عمر افراد بود. نتایج نهایی این پژوهش احتمالا به سوال بسیاری از افراد پاسخ خواهد داد و علامت سوالی که در ابتدا به آن اشاره کردیم پاک خواهد کرد. در واقع جان کلام این پژوهش را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

قاعده اول: سیگار و استعمال دخانیات به‌تنهایی بسیار بیشتر از دیگر عوامل بر کاهش عمر افراد تاثیر می‌گذارد و براحتی ممکن است افراد را به میزان 57 درصد بیشتردر معرض خطر مرگ زودرس قرار دهد.

قاعده دوم: هریک از سه عادت دیگر، یعنی رژیم غذایی ناسالم، بی‌تحرکی یا کم‌تحرکی‌ و مصرف مشروبات الکلی،‌ به‌تنهایی ممکن است مرگ و میر را تقریبا به میزان 15 درصد افزایش دهند. حال اگر افراد از میان این سه رفتار ناسالم به دو تایشان خو کرده باشند، ‌خود را به میزان 30 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر مرگ قرار خواهند داد.

قاعده سوم: اثر این چهار عادت در کنار هم بسیار هولناک است. اگر فردی به همه این چهار رفتار ناسالم عادت داشته باشد،‌ خطر مرگش 5‌/‌2 برابر بیشتر از دیگران خواهد بود.

به عبارت دیگر،‌ 250 درصد بیش از دیگران در معرض مرگ قرار خواهد داشت! بله کاملا درست است: «250 درصد»! مطمئنا به این سادگی‌ها نمی‌توان باور کرد، اما این عددی است که پژوهشگران سوئیسی به آن دست یافته‌اند.

حال هر چه سن افراد بیشتر باشد، تاثیر این عادات ناسالم بر طول عمر او بیشتر خواهد بود. این قاعده بویژه در دوران سالمندی بسیار جدی است. نتایج پژوهش فوق نشان می‌دهد فردی که در هفتاد و چهار سالگی به همه این عوامل خطرناک عادت داشته باشد، حداکثر می‌تواند 47 درصد امیدوار باشد که ده سال بیشتر زندگی کند؛ اما اگر به این عادات ناسالم خو نکرده باشد و به سبکی سالم زندگی کرده باشد می‌تواند 74 درصد امیدوار باشد که یک دهه بیشتر عمر کند. (مترجم: مسعود ایثاری/ضمیمه سیب)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها