دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در مورد سخنان "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا که گفته بود فتوای رهبر ایران در خصوص موضوع هسته ای را جدی گرفته ایم تأکید کرد: آمریکایی ها اگر می خواهند از این مذاکرات سرشکسته بیرون نیایند باید به حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران اعتراف کنند.
کد خبر: ۶۹۷۹۷۴
چگونه آمریکا از مذاکرات هسته ای شکست خورده بیرون نمی آید؟

وی در گفتگو با مهر ادامه داد: امریکا اگر چنین کاری کرد ایران به حقوقش می رسد و آمریکا و متحدینش از این مذاکرات شکست خورده بیرون نمی آیند ولی اگر به مانند گذشته بخواهند بر روی اموری پافشاری کنند که هیچ مبنا و وجهه قانونی ندارد و برای نمونه بگویند مدت قرنطینه طولانی باشد و ایران فقط در مرحله آزمایشگاهی کار بکند حتما مورد قبول ایران نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:آمریکایی ها تصور می کنند که جنبه رهبری را در این جمع شش کشوری دارا بوده و هر آنچه را که آنها می گویند دیگران باید تبعیت کنند اما واقعیت این است که بقیه کشورها زیر بار نمی روند.در اواسط مذاکرات هسته ای قرار بود که وزرای خارجه به درخواست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین بیایند که چهار وزیر آمدند و دو وزیر از جمله وزرای چین و روسیه نیامدند.

وی افزود: برخی از منابع غربی قبل از این که نیامدن روس ها و چینی ها نهایی شود، اعلام کردند که مواضع مسکو با بقیه متفاوت است و از طرفی شماری از وزرا هنگام آمدن به وین زودتر از بقیه پایتخت اتریش را ترک کرده و وزیر خارجه آمریکا بیشتر از بقیه در وین ماند.

نیامدن بعضی از وزرا و زود رفتن برخی از آنها نشان دهنده تشتت میان برخی از اعضای گروه 1+5 است. امروزه بدون تردید انسجامی که میان این گروه وجود داشت دیگر دیده نمی شود. جمعی که بین خود انسجام ندارد چگونه می توانند سر یک میز حاضر شده و به توافق مشترک برسند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تاکید کرد: زمانی که وزرای خارجه با یکدیگر اختلاف دارند و در فراخوان ها شرکت نمی کنند، یا شرکت موثر ندارند و یا یک کشور مثل آمریکا خود را پدر خوانده بقیه می داند و توقع دارد هر آنچه را که جان کری وزیر خارجه آمریکا تصمیم گرفت بقیه تبعیت کنند، هماهنگی میان اعضای این گروه شکل نمی گیرد.

یکی از مشکلات این است که مخاطب ایران مخاطب منسجمی نیست و وزیر خارجه انگلیس نیز در این بین استعفا داده است. به نظرم اول باید طرف هفتمی پیدا شود که میان این شش کشور میانجیگری کند و آنها را به انسجام بازگرداند و پس از اتخاذ مواضع یکسان با ایران مذاکره کنند.

وی گفت: درست است که زمانی گروه 1+5 با یکدیگر مواضع یکسانی را داشتند اما ایران بر سر حقوق خود ایستاده است. ایران بر داشتن 190 هزار سو از سانتریفوژها با هدف انجام تحقیقات علمی و استفاده از تاسیسات فردو و غنی سازی و همچنین به کارگیری آب سنگین اراک پافشاری دارد و در این ایستادگی از پای نخواهد ایستاد.

سختی برای ایران بوده اما کشورمان این سختی را پشت سر گذاشته و هم دولت و هم مردم ایران مصمم به حمایت از حق مسلم برنامه هسته ای بوده و هستند.

وی افزود: روزی که شش کشور با وعده های آمریکا دور هم جمع شدند و علیه ایران تصمیم گرفتند و تحریم هایی را علیه کشورمان وضع کردند توقع داشتند که در مدت کوتاهی ایران تسلیم شود و پیشنهاد آمریکایی ها را بپذیرد اما ایران پیشنهاد 1+5 را نپذیرفت و چندین سال از این موضوع می گذرد.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که برخی بر این باورند که ایران در بحث عراق و پرونده هسته ای مجبور شد تا یک سری امتیازات را به غرب بدهد گفت:بدون تردید ایران امروز قدرت اول منطقه است هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ دفاعی و امنیتی. ایران به لحاظ استحکام حکومت و به عنوان یک حکومت آرمانی و اسلامی حرف اول را نه تنها در منطقه بلکه جهان اسلام می زند و هیچ کشوری به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود ندارد.

میزان اقتدار و قدرت سیاسی نیز از جمله موضوعات تاثیر گذار در مسائل منطقه ای و بین المللی است. در ایران هر تصمیمی که گرفته شود و از جمله تصمیمات اساسی درحوزه سیاست های کلان ، در دنیا و در منطقه تاثیر می گذارد.

وی افزود: هیچ کشوری را در جهان اسلام پیدا نمی کنید که نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در سطح جهانی داشته باشد. بنابراین اگر اتفاقی در سوریه می افتد به نوعی تحلیلگران آن را با تاثیرگذاری ایران گره می زنند و مرتبط می دانند.از سوی دیگر اتفاقات عراق بر روی ایران تاثیرگذار است و کمکی که ایران به استحکام دولت قانونی سوریه و عراق می کند، قابل انکار نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره جنگ غزه اظهار کرد:بدون تردید صهیونیست ها در این قماری که به آن دست زده اند از همین حالا بازنده اند. صهیونیست ها تصور می کنند با بمباران هوایی غزه و حملات زمینی، فلسطینی ها دست از مقاومت برمی دارند اما دفاع جانانه فلسطینی ها برای چندمین بار به روسای پرمدعای رژیم صهیونیستی فهماند که فلسطین، فلسطین سابق نیست و در مقابل موشک ، موشک می اندازد.

وی گفت: فلسطینی ها ثابت کردند که در مقابل پرواز هواپیما، هواپیما به پرواز در می آورند ، در مقابل توپخانه ، توپ شلیک می کنند. مردم منطقه همه می دانند که هیچ کشوری در منطقه جز ایران شهامت کمک کردن به مقاومت فلسطین، لبنان و سوریه را ندارد و این موضوع باید برای دیگر کشورهای مسلمان منطقه پند باشد زیرا به جای آن که مسلمانان را به جان هم بیندازند و میان مذاهب مختلف اسلامی تفرقه و برادر کشی ایجاد نمایند باید به فکر دفاع از فلسطین باشند.

ولایتی یاد آور شد: غربیها حاضر نیستند که بمباران غزه را از سوی صهیونیست ها محکوم کنند و تمام امکانات جنگی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده اند. از سوی دیگر غربیها در سازمان ملل متحد مانع از تصویب قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی می شوند و توقع دارند مردم آنها را عدالت خواه بدانند و طرفدار آزادی و حقوق بشر که کسی آن را قبول نمی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها