مرکز آمار ایران اعلام کرد

کرمانشاه؛ بیکارترین استان کشور

مرکز آمار ایران، در جدیدترین رتبه‌بندی‌های خود در بحث بیکاری، استان کرمانشاه را در رتبه اول بیکاری کشور قرار داد.
کد خبر: ۶۹۷۶۷۷
کرمانشاه؛ بیکارترین استان کشور

کرمانشاه در این آمار با یک میلیون و 945 هزار و 227 نفر جمعیت، با نرخ رشد بیکاری 20.7 درصدی، اولین رتبه بیکاری در کشور را به خود اختصاص داده است.

براساس این آمار، نرخ رشد جمعیت در استان کرمانشاه، 0.69 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.4 درصد و نرخ باسوادی 81.72 درصد اعلام شده است.

بعد از کرمانشاه، استان لرستان با 19.8 درصد در جایگاه دوم بیکاری کشور قرار گرفته‌ است. سومین استان بیکار کشور نیز، گیلان اعلام شده است. براساس این اخبار، نرخ بیکاری در استان گیلان 19 درصد اعلام شده است.

نماینده مردم شهرستان اسلام‌آباد غرب و دالاهو در گفت‌وگو با مهر در این باره اظهار داشت: وقتی پروژه‌های مهمی مثل پالایشگاه آناهیتا، راه‌آهن، خودروسازی در استان کرمانشاه همچنان به نتیجه نرسیده است پس می‌توان انتظار چنین آماری را داشت.

علی جلیلیان با اشاره به این که لقب بیکارترین استان کشور برای کرمانشاه قابل پذیرش نیست افزود: حقیقتا برای ما سرافکندگی است که استانی با چنین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی از همه نقاط کشور بیکاری بیشتری را تجربه کرده است.

وی گفت: گرچه معتقدیم که آمار بیکاری در استان کرمانشاه از اینها هم بالاتر است، اما به هر حال با تکیه بر همین منابع رسمی می‌توان گفت که مدیران اجرایی استان برای مهار این معضل موفق عمل نکرده‌اند.

یک مدرس دانشگاه کرمانشاه نیز معتقد است: در اقتصاد علت‌العلل بسیاری از نارسایی‌ها نبود اشتغال و درآمد سرانه برای شهروندان یک منطقه یا اهالی یک کشور است. کرمانشاه متأسفانه به این درد مبتلاست و بدون تردید بسیاری از ناهنجاری‌های دیگر از همین موضوع نشات می‌گیرد.

آرش یاوری افزود: در دولت‌های نهم و دهم بسیاری از پروژه‌ها کلید خورده است که فارغ از درستی یا نادرستی کلید خوردن این حجم از پروژه‌های عمرانی در شرایط فعلی باید به فکر به پایان رسیدن آنها و ایجاد ظرفیت‌های جدید اشتغال بود.

وی تصریح کرد: مدیران اجرایی استان تا پیش از پایان فصل تابستان باید تمام تلاش خود را برای تخصیص اعتبارات استان به کار گیرند چرا که در نیمه دوم سال عملا نمی‌توان بسیاری از منابع را جذب کرد یا در پاییز و زمستان بسیاری از پروژه‌های عمرانی را نمی‌توان پیش برد.

این استاد اقتصاد ادامه داد: طرح‌هایی مثل مشاغل خانگی و بنگاه‌های کوچک اقتصادی در کنار به ثمر رسیدن بعضی از صنایع مادر در استان کرمانشاه باید به صورت ویژه پیگیری شود تا چرخه معیوب ایجاد اشتغال در کرمانشاه بتواند خود را ترمیم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها