آغاز رشد صادرات فرش ایران

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف ایران در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روند رو به‌رشدی داشته است.
کد خبر: ۶۹۶۸۸۵

این درحالی است که در دو سال اخیر صادرات فرش کاهش یافته بود. به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران، حمید کارگر افزود: بر پایه آمار گمرک، در سه ماهه ابتدایی امسال نزدیک به یکهزار تن فرش دستباف به‌ارزش بیش از 57 میلیون دلار از کشور صادر شده است که 23 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. وی با اشاره به افت صادرات فرش در سال گذشته اظهار کرد: در دوسال گذشته شاهد افول صادرات فرش دستباف بودیم، به طوری که در پایان سال 92 با ثبت عدد 314 میلیون دلار صادرات فرش، کمترین میزان صادرات در سال‌های اخیر را تجربه کردیم، اما آمار صادرات در سال 93 امید به رونق مجدد صادرات این هنر- صنعت را افزایش می‌دهد.

کارگر، درباره علل کاهش صادرات فرش در سال‌های قبل خاطرنشان کرد: تحریم واردات فرش ایران به آمریکا، افزایش هزینه‌های صادرات، پیامد تحریم عمومی ایران، وقوع ناآرامی‌های سیاسی در برخی کشورهای عربی، افزایش و گسترش کالاهای جانشین و مکمل و عدم تطبیق تولیدات بانیازها و سلایق بازار از عوامل افت صادرات فرش در سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد: البته برخی عوامل داخلی مانند کاهش تعداد نیروی کار به عللی همچون بهره‌مندی از یارانه مستقیم به قالیبافان به جای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و تورم داخلی براین روند اثرگذار بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها