محیط‌زیست کشورمان در حالی از کمبود شدید محیط‌بان رنج می‌برد که همان اندک محیط‌بانان موجود نیز بدون پشتوانه حمایتی قوی، در معرض حوادث ناشی از درگیری با شکارچیان متخلف هستند.
کد خبر: ۶۹۶۷۹۲
حمله شکارچیان مسلح به محیط​بانان بویراحمد

شکارچیانی که چند نفر از آنها طی روزهای اخیر در منطقه حفاظت شده گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد، دو محیط‌بان را به تیر بستند و یک نفرشان هم دوشنبه همین هفته یکی از مامورین یگان حفاظت محیط‌زیست آبادان را هنگام گشت و کنترل در محدوده تالاب بین‌المللی شادگان با شلیک چند گلوله مورد اصابت گلوله قرار داد و بشدت مجروح کرد.

اکنون جور حفاظت از محیط‌زیست کشور را فقط حدود 3000 محیط‌بان می‌کشند و در واقع برای هر 52هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی یک نیروی حفاظتی وجود دارد، در حالی که طبق استاندارد جهانی باید از هر هزار تا 3000 هکتار عرصه طبیعی یک محیط‌بان حفاظت کند.

این کمبود نیرو در حالی بشدت حفاظت از محیط‌زیست را تحت تاثیر قرار داده و دست متخلفان را برای انجام هرگونه تعرضی در این مناطق علیه حیات وحش بازگذاشته است که باعث جری‌تر شدن آنها نیز شده است، به طوری که تاکنون بیش از ۱۱۱ نفر از محیط‌بانان ایرانی در جریان درگیری‌های مسلحانه با اشرار در پارک‌های ملی و جنگل‌های کشور جان خود را از دست داده‌ و تعداد زیادی نیز مجروح شده‌اند.

همه اینها درحالی است که مسئولان محیط‌زیست مشکلات مالی را دلیل بی‌تمایلی به صدور مجوز برای استخدام نیرو در این سازمان‌ها ندارد.

3 محیط‌بان برای هر منطقه حفاظت شده

کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌هایی است که با وجود برخورداری از مناطق حفاظت شده گسترده، از کمبود شدید نیروی حفاظتی رنج می‌برد و این در حالی است که این مناطق همواره مورد طمع شکارچیان بومی و غیربومی بوده است.در مجموع 250 هزار و 500 هکتار، معادل 11 درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت‌شده تشکیل می‌دهد و شکارچیان با استفاده از مشکل نبود محیط‌بان براحتی در این گستره جولان می‌دهند و هنگام رویارویی با محیط‌بانان براحتی روی آنها اسلحه می‌کشند تا از چنگ قانون فرار کنند.

این حکایت هرساله و تمام نشدنی این منطقه است. اوایل امسال نیز یک سرباز محیط‌زیست توسط شکارچیان به وسیله ماشین در منطقه حفاظت شده دنا زیر گرفته شد که در پی این حادثه پای این سرباز محیط‌بان شکست.

طی روزهای اخیر نیز منطقه حفاظت شده «دیل» در 25 کیلومتری شمال غرب شهر گچساران شاهد درگیری مسلحانه شکارچیان با محیط‌بانان بود که اگرچه در این درگیری آسیبی به محیط‌بانان نرسید، اما تکرار قصه مظلومیت محیط‌بانان بود.

رئیس محیط‌زیست شهرستان گچساران دراین باره به جام‌جم می‌گوید: چند شب پیش و پس از اطلاع از ورود یک گروه شکارچی به منطقه حفاظت شده دیل، دو محیط‌بان به منطقه اعزام شدند که این دو محیط‌بان راه را بر شکارچیان بستند و سعی در دستگیری آنها داشتند، اما شکارچیان که چهار نفر بودند به سوی آنها تیراندازی و سپس فرار کردند. هرچند محیط‌بانان توانستند خودروی این شکارچیان را توقیف و راننده آن را دستگیر کنند.

عبدالله دیانتی با بیان این‌که یکی از شکارچیان که به تیراندازی اقدام کرده بود، شناسایی و روز گذشته با همکاری نیروی انتظامی دستگیر و روانه زندان شد، می‌افزاید: در کف خودروی توقیف شده، خون زیادی مشاهده شده بود که نشان می‌دهد شکارچیان به شکار اقدام کرده بودند.

وی با اشاره به این‌که از ابتدای امسال تاکنون پنج شکارچی غیرمجاز در مناطق حفاظت شده گچساران دستگیر شدند و پنج اسلحه نیز ضبط شده است، می‌گوید: گچساران سه منطقه حفاظت شده به نام‌های کوه سرخ، خامی و دیل دارد که به ترتیب 33 هزار هکتار، 26 هزار هکتار و 10380 هکتار وسعت دارند و در هر منطقه سه محیط‌بان عهده‌دار حفاظت منطقه هستند.

دیانتی با بیان این‌که در مجموع 9 نفر در سه پاسگاه از گستره​ای به وسعت بیش از 60 هزار هکتار حفاظت می‌کنند، تصریح می‌کند: طبق استاندارد جهانی برای هر هزار تا 2000 هکتار منطقه حفاظت شده، یک محیط‌بان نیاز است و با این حساب ما به 60 یا دست‌کم 30 نیرو احتیاج داریم تا بتوانیم از منطقه حفاظت کنیم و این در حالی است که این مناطق، کوهستانی و صعب‌العبور با ارتفاعات و دره‌های عمیق است و شکارچیان زیادی دارد که قانون‌گریز بوده و میل به درگیری دارند.

این کارشناس مسئول یادآور می‌شود: تاکنون درخواست‌های زیادی برای جذب نیرو به سازمان محیط‌زیست استان تحویل داده‌ایم، اما جواب تکراری آنها این است که مشکل کمبود نیرو وجود دارد و این مشکل سراسری است.به گفته وی، کمبود نیرو و امکانات در حالی دست ما را برای حفاظت کامل از منطقه بسته است که وجود لرزه‌نگارها و ده‌ها چاه نفت و احداث جاده برای تردد و استخراج نفت از آنها نیز بر مشکلات منطقه افزوده و موجب تلف شدن مکرر حیوانات در جاده‌ها و مهاجرت آنها از این سرزمین شده است، به طوری که قوچ و میش که روزی به وفور در تمام منطقه وجود داشت، اکنون فقط در منطقه بی‌بی‌حکیمه و ماهور و به تعداد کم وجود دارد.

حفاظت الکترونیک

مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با مهر کمبود محیط‌بان را یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط‌زیست استان می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون مناطق حفاظت شده این استان فقط یک‌چهارم استاندارد جهانی محیط‌بان دارد.

پورشیرزاد با بیان این‌که هم‌اکنون حفاظت از مناطق حفاظت شده در دنیا به سمت حفاظت الکترونیک می‌رود، می‌افزاید: در این نوع حفاظت، افرادی که وارد یک منطقه حفاظت شده می‌شوند، ردیابی شده و تا خروج از منطقه تحت کنترل هستند.وی در خصوص استفاده از این سیستم محافظتی برای جبران کمبود نیروی محیط‌بان می‌گوید: توسعه حفاظت الکترونیک نیاز به اعتبار دارد، در حالی که اعتبارات محیط‌زیست بسیار کم است و سالانه نیز کاهش می‌یابد.

تجلیل ابتکار از محیط‌بان آبادانی

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور روز گذشته در گفت‌وگویی تلفنی با هادی جلالی، محیط‌بان مجروح خوزستانی در جریان روند درمانی وی قرار گرفت.

وی در تماس با این محیط‌بان از تلاش، شجاعت و ایستادگی وی و دیگر محیط‌بانان کشور قدردانی کرد و وعده داد که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای بهبود و سلامت وی از انجام هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

هادی جلالی، محیط‌بان شهرستان آبادان، صبح روز دوشنبه هنگام انجام ماموریت در تالاب بین‌المللی شادگان، محل خدمت خود، مورد اصابت سه گلوله از سوی متخلفان شکار و صید قرار گرفت و بنا به اعلام پزشکی قانونی بر اثر این درگیری علاوه بر جراحت وارده بر اثر شلیک این گلوله‌ها، 86 ساچمه وارد بدن وی شده و هر دو پا، دست، پهلوی چپ، سینه، صورت و گردن وی را هدف قرار داده و مجروح ساخته است.

اکنون پزشکان حال عمومی وی را رضایت‌بخش اعلام کرده‌اند.

فاطمه مراد زاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها