25 تیر، آخرین فرصت برای تعیین دقیق جهت قبله

فردا چهار شنبه 25 تیرماه، آخرین فرصت برای تعیین دقیق قبله در سال 93 است.
کد خبر: ۶۹۶۲۵۸
25 تیر، آخرین فرصت برای تعیین دقیق جهت قبله

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت 13 و 57 دقیقه روز چهارشنبه که زمان اذان ظهر در مکه مکرمه است، خورشید دقیقا عمود بر خانه خدا می تابد به نحوی که کعبه سایه نخواهد داشت اگر در این لحظه در هر کجای زمین که خورشید در آسمان است به سمت خورشید بایستید، دقیقا به سمت قبله هستید.

وی افزود: برای تعیین جهت دقیق قبله کافی است یک شاقول را به زمین عمود کرد و امتداد سایه به سمت خورشید را علامتگذاری کنید. سمت دقیق قبله در مکان مورد نظر شما تعیین شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: دو بار در سال در هفتم خرداد و بیست و پنجم تیرماه، هنگامی که خورشید به میل 23.5 درجه در اول تابستان رفته و باز به سمت استوای آسمان باز می گردد، میل خورشید 21 درجه و 25 دقیقه کمان (قوس) و منطبق با عرض جغرافیایی خانه کعبه است و از طریق محاسبه مکان خورشید و زمان ظهر مکه که خورشید به نصف النهار محلی ناظر و در خانه خدا به سمت الراس (سرسو) می رسد، می توان جهت دقیق قبله را مشخص کرد.

وی افزود: در روزهای قبل و بعد از این تاریخ هم می توان با دقت کمتر و تقریب خوبی جهت قبله را تعیین کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در عین حال با اشاره به مخاطرات جدی نگاه کردن به تابش مستقیم خورشید از شهروندان خواست در جریان تعیین جهت قبله و به هیچ دلیل دیگر به خورشید مستقیماً نگاه نکنند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسنلو
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
۰
۰
باتشكر . لطفابفرمایید در سال جاری یعنی سال 1394 كی خورشید به خانه كعبه عمود میشه ؟منتظر پاسخ و راهنمایی تون هستم.ممنون

نیازمندی ها