رئیس سازمان ثبت احوال از ثبت 800 هزار ازدواج در سال خبر داد و گفت: ایران از لحاظ نرخ باروری در میان 26 کشور منطقه در رتبه بیست و پنجم قرار دارد و همچنین بر اساس آمارهای موجود 35 درصد ازدواجهای انجام شده تک فرزندی بوده و یا فرزند ندارند.
کد خبر: ۶۹۳۹۱۱
حاصل 35 درصد ازدواج ها؛ تک فرزندی یا بی فرزندی

محمد ناظمی اردکانی روز چهارشنبه در همایش روز جهانی جمعیت، افزود: در حال حاضر جمعیت ایران یک صدم جمعیت دنیا است و در میان کشورهای جهان هجدهمین کشور هستیم و همچنین در کشورهای آسیا در رتبه دهم و در کشورهای منطقه و بعد از پاکستان و مصر در رتبه سوم قرار داریم.

وی به ترکیب سنی جمعیت ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 18 میلیون نفر جمعیت زیر 15 سال که کودک و نوجوان محسوب می شوند در کشور زندگی می کنند و همچنین 24 میلیون نفر نیز 15 تا 30 سال سن دارند.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال جمعیت بالای 30 سال 30 میلیون نفر و جمعیت بالای 60 سال نیز 6 میلیون نفر را شامل می شوند.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت در حال حاضر 1.3 است گفت: در سال 65 نرخ رشد جمعیت 3.9 درصد بود در حالی که امروز این نرخ به 1.3 کاهش پیدا کرده است.

ناظمی اردکانی تاکید کرد: هم اکنون جمعیت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک نیز به کلانشهرها سوق پیدا کرده که می تواند مخاطرات و تبعاتی به دنبال داشته باشد که البته کشورهای توسعه یافته این تجربه را در گذشته داشتند اما سمت و سوی آن را تغییر داده و توانستند جمعیت را به سمت روستاها ببرند.

وی به آمارهای جمعیتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سالیانه یک میلیون و 400 هزار ولادت در کشور رخ می دهد که در این واقعه رتبه بیست و یکم را در میان 26 کشور منطقه دارا هستیم.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال سالیانه 400 هزار واقعه فوت در کشور داریم که در این خصوص نیز در میان کشورهای منطقه در جایگاه چهاردهم قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه سالیانه 800 هزار واقعه ازدواج در کشور به ثبت می رسد گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده 11 میلیون نفر در آستانه ازدواج قرار دارند و منتظر تشکیل خانواده هستند و میانگین سنی ازدواج برای مردان 27 و برای زنان 24 سال است.

ناظمی اردکانی گفت: نرخ باروری در ایران 1.7 درصد است یعنی زیر نرخ جانشینی که در این رابطه نیز در میان 26 کشور منطقه رتبه بیست و پنجم را دارا هستیم.

وی در مورد تک فرزندی نیز گفت: در سالهای اخیر تک فرزندی و یا نداشتن فرزند در میان خانواده ها نرخ بالایی را به خود اختصاص داده به طوریکه در حال حاضر 35 درصد خانواده ها یک فرزند داشته و یا اصلاً فرزند ندارند.

رئیس سازمان ثبت احوال تاکید کرد: چنانچه نرخ باروری از 1.7 کاهش پیدا کند و به سمت 1 برود در سال 1415 با جمعیت 84.5 میلیون نفر رشد جمعیت به صفر می رسد یعنی در این سال ولادت و وفات مساوی می شوند و اگر این نرخ ثابت بماند در سال 1425 با 90 میلیون جمعیت رشد جمعیت به صفر می رسد و ولادت و فوت مساوی خواهد شد و از آن به بعد شاهد کاهش جمعیت در کشور خواهیم بود.

معاون وزیر کشور گفت: چنانچه نرخ باروری به بالای 2.5 برسد شاهد تداوم رشد و حفظ جمعیت خواهیم بود که نقش سیاست های بین الملل و داخلی را نباید در این میان نادیده گرفت.

وی گفت: در گذشته سیاستهای بین المللی در جهت کنترل جمعیت کشورهای جهان سوم بود تا به رشد جمعیت صفر برسند در حالی که در سال 1980 سیاست های جمعیتی در کشورهای آمریکا، فرانسه و دانمارک دنبال شد که بتوانند به نرخ بالای سطح جانشینی برسند و در حال حاضر این کشورها نرخ رشدشان بالای سطح جانشینی است.

ناظمی اردکانی به سیاستهای کلی جمعیت اشاره کرد و گفت: سیاستهای کلی جمعیت در تاریخ 30 اردیبهشت امسال توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که نگاه این سیاست ها تامین اقتدار ملی، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با سمت و سوی تامین پیشرفت کشور است.

وی گفت: این سیاستها در 14 بند با در نظر گرفتن دو جنبه کیفی و کمی جمعیت ابلاغ شد که بند یک آن بر کمیت جمعیت، افزایش نرخ باروری از زیر سطح جانشینی به بالای خط اشاره کرده و بند 14 آن نیز بر رصد جمعیت اشاره می کند و 12 بند دیگر ناظر بر کیفیت جمعیت است.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران، تحکیم بنیان خانواده، ترویج و نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی و اسلامی، ارتقای امید به زندگی، توانمندسازی، بازتوزیع جغرافیایی و جذب جمعیت در روستاها، مدیریت مهاجرت، تشویق ایرانیان خارج از کشور به بازگشت به کشور، تقویت مولفه های هویت بخشی و در نهایت رصد جمعیت از جمله 14 بند سیاست های کلی جمعیت محسوب می شوند.

وی گفت: چنانچه سیاستهایی که ناظر بر کیفیت جمعیت است اجرا شود و دستگاه ها و نهادهای مختلف این سیاستها را اجرایی نمایند موضوع کمیت خود به خود تحقق پیدا می کند و در غیر این صورت به خوبی اجرایی نخواهد شد.( مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Germany
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
۰
۰
شما حالا هی راه و طریق های گوناگون ارایه كن .چرا خودمان را گول می زنیم چرا نمی خواهیم علت اصلی را بررسی كنیم و چاره اندیشی كنیم صورت مسله را پاك نكنیم لقمه را دور سرمان نچرخانیم و وقت را هم تلف نكنیم تعارف را هم كنار بگذاریم همه توی این مملكت زندگی می كنیم علت اصلی كاهش جمعیت بی كاری جوانان تورم و مسكن می باشد حالا هی بچه دار بشن از عهده مخارج و تربیت آنها بر نیایند حی دزد و جنایتكار تحویل جامعه بدهند0 واقعیت را قبول كنیم نصف مشكل حله.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها