ختم غائله حق فنی، یک بار برای همیشه

ماجرای حق فنی داروخانه‌ها مثل استخوان لای زخم است که مدتی به چرک می‌نشیند و سر بازمی‌کند و مدتی فروکش می‌کند و دردش می‌افتد.
کد خبر: ۶۹۳۸۱۲
ختم غائله حق فنی، یک بار برای همیشه

جام جم سرا: دو روز پیش دوباره این زخم باز شد، آن هم با تیغ رای دیوان عدالت اداری. قضات دیوان این زخم را باز کردند، چون معتقدند حق فنی مربوط به زمان جنگ است که داروخانه‌دارها به حمایت نیاز دارند و نه مربوط به زمان صلح که همه چیز روی روال است.

داروسازها البته نه در سال‌های قبل زیر بار این حرف رفته‌اند و نه این‌بار قبولش دارند که می‌گویند حق فنی چیزی نیست جز دستمزد یک عمر تحصیل داروسازها.

وزارت بهداشت نیز که طبیعی است هم موضع داروسازها باشد و حذف حق فنی را قبول نداشته باشد. پس فقط می‌ماند مردم، با حرف‌های ضد و نقیض، با ادعاهایی که هر کدام حق را به جانب گوینده‌اش می‌دهد و حق فنی‌ای که اگر بپردازند از جیب‌شان رفته و اگر به حرف دیوان گوش دهند و آن را ندهند، دستمایه یک جروبحث در داروخانه خواهد شد.

پس واقعا این همه جدال بر سر چیست؟ چرا زخم کهنه حق فنی هر چند وقت یک بار باز می‌شود و گور این موضوع، شخم می‌خورد؟ اگر حق با دیوان عدالت است و حق فنی، غیرقانونی است و به زبان خودمانی، پول زور است چرا داروخانه‌ها از مردم می‌گیرند، اگر حق با داروسازهاست و این پول حق آنها و مزد فعالیت‌شان است چرا عده‌ای می‌کوشند حق به حقدار نرسد و اگر حق با مردم است چرا دریافت حق فنی در ظاهر غیرقانونی است ولی این کار خلاف قانون متوقف نمی‌شود؟

شواهد نشان می‌دهد جنگ بر سر این موضوع نیز در نهایت مغلوبه خواهد شد و از آن فقط نمایشی در ذهن‌ها خواهد ماند. اما جامعه خسته‌تر از اینهاست که بخواهد یا بتواند این تناقض‌گویی‌ها را بپذیرد، برای همین اگر این موضوع یک بار برای همیشه حل شود به صلاح همه است.(مریم خباز ‌- گروه جامعه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
علی
Canada
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
۰
۰
حق فنی هم مثل اجرت ساخت در طلا فروشی هاست .. اجرت ساخت هیچی مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی هم اضافه شد.. هر چه قدر ملت زورش به طلافروشها رسید به داروخانه چی ها هم میرسه..
م
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
۰
۰
كسی دكتر داروساز را در داروخانه نمیبیند وبرای هر نسخه هم علاوه بر سود دارو 1700تومان هم برای اقای دكتر بپردازید .البته داروخانه ها كه دارند هنوز حق فنی را می گیرند من وقتی پرسیدم گفت وزارت بهداشت به ما نامه نداده .مگر حكم دیوان لازم الاجرا نیست.
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
۰
۰
من خودم هم در داروخانه به عنوان نسخه پیچ كار می كنم به خدا قسم این پول زور را كه ازبعضی از مردم ضعیف می گیریم یسیار ناراحت میشوم ولی جه كنیم هر فردی كه به داروخانه وارد میشود و سلام میكند مثلا اگردارویش 20000 ریا ل شود باید45000 ریال بدهد كه قابل توجیه نمی باشد دست دیوان عدالت درد نكند اگر این قانون را كه همانهاییكه ضینفع هستند را باطل كند

نیازمندی ها