فرجی دانا اولین وزیر دولت روحانی است که استیضاح می​شود

استیضاح وزیر علوم ​آزمون پایبندی ​به​ قانون

روز گذشته بود که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از اعلام تعویق طرح استیضاح وزیر علوم در جلسه استیضاح کنندگان با لاریجانی خبر داد.اما این تصمیم با مخالفت و اعتراض امضاء کنندگان استیضاح روبرو شد.
کد خبر: ۶۹۳۴۴۹
کش مکش مخالفان و موافقان استیضاح وزیر علوم

به گزارش جام جم آنلاین بهروز نعمتی در این زمینه گفت: در جلسه استیضاح کنندگان با فرجی دانا مقرر شد که استیضاح وزیر یک ماه به تعویق بیفتد.

اما امروز سه شنبه استیضاح کنندگان نسبت به این تصمیم اعتراض کردند.

نادران: به تعویق افتادن استیضاح وزیر علوم خلاف آئین‌نامه است

الیاس نادران نمایندگاه مردم تهران امروز در جلشه علنی مجلس طی تذکری اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح وزیر علوم را امضا نکردند ولی از سوی نمایندگان با وزیر علوم دیدار داشتند و قول و قرارهایی گذاشتند که برگزاری چنین جلساتی نه در آیین نامه و سایر قوانین هیچ وجاهتی ندارد.

وی افزود: وقتی استیضاحی اعلام وصول شد تنها زمانی از دستور کار خارج می‌شود که امضا کنندگان طرح استیضاح امضاهای خود را پس بگیرند؛ در حالی که هیچکدام از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر علوم امضای خود را پس نگرفتند.

نادران در ادامه تاکید کرد: ما در مجلس نمی‌پذیریم که به صورت گزینشی تعدادی از نمایندگان را جمع کنند و از طرف همه استیضاح کنندگان تصمیم بگیرند؛ اگر قرار بود جلسه‌ای برگزار شود باید هر 60 نماینده‌ای که طرح استیضاح وزیر علوم را امضا کرده‌اند دعوت می‌شدند و نظرات آنها نیز استماع می‌شد و اگر پس از بحث به این جمع بندی رسیدند به آن عمل کنند نه اینکه دو نفر استیضاح کننده و سه نفر دیگر که طرح را امضا نکرده اند با رئیس و معاونانش جلسه تشکیل دهند و برای امضاکنندگان تصمیم بگیرند.

نادران در ادامه خطاب به باهنر گفت: هیأت رئیسه سوگند خورده است برخلاف آیین‌نامه کاری را انجام ندهد؛ نباید عوامل هیأت رئیسه اجازه می‌داد که چنین اتفاقی رخ دهد چراکه این طرح تقدیم هیأت رئیسه شده و دوبار هم از سوی نمایندگان مطرح شده است و رئیس جلسه هم عنوان کرد که این طرح استیضاح تعیین تکلیف می‌شود.

وی با بیان اینکه به تاخیر افتادن استیضاح وزیر علوم خلاف آئین نامه است و باید روال قانونی خود را طی کند، اظهار داشت: از سوی هیأت رئیسه باید جلسه‌ای با حضور همه امضاکنندگان برگزار شود تا در آن جلسه نمایندگان خواهان استیضاح، اگر قانع شدند استیضاح خود را پس بگیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: اگر عده ای بخواهند از سوی قاطبه نمایندگان تصمیم بگیرند و سپس رسانه‌ای کنند و بگویند جلسه تشکیل شد و طرح استیضاح یک ماه به تعویق افتاد؛ چنین اجازه‌ای از سوی رئیس و نواب رئیس مجلس و نه هیچ کس دیگر داده نشده که از سوی دیگر نمایندگان استیضاح کننده تصمیم بگیرند.

باهنر: قرار بر پس گرفتن امضا برای استیضاح وزیر علوم وجود ندارد

باهنر نایب رئیس مجلس که در نبود علی لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت با اعلام این خبر که استیضاح‌کنندگان ساعت ۱۲ امروز در کمیسیون تلفیق جلسه دارند گفت: در جلسه دیروز استیضاح مدتی به تعویق افتاد تا وزیر به مطالبات به حق نمایندگان عمل کند.

وی اظهار داشت: شاید هیچ وزیری در هیچ زمانی نباشد که 10 مخالف جدی نداشته باشد بنابراین کشور و مجلس باید مرتب مشغول استیضاح باشد.

نایب رئیس مجلس با اشاره به جلسه روز گذشته برخی نمایندگان و رئیس مجلس با وزیرعلوم افزود: قرار بر پس گرفتن امضا برای استیضاح وجود ندارد بلکه فقط بحث این بوده که مدت مشخصی به تعویق بیافتد تا شاید وزیر قانع شد که به مطالبات به حق استیضاح کنندگان عمل کند.

باهنر گفت: اگر 50، 60 نفر اعلام کنند که "الا و بلا" استیضاح باید اعلام وصول شود آن را اعلام وصول می‌کنیم اما ترجیح می‌دهیم وفاقی در این امر باشد و اگر قرار باشد کار انجام شود با یک وفاق کامل صورت گیرد.

تلاش دولت و هیئت‌رئیسه مجلس برای منتفی‌شدن استیضاح فرجی‌دانا

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم که در چنین مواقعی باید رایزنی‌هایش بیشتر شود، گفت: تلاش هیئت رئیسه مجلس و دولت بر ایجاد وفاق است تا مسأله استیضاح وزیر علوم را منتفی کنیم.

حجت‌الاسلام مجید انصاری درباره مطرح شدن استیضاح وزیر علوم از سوی تعدادی از نمایندگان،افزود: جلسات چند جانبه و دو جانبه متعددی برگزار و رایزنی‌های زیادی انجام شده است، در این زمینه تلاش معاونت پارلمانی بر این است که استیضاح درباره هیچ وزیری مطرح نشود و قبل از رسیدن به مرحله استیضاح حل و فصل شود.

حجت‌الاسلام انصاری با بیان اینکه زمینه همراهی، همفکری و همدلی مجلس و دولت زیاد است، درباره مذاکراتش با رئیس مجلس در زمینه استیضاح وزرای دولت، خاطرنشان کرد: تلاش هیئت رئیسه مجلس و دولت بر ایجاد وفاق است تا مسأله استیضاح را منتفی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها