از بین بردن سلول سرطانی بدون آسیب به سلول سالم

جایگزین شیمی درمانی در ایران ساخته شد

پژوهشگران استرالیایی با استفاده از نانوساختارهای هسته ای ـ پوسته ای از جنس طلا-سیلیکا و طلا-اکسید آهن موفق به تولید عامل کنتراست دهنده برای سیستم های تصویربرداری توموگرافی به منظور تفکیک سلول های سالم از سرطانی شدند.
کد خبر: ۶۹۳۰۴۹
تفکیک سلول سالم از سرطانی با نانوذرات طلا

با استفاده از این عوامل کنتراست دهنده امکان تفکیک سلول سرطانی از سلول سالم در توموگرافی فراهم می شود.

نانوذرات طلا می تواند برای شناسایی مرز میان سلول های سالم و سرطانی مورد استفاده قرار گیرد؛ به این ترتیب جراحان قادر به شناسایی سلول های سرطانی و جدا کردن کامل آنها از بدن خواهند بود.

جرمی دوزینسکی از دانشگاه استرالیای غربی در تحقیقات اخیر خود امکان استفاده از نانوذرات طلا را به عنوان عامل کنتراست دهنده مؤثر برای شناسایی و تعیین ابعاد تومورها و مشخص کردن مرز این تومورها بررسی کرد.

از توموگرافی همگرای نوری (OCT) برای آزمایش تصویربرداری با قدرت تفکیک بالا مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما این روش دارای محدودیت هایی است که یکی از این محدودیت ها، امکان نداشتن شناسایی سلول های سالم از تومورهای سرطانی است.

روش های دیگر تصویربرداری مبتنی بر رنگ هایی است که می توان با استفاده از آنها، بافت ها را از یکدیگر تفکیک کرد؛ اما در «OCT» چنین رنگ هایی وجود ندارد.

جرمی دوزینسکی در این مورد توضیح داد: «OCT» یک روش اولتراسونیک آنالوگ است که در آن به جای نور از امواج صوتی برای شناسایی استفاده می شود. مشکل این روش آن است که امواج صوتی به بافت ها برخورد می کند و به شناساگر باز می گردد؛ بنابراین امکان تفکیک سلول های سالم از سرطانی در این روش مبتنی بر صدا وجود ندارد.

در برخی تحقیقات از نانوذرات طلا به عنوان عامل کنتراست دهنده استفاده می شود اما مشکل نانوذرات طلا این است که نور را جذب می کند در نتیجه کنتراست منفی به تصویر می دهد به این طریق نقاطی که این نانوذرات در آن وجود دارد، تاریک تر می شود و از آنجایی که دیگر نقاط خالی نیز تاریک است، تفکیک میان این دو بسیار دشوار می شود.

برای حل این مشکل، محققان سطح نانوذرات طلا را با پوسته سیلیکا پوشش دادند. پیش از این مشخص شده بود که تغییر نسبت میان هسته و پوسته می تواند خواص پراش نور را در این ساختار تغییر دهد بنابراین محققان با استفاده از این عامل، نانوذرات هسته ای ـ پوسته ای طلا ـ سیلیکا را به نحوی طراحی کردند که بتواند به عنوان عامل کنتراست دهنده در OCT استفاده شود.

در ادامه به دلیل مشکلات پوشش دهی طلا با سیلیکا، این گروه تحقیقاتی نانوذرات هسته ای ـ پوسته ای از جنس طلا- اکسید آهن را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که ساختار طلا - اکسید آهن نیز دارای خواصی است که می توان از آن به عنوان عامل کنتراست دهنده در «OCT» استفاده کرد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها