مراسم پایانی دوازدهمین دوره جایزه قلم‌ زرین

حداد عادل: جایگاه انجمن قلم تشریفاتی نیست

غلامعلی حداد عادل گفت: جایگاه انجمن قلم را تشریفاتی نمی‌دانم و تصور می‌کنم انجمن با سلامت بدنه‌ای که دارد بدون هیچ شائبه‌ای در خدمت انقلاب است.
کد خبر: ۶۹۲۵۴۰
حداد عادل: جایگاه انجمن قلم تشریفاتی نیست

مراسم پایانی دوازدهمین دوره جایزه قلم‌زرین شب گذشته 14 تیرماه در تالار مهر حوزه هنری با حضور سید‌ عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: روز قلم که به پیشنهاد انجمن قلم در تاریخ تقویمی ما راه یافت، در یک مناسبت تاریخی با تاریخ ما قرابت دارد و از سوی دیگر تیرگان که در تاریخ ما مطرح است نیز با قلم نسبتی دارد.

وی افزود: قلم به عنوان یک فرصت با بسیاری از موضوعات نسبت دارد. قلم به اعتقاد من نسبتی با تاریخ گذشته و حال انسان‌ها دارد و نقطه‌ای است که ارتباط انسان‌ها را با یکدیگر میسر می‌کند. قلم حافظه تاریخی ملت‌هاست. ملت‌ها با قلم تاریخ خود را حفظ و نگاهبانی می‌کنند. قلم فرصت ارتباط فرهنگی ملت‌هاست. ملت‌ها از طریق قلم ارتباط‌شان را شکل می‌دهند و فرصت تبادل فرهنگی میسر می‌شود. قلم نقطه اتصال آسمان و زمین است. ملکوت هم از طریق قلم با زمین ارتباط پیدا می‌کند و ارتباطی میان زمین و ملکوت هسته‌ای پدیدار می‌شود.

صالحی گفت: آخرین معجزه آسمانی کتاب بود و شروع وحی را نعت قلم آغاز کرد. وقتی خواست قسم بخورد «نون والقلم» را بیان کرد. ما نیز افتخار داریم در مکتبی هستیم که گفته می‌شود مداد العلما افضل‌ من دماء الشهدا با اینکه شهدا جایگاه بی‌نظیری دارند اما قلم جایگاهی برتر از خون شهیدان بدست می‌آورد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: جامعه و ملتی که انس با قلم دارد و انتظار می‌رود اهل قلم و اهل نگارش و ادب جایگاهی را متعالی‌تر از آنچه که در شرایط کنونی هست بیابند فرصت‌های وسیعی برای اهل قلم می‌توان انتظار داشت که فاصله جدی با آن داریم. امروز نه کرامت اهل قلم آنچنان است که باید باشد و نه فرصت‌های ارتباط با قلم یعنی مطالعه چنان است که باید باشد اما امیدواریم مسئولان شان اهل قلم را بیش از پیش پاس بدارند و فرصت‌ها را برای ارتباط اهل قلم و مخاطبان بیشتر فراهم کنند.

انجمن قلم در خدمت انقلاب است

در ادامه این مراسم، محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران نیز گفت: انجمن قلم ایران یک مرکز مردم‌نهاد غیردولتی و البته همراه با انقلاب است و تشکلی است که در سرلوحه اهداف خود همراهی با انقلاب و پایبندی به قانون اساسی و ولایت فقیه را قرار داده با این نگاه آثاری که در خدمت مردم هستند برای اهداء جایزه به بهترین‌‌های آن روز قلم انتخاب می‌کند.

وی افزود: بحث جدیدی که در هیأت مدیره انجمن مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت این بود که دایره جوایز را از این سه رشته گسترده‌تر و برخی بخش‌های دیگر حوزه‌ها را جوایز اهدا کنیم البته در برخی حوزه‌ها اکنون احساس می‌کنیم که رشد مطلوبی نیست. مثلا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با وجود اینکه ما در دهه 60 اوج‌گیری فراوان داشتیم اما اکنون گرایش به سمت آثار ترجمه وجود دارد و تالیف ما ضعیف شده است. شاید نیاز باشد یا در حوزه تاریخ‌نگاری با توجه به اینکه تلاش در راستای تحریف تاریخ معاصر وجود دارد شاید مناسب باشد ما نیز به سهم خود پیگیری کنیم. این موضوع تا پیش از جشنواره سال آینده پیگیری خواهد شد و چه بسا در سال آتی بیش از سه رشته در جایزه قلم داشته باشیم.

سخنگوی انجمن قلم ایران گفت: انجمن قلم تشکلی است که منبع درآمدی ندارد و فعالیت‌هایش باید مورد حمایت مراکز مختلف قرار گیرد. از دوره آغازین فعالیت آن آقای مسجد‌جامعی قول مساعد دادند و البته در تامین هزینه‌ها کمک صورت گرفت. تا امروز با حمایتی که در دوره‌های مختلف ارشاد داشته به خوبی انجام وظیفه کرده و مسئولیت را انجام داده‌ایم. امیدواریم حمایت‌ها مستمر باشد و جشنواره قلم‌زرین با انتخاب‌های خود به رونق نشر کشور کمک کند.

قلم زرین با ارزش ترین جایزه خصوصی است

محمدرضا سرشار رییس انجمن قلم ایران نیز در این مراسم ارزش جوایز جایزه قلم زرین را در میان سایر جوایز خصوصی دارای بالاترین ارزش دانست و گفت: حتی از زمانیکه سکه ارزان و یا به بالاترین حد خود رسید ما آن را در جوایزمان اهدا می‌کردیم، البته این میزان در برابر ارزش کار محققان قابل ملاحظه نیست.

دید اهالی قلم وسیع‌تر از کیفیت مالی جوایز باشد

در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل مشغله نتوانسته چندان در جریان فعالیت انجمن قلم قرار بگیرد، اظهار کرد: بنده به عنوان نماینده مجلس و یا هر مسئولی چون آقای صالحی در معاونت فرهنگی، همه در این زمینه وظیفه داریم؛ اما وظیفه‌ای هم نسبت به خدا حق و حقیقت نیز داریم. اگر خدا موهبتی اهدا کرده تا اندیشه‌ای را بیان کنیم باید افق دیدمان خیلی وسیع‌تر از این باشد که کیفیت مالی جوایز چقدر است.

وی افزود: اگر اخبار روزانه را ببینید متوجه می‌شوید که صهیونیست‌ها با مردم بی‌پناه غزه چه می‌کنند. شصت و اندی سال است که این فاجعه ادامه دارد، تکرار می‌شود. در عراق و افغانستان و سوریه هم وضع به همین منوال است اما در این میان یک کشور پیدا شده که حرف دل مردم دنیا را بیان می‌کند. انقلابی به پا شده که این انقلاب با تکیه بر این قدرت‌ها نایستاده. ببینید با این انقلاب چه می‌کنند. از تحریم و تهدید و هزار فشار دیگر گرفته تا سخنانی که مطرح می‌کنند ولی همه ما وظیفه داریم چراغ حقیقتی که به دست امام خمینیره) روشن شده و امروز رهبر انقلاب آن را به دست دارد و شهدا با خون خود آن را روشن نگاه داشته‌اند روشن‌تر کنیم. این پیام را باید به گوش نسل آینده برسانیم و در دنیا نشر دهیم. هر کسی قدرت قلمی دارد باید خود را مسئول بداند و به اندازه آن استعداد مسئول است. اگر قدرت بیان و قلم را خدا داده باید در راه حق و حقیقت آن را به کار گیریم.

حداد‌عادل گفت: پس از جنگ تحمیلی که 8 سال به طول انجامید دشمنان ما متوجه شدند که باید ریشه اعتقادات را در نسل جوان خشک کنند. آنها متوجه شدند اعتقاد دینی ریشه حماسی دارد که در انقلاب و جنگ به ظهور رسید. از آنجا تهاجم فرهنگی آغاز شد و بعد تازه‌ای به خود گرفت و در تمام زمینه‌ها امروز ما شاهد تهاجم فرهنگی هستیم. شما رمان‌های تالیف شده را بخوانید، ببینید با چه تدبیر و طراحی‌های اندیشه‌شان را به افکار عمومی تزریق می‌کنند. اندیشه‌هایی که مورد‌نظر یک عده‌ای است از طریق آنها نشر می‌شود اما در این میان چه کسی باید از جبهه حق و حقیقت و انسانیت مظلوم دفاع کند؟شما اهالی قلم.

وی افزود: اهالی قلم فقط کارشان نوشتن کتاب نیست. بسیاری از عرصه‌های فرهنگی محتاج اهل قلم‌اند. در سینما فیلمنامه است که در زمینه تاثیر می‌شود. ما محتاج اهالی قلم هستیم اما جلوه معمولی آن در کتاب است ولی محدود به کتاب نیست. هرچه نویسندگان متعهد و معتقد تقویت و تکریم شوند جبهه فرهنگی و هنر در تمام عرصه‌ها تقویت خواهد شد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: جایگاه انجمن قلم را تشریفاتی نمی‌دانم. تصور می‌کنیم انجمن با سلامت بدنه‌ای که دارد و با اخلاصی که در ارکان انجمن قابل مشاهده است بدون هیچ شائبه‌ای در خدمت انقلاب است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها