در ادامه رایزنی‌های امروز شنبه در وین درباره نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای،نشست سه جانبه‌ای با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف، هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.
کد خبر: ۶۹۲۲۵۴
نشست عراقچی، اشمید و برنز برای نگارش توافقنامه جامع هسته ای

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و هلگا اشمید دیروز (جمعه) نیز در دومین روز ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 و در سومین روز از رایزنی‌ها در اتریش به منظور نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) به مدت هفت ساعت و نیم بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو صبح چهارشنبه به ریاست ظریف و اشتون و با حضور هیات‌های ایران و 1+5 در مقر سازمان ملل در شهر وین رسما افتتاح شد.

ظریف و تیم مذاکره کننده ایرانی که روز چهارشنبه بدین منظور به وین سفر کرد در اولین روز از حضور در این شهر رایزنی‌هایی را با هیات‌های چین و روسیه و آمریکا داشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی و مذاکره کننده ارشد ایران بعدازظهر چهارشنبه 11 تیر ماه در محل اقامتش پذیرای نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 به صورت مشترک بود و پس از آن به رایزنی یک ساعته با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخت و در پی آن نیز محمدجواد ظریف به همراه کاترین اشتون و ویلیام برنز در نشستی سه جانبه به گفت‌وگو نشستند.

ظریف و تیمش روز پنجشنبه و در دومین روز حضورشان در شهر وین در نشست افتتاحیه ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در مقر سازمان ملل شرکت کردند و پس از آن نشست دوجانبه‌ای بین ایران و آمریکا در سطح معاونان وزیر خارجه ایران و طرف آمریکایی به ریاست ویلیام برنز برگزار شد که دو ساعت و نیم به طول انجامید.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف بعدازظهر پنجشنبه نیز نشست چهارجانبه‌ای با سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) در گروه 1+5 داشتند و پس از آن نیز نشستی دوجانبه بین هیأت ایرانی و سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در 1+5 و طرف روسی در این مذاکرات برگزار شد.

عراقچی و اشمید صبح جمعه نیز به رایزنی پرداختند و نشست مربوط به نگارش متن توافقنامه که قرار بود صبح به ریاست آنها برگزار شود به درخواست دو طرف و برای انجام رایزنی‌های داخلی به بعدازظهر موکول شد. در این میان تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست عراقچی و روانچی با برنز و تیم آمریکایی در این مذاکرات به گفت‌وگو پرداختند و در نهایت نشست مربوط به نگارش متن توافقنامه جامع به ریاست معاونان ظریف و اشتون برگزار که هفت ساعت و نیم به طول انجامید.

رایزنی‌های عراقچی، روانچی و اشمیت برای نگارش متن توافقنامه جامع ساعت 8:30 صبح امروز به وقت محلی از سر گرفته شد که پس از پایان این رایزنی‌ها، نشست سه جانبه با حضور معاونان ظریف و اشتون و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا آغاز شد.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آلمان، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا) به همراه کاترین اشتون سوم آذرماه سال گذشته (1392) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که از 30 دی ماه وارد مرحله اجرا شد و 29 تیرماه زمان پایان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است.

در مقدمه برنامه اقدام مشترک آمده است: «هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.»(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها