13 تیر، از سال گذشته به عنوان روز ملی کنترل بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان نام گرفته است تا وزارت بهداشت ، سازمان دامپزشکی کشور و دیگر سازمان ها و ارگان های ذی ربط نسبت به روند کاهش این نوع بیماری ها که در چند سال اخیر متوقف شده است
کد خبر: ۶۹۱۸۰
، اقدامات وسیع تری انجام دهند.
شعار امسال این روز اما حکایت دیگری دارد: تب مالت. این شعار نشان می دهد که این بیماری قدیمی همچنان خطرساز است.
بدخشان هوشمند، رئیس اداره بیماری های قابل انتقال محوریت این بیماری در روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان را این گونه توضیح می دهد: نوع شهری این بیماری هنوز هم از طریق فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه و خام منتقل می شود، اما نوع روستایی آن ، از طریق تماس فرد با حیوان آلوده و ترشحات ناشی از آن است.
براساس آمار، تعداد مبتلایان انسانی به تب مالت در کشور سال 82حدود 21هزار نفر بوده و این میزان سال 83به 25هزار نفر رسیده است.
هوشمند این آمار را دلیل افزایش این بیماری نمی داند بلکه معتقد است این آمارها نشان می دهد به تب مالت باید توجه بیشتری کرد. مهمترین علت شیوع این بیماری از طریق مصرف محصولات لبنی ، به شیر غیرپاستوریزه و آلوده برمی گردد.
وزارت بهداشت در این خصوص بارها هشدار داده است که هموطنان از مصرف شیر و فرآورده های آن نظیر بستنی های سنتی ، آبمیوه های مخلوط با شیر و شیرموز که به پاستوریزه بودن شیر آن اطمینانی ندارند، خودداری کنند.
به گفته رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان ، مردم باید با توجه به این توصیه ها به کنترل بیماری کمک کنند ؛ اما موانع کنترل نوع روستایی این بیماری به افزایش تحرک و جابه جایی جمعیت به علت وجود بافت عشایری ، پراکنده بودن دامها در سیستم نگهداری و سنتی بودن روش نگهداری دامها برمی گردد.


هاری ، پرهزینه ولی قابل کنترل
سال 83نزدیک به 110هزار مورد به علت حیوان گزیدگی برای درمان و پیشگیری از بیماری هاری به مراکز وزارت بهداشت و درمان مراجعه کرده اند.
هر چند هر حیوان گزیدگی بیماری هاری محسوب نمی شود، اما لزوم مراجعه به مراکز درمانی و تزریق واکسن هاری حداقل در 3مرحله ، با توجه به رایگان بودن خدمات آن ، سالانه 2میلیارد تومان هزینه دارد.
دکتر هوشمند، تعداد فوت شدگان ناشی از این بیماری را در سال 83، 5نفر اعلام می کند و ادامه می دهد: هاری کاملا قابل کنترل است و ایران از کشورهای موفق در زمینه کنترل این بیماری در دنیا محسوب می شود ؛ اما به علت این که واکسن هاری از خارج وارد می شود و خدمات آن به دلیل حساسیت بیماری رایگان است ، بارمالی زیادی برای وزارت بهداشت دارد.
وی 90درصد گزشها را در کشور ناشی از سگ می داند و با توجه به اهمیت گذشت زمان در افراد حیوان گزیده شده ، توصیه می کند: در صورت مراجعه بموقع ، درمان صددرصد موثر است و با شستشوی محل به وسیله آب و صابون 50درصد پیشگیری نیز امکان دارد.


سالک ، دور اما نزدیک
افزایش تعداد پشه های ناقل بیماری از محیط، دفع نکردن مستمر زباله ها، جمع کردن کودهای حیوانی در منازل روستایی ، وجود ساختمان های قدیمی ، خانه های خالی از سکونت و نخاله های ساختمانی از جمله کانون های مهم سالک در کشور هستند.
ناقل سالک پشه خاکی و حیوان های جونده است که گزش از سوی این حیوان ها موجب بروز زخمهایی در بدن می شود که با وجود بهبود آنها پس از یک سال به علت آسیبی که به زیبایی چهره می زند برای خانمها، آزاردهنده است و البته در صورتی که مراقبت نشوند، گاهی به زخمهای عفونی و چرکین تبدیل می شوند.
رئیس اداره بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان با اشاره به این که سالانه 20تا 40مورد به ازای هر 100هزار نفر ابتلا به سالک در کشور وجود دارد که این تعداد در 15تا 20سال اخیر ثابت بوده است ، می گوید: شهرستان های مشهد، یزد، شیراز، کرمان و تهران قدیم به عنوان مناطق شهری و روستاهای اصفهان ، گنبد، بم ، ایلام ، خوزستان ، فسا، جهرم ، اردکان و منطقه ای از رفسنجان از جمله کانون های مهم و شناخته نشده این بیماری است.
به گفته هوشمند، سال 82تعداد موارد ابتلا به سالک 21هزار مورد بوده و این آمار سال 83به 27هزار مورد افزایش یافته که علت آن هم افزایش تعداد نقل و انتقال انسان های حساس به بیماری و ورود آنها به نقاط آلوده و مهاجرت موش و پشه های ناقل بوده است.
وی ادامه می دهد: از اقدامات صورت گرفته برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به سالک در کشور، رعایت بهداشت محیط، سمپاشی بناهای قدیمی ، استفاده از پشه بند آغشته به حشره کش به عنوان آخرین متد توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.


بیماری های مشترک ، سوغات همسایه
«باید ارتباط خود را با کشورهای دیگر جدی بگیریم ، چرا که متاسفانه کشورهای همسایه ما وضعیت خوبی از نظر بیماری های مشترک انسان و حیوان ندارند. بخش عمده ای از برخی بیماری ها به کشورهای پاکستان ، افغانستان و عراق مربوط می شود.»
رئیس اداره بیماری های قابل انتقال با این توضیح ادامه می دهد: به دلیل قاچاق دام از مرزهای کشورهای همسایه ، برخی مناطق کشور از جمله استان های سیستان و بلوچستان و استان های غربی با برخی از این بیماری ها از جمله سیاه زخم و تب کنگو درگیر هستند.
به گفته هوشمند سال 83، 21نفر در استان سیستان و بلوچستان به بیماری تب کنگو مبتلا و از این تعداد 6نفر فوت شدند.
هوشمند در هر حال ، وضعیت بیماری های مشترک قابل انتقال از حیوان به انسان را در کشور مناسب می داند، اما توصیه می کند: همه دامداران و کسانی که به هر دلیل علاقه مند به نگهداری حیوان در منزل هستند، باید بدانند که مراجعه و ارتباط با مراکز دامپزشکی هر 6ماه یکبار لازم و ضروری است.


مستوره برادران نصیری
baradaran@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها