نمایش نسخه اصلاح شده و دیجیتال فیلم محبوب و ماندگار «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در هفته گذشته، این امیدواری را برای بازسازی و بهسازی دیگر آثار کلاسیک و ارزشمند سینمای ایران فراهم کرد.
کد خبر: ۶۹۰۱۳۴
چرخش گیشه سینما بر مدار خاطره

هرچند بهبود نسخه‌های موجود فیلم‌های پرتعداد و موفق سال‌های دور نیازمند همتی اساسی از سوی مدیران سینمایی و صرف هزینه‌های فراوان است، اما پرسش اینجاست که چرا برای چنین آثار شایسته و تحسین شده‌ای امکان اکران دوباره عمومی وجود ندارد تا تماشاگران علاقه‌مند نسل‌های جدید هم این فیلم‌ها را روی پرده عریض سینما ببینند و آن مخاطبان قدیمی‌تر هم با تورق خاطرات خوش سینمایی، سری به دوران جوانی‌شان بزنند.

فیلم‌های محبوب زیادی دست‌کم در دهه‌های 60 و 70 وجود دارد که بجز نمایش در فیلمخانه‌ها و مکان‌های مخصوص مخاطبان پیگیرتر سینما، از ظرفیت‌های اکران عمومی دوباره در مقاطعی از سال برخوردارند و مردم دوست دارند با وجود تماشای چندباره باز هم آنها را به اتفاق خانواده و دوستان خود ببینند.

ماه رمضان یکی از همان فرصت‌های طلایی فیلم‌های قدیمی و خاطره‌انگیز است که مسئولان سینمایی بخوبی می‌توانند از آن برای آشتی دوباره تماشاگران با سینما استفاده کنند.

اگر از استقبال‌های جرقه‌ای و مقطعی مخاطبان از تعدادی آثار فعلی اکران صرف‌نظر کنیم، وضع کلی فروش فیلم‌ها و پسند و رضایت عموم تماشاگران نسبت به سال‌های دور تعریف چندانی ندارد و نمایش دوباره فیلم‌های محبوب گذشته که حتی هنوز هم می‌توانند در جذب تماشاگر موفق عمل کنند، کلاس درس خوب و راهگشایی برای برخی سینماگران امروزی و حتی تلنگری برای بعضی از فیلمسازان کاربلد دیروزی است که زمانی آثار استانداردی تولید می‌کردند.

اما در حالی که این طرح باوجود تصویب شورای صنفی نمایش، در انتظار مجوز از سوی وزارت ارشاد است، سینماداران نسبت به اکران دوباره برخی فیلم‌های نوروز امسال تمایل نشان داده‌اند.

نفس این تمایل خیلی هم خوب است و می‌تواند چرخ گیشه‌ها را بچرخاند، ولی اکران فیلم‌های خاطره‌انگیز قدیمی هم در صورتی که در ساعات و سالن‌های مناسبی به نمایش درآیند، می‌تواند کمک موثری به اقتصاد سینما کند.

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها