«تاریخ‌خور»ها چه کسانی هستند؟

مکان های تاریخی با خاک یکسان شد + عکس

زمانی نه‌چندان دور، طالبان با منفجر کردن مجسمه بودا در بامیان افغانستان دنیا را بهت‌زده کرد. حالا انگار گروه داعش در نابسامانی وضع عراق و سوریه می‌خواهد پا جای طالبان بگذارد و با این بهانه که مجسمه‌های باستانی نماد بدپرستی و شرک است، به جان میراث باستانی عراق بیفتد.
کد خبر: ۶۸۹۷۱۱
پا جای پای طالبان

خبر می‌رسد که داعش مناطقی را که محوطه باستانی «هترا» از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در آن قرار دارد، به تصرف درآورده است؛ معبدی که بخش‌هایی از آن نیز در فیلم دلهره‌آور «جن‌گیر» به نمایش درآمد.

این مسأله سبب نگرانی فعالان فرهنگی و یونسکو شده که مبادا فاجعه مجسمه بودا در بامیان افغانستان در عراق تکرار شود.

این نگرانی بویژه زمانی شدت می‌گیرد که بدانیم داعش در شهر موصل در 70 مایلی شمال غرب محوطه باستانی هترا مجسمه «عثمان الموصولی» آهنگساز و موسیقیدان عراقی در قرن 19 و نیز مجسمه «ابو تمام» شاعر عرب عصر عباسی را تخریب و نابود کردند.

از سوی دیگر، مقامات محلی می‌گویند این منطقه هدف هواپیماهای جنگی عراق است که با بمب‌‌افکن‌های خود به داعشی‌ها که فقط در فاصله یک مایلی این معبد مستقر هستند، حمله می‌کنند.

معبد هترا اثری مربوط به قرن سوم پیش از میلاد در میانه یک بیابان و اثری مربوط به دوران تمدن‌های باستانی پیش از مسیحیت و متعلق به خدای خورشید، «شاماش» است.

این معبد با انواع مجسمه‌ها و تصویرهایی از او در دیوارهای معبد تزیین شده است. این تزئینات و ستون‌های عظیم و مجسمه‌هایش معبد هترا را به یکی از شگفت انگیز‌ترین آثار باستانی عراق مبدل کرده است.

این معبد و محوطه اطراف آن در زمان صدام نیز کاملا تعطیل بود و پس از حضور نیروهای امریکایی نیز منطقه‌ای ناامن به شمار می‌رفت.

کمیل انتظاری ‌- گروه فرهنگ وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها