ماه مبارک رمضان؛ هنگامه جلای جسم و قلب و روح آدمی از راه رسید و سفره​های پرنیانی این ماه میهمانی در پهنه آسمان و زمین گسترانیده شد و ایران اسلامی نیز که از چند روز پیش با غبارروبی مساجد به استقبال این ماه رفته بود، از امروز با برنامه​ها و آیین​های مختلف مردمی و رسمی در شهرها و روستاها، تن و روح خسته خود را در این ضیافت الهی، صفا و جلا خواهد داد.
کد خبر: ۶۸۹۴۹۱
سفره افطار برای صدها هزار زائر حرم رضوی

اگرچه عطر و بانگ ماه خدا در سراسر ایران اسلامی پیچیده و همه، از مردم شهرها و روستاها گرفته تا مسئولان و نهادهای رسمی به نوعی آمادگی خود را برای برگزاری هرچه پربارتر این ماه رحمت و مغفرت اعلام کرده​اند، اما در این میان، دو شهر مقدس مشهد و قم و حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)و حضرت معصومه(س)، با برنامه​های منجسم​تری به استقبال این ماه پربرکت رفته​اند.

به گزارش جام​جم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، این آستان به منظور بهره​گیری بیشتر زائران و مجاوران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از این ماه پرفیض و برکت، برنامه​های جامع و گسترده​ای را با محوریت برنامه​های قرانی و تبلیغی تدارک دیده است.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی، مدیر تبلیغات آستان قدس رضوی از جمله این برنامه​ها که با جهت​گیری تبیین سبک زندگی قرآنی برگزار می​شود، برگزاری جلسات تفسیر و تدبر قران است که از پرمخاطب​ترین آنها می​توان به جلسات تفسیر حجت السلام قرائتی اشاره کرد که شب​ها ساعت 21:30 به مدت 30 شب با حضور ده​ها هزار زائر و مجاور برگزار می​شود.

برگزاری 12 جلسه ترتیل​خوانی در طی روز، برگزاری کلاس​های آموزشی قران کریم در حرم و در سطح 72 مسجد 10 مدرسه قرانی، برگزاری با شکوه​ترین جلسه قرآنی جهان اسلام در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان توسط دو ترتیل​خوان مصری و ایرانی و با حضور بیش از یک میلیون زائر و مجاور و قرائت سوره​های دخان، روم و عنکبوت در این شب و در نهایت اجرای آیین مناجات​خوانی سحرهای ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه​های آستان قدس است که وی به آن اشاره می​کند.

سیدجلال حسینی همچنین از ارائه خدمات مشاوره​ای به صورت رایگان، ویژه ایام ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: خدمات مشاوره‌ای دینی ویژه زائران و مجاوران در ایام ماه مهمانی خدا، همه روزه بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء در حرم مطهر رضوی انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: زائرانی که به صورت گروهی و فردی مایلند در این ایام از مشاوره های دینی، اعتقادی و تربیتی بهره مند شوند، می​توانند از ساعت 8 تا 17 به مرکز مشاوره دینی آستان قدس رضوی در حرم ثامن الحجج(ع) مراجعه و به صورت رایگان ازخدمات رایگان این مرکز استفاده کنند.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین از پخش زنده برنامه​های حرم مطهر رضوی در اتاق​های گفت و گوی اینترنتی ویژه ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در این راستا، برنامه‌های حرم مطهر رضوی اعم از سخنرانی، جلسات قرآنی و...از طریق اتاق​های اینترنتی رضوی تاک و سایت رضوی تی ​وی، به صورت مستقیم و از طریق نمایشگرهای بزرگ پخش می​شود. ضمن اینکه در این ماه از نرم افزار قرآنی «کلید سعادت» در پرتال معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی به نشانی razavi.aqr.ir نیز رونمایی خواهد شد.

البته ورزش و تفریح هم در این ماه تعطیل نیست و مجتمع‌های آبی آستان قدس رضوی در کنار سایر مجتمع​های آبی شهر مشهد، پذیرای مهمانان ماه خدا است و به علاقه‌مندان و ورزشکاران خدمات ارائه می‌دهد.

360 هزار روزهدار میهمان سفرههای طرح اکرام رضوی

در کنار برپایی مراسم مختلف قرانی و فرهنگی در سطح این آستان و همچنین شهر مشهد، برنامه طرح اکرام رضوی با حضور 360 هزار روزه‌دار برگزار خواهد شد.

به گفته معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی براساس این طرح، روزانه 12 هزار نفر روزه‌دار برای صرف افطار به حرم مطهر دعوت می‌شوند.

محمود ممتاز با بیان اینکه در اجرای طرح اکرام رضوی، اکیپ‌های مخصوصی از خدمه و خدمتگزاران، مسئولیت توزیع دعوت‌نامه ضیافت این طرح را در مساجد و محلات سطح شهر که به قید قرعه‌ انجام شده، عهده‌‌دار هستند، می​افزاید: روزانه 2 هزار و 500 کیلوگرم برنج، 2 هزار کیلوگرم گوشت، 20 هزار وعده سوپ و سه هزار لیتر آب جوش مورد نیاز، توسط بیش از 500 خدمت‌گزار، آماده سازی و به زائران و مجاوران ارائه می​شود.

به گفته وی در این ماه همچنین 2 میلیون بسته‌ متبرک افطاری نیز یک ساعت پیش از اذان مغرب و پس از ختم یک جزء قران، در بین صفوف نماز جماعت صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر توزیع می‌شود که این بسته‌ها شامل شیرعسل، کیک رولت و خرماست.

ممتاز در خصوص محتویات بسته‌های پذیرایی یادآور شد: بسته پذیرایی افطاری شامل پنیر، سبزی، خرما، قند، لیوان فوم، شله‌زرد، نمک یک‌نفره، چنگال، دستمال، کاسه کوچک سوپ‌خوری و‌ چای بسته‌بندی است.

پیش‌بینی 3میلیون تشرف در لیالی قدر

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به مراسم شب‌های قدر در حرم رضوی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه سال‌های گذشته، امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم که در ایام لیالی قدر، 3 میلیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.

به گفته وی در این شب‌ها بیش از 20 هزار خدمتگزار و کارمند وظیفه ارائه خدمات به زائران و مجاوران را به عهده دارند که توزیع و جمع‌آوری بیش از یک میلیون و 500 هزار جلد قرآن و ادعیه، توزیع بیش از یک‌میلیون و 500 هزار بطری آب معدنی، مفروش‌کردن صحن‌ها، کنترل صحن‌ها و رواق‌ها از نظر مسائل امنیتی از جمله اقداماتی است که این افراد در این شب‌ها ارائه می‌کنند.

توسعه خدمات فوریت‌های پزشکی در قالب پایگاه‌های ثابت و سیار ویژه شب​های قدر، توزیع روزانه 800 بسته گل بالای ضریح میان زائران در رواق مبارکه غدیر یک ساعت بعد از نماز صبح، توسط فراشان و نیروهای شمیم رضوان، برگزاری مراسم نقاره‌زنی ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان از ساعت 1:29 لغایت 1:59 بامداد، برگزاری مراسم جشن و سرور میلاد کریم اهل‌بیت(ع) و قرائت قرآن در رواق دارالسلام از ساعت 14 از دیگر برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان است که ممتاز به آنها اشاره می​کند.

برنامههای ویژه برای زائران غیرایرانی

شهر قم نیز که میزبان جمعیت زیادی از زائران غیرایرانی است، خود را برای بهره​مندی هرچه بیشتر زائران و مجاوران از این ماه غفران الهی آماده کرده است،​ به طوری که یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های معاونت فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، توجه به حضور زائران غیر‏ایرانی در ماه رمضان عنوان شده است.

به گفته حجت‌الاسلام فاطمی نسب، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس فاطمه معصومه (س) طی ماه رمضان، محافل و مجالسی به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و آذری در حرم مطهر برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات ترتیل​خوانی روزانه قران و همچنین جلسات سخنرانی و مراسم دعا، درباره برنامه​های شب قدر نیز می​گوید: ویژه برنامه‌های شب شهادت امام ‏علی(ع) و شب‌های قدر ویژه زائران خارجی در حرم مطهر به طور ویژه و با زبان​های مختلف عربی، اردو، ترکی و انگلیسی برگزار می​شود.

مراسم افطاری نیز پس از نماز مغرب و عشاء در صحن​های این حرم، همچون سال​های پیش و با حضور زائران و مجاوران برگزار خواهد شد.

پیش از این و در آستانه ماه مبارک رمضان، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با حضور تولیت و خادمان این بارگاه نورانی و جمعی از مسئولان استانی غبارروبی شد که طی این آیین،​خادمان ابتدا به خطبه‌خوانی پرداختند و پس از ادای احترام به پیشگاه حضرت معصومه(س)، حرم مطهر را غبارروبی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها