بهبود سریعتر بیماران قلبی

کوچکترین ضربان ساز قلب ساخته شد

محققان فرانسوی برای اولین بار موفق به ساخت ضربان ساز کوچکی شده اند که مدت زمان بهبودی بیماران قلبی را کاهش می دهد.
کد خبر: ۶۸۷۹۱۹
کوچکترین ضربان ساز قلب ساخته شد

ضربان ساز، دستگاه کوچکی است که به قلب بیماران کمک می کند تا ضربان منظم تری داشته باشند. این دستگاه از طریق ارسال محرک الکتریکی ضربان قلب را منظم می کند.

ضربان ساز از طریق سیم های نازک و کوچکی به قلب بیمار وصل می شود تا قلب بیماران برای انقباض و همینطور پمپ کردن خون ضربان کافی داشته باشد زیرا در افرادی که دچار حملات قلبی شده اند، ضربان کافی برای پمپاژ خون وجود ندارد و بیماران قلبی با مشکلات متعددی مواجه می شوند که گاها آنها را تا پای مرگ پیش می برد.

بهبودی سریع با ضربان ساز کوچکتر

«فیلیپ ریتر» و «پیر بورادشار» از جراحان قلب فرانسوی هستند که در گذشته نیز دستگاه ICD را در بیمارستان بوردو فرانسه طراحی کرده بودند. این دستگاه مشابه ضربان ساز است.

دستگاهی که اخیرا ساخته شده و در قلب چندین بیمار نیز کاشته شده است، «کوچکترین ضربان ساز دنیا با حداقل ترین میزان تهاجم» نام گرفته است.

این دستگاه در قلب فردی 89 ساله کاشته شد که به شایعترین اختلالات ضربان قلب مبتلا بود، اما پس از نصب این دستگاه نه تنها قلب بیمار کوچکترین واکنش یا حالت تهاجمی نسبت به دستگاه جدید نشان نداد بلکه ضربان قلب بیمار نیز هر روز به نسبت روز قبل بهبود می یافت.

فیلیپ ریتر در مصاحبه با یکی از شبکه های فرانسوی گفت:«اندازه این ضربان ساز در سازگاری آن با بدن و همینطور پس نزدن توسط قلب بسیار با اهمیت است. با کاشت ضربان ساز کوچکتر می توان زمان بهبودی بیماران را نیز کاهش داد».

کاشت ضربان ساز در قلب بیماران

عمل جراحی قلب بیمار حدودا 50 دقیقه به طول انجامید و فردای روز عمل جراحی، بیمار از بیمارستان مرخص شد! ریتم های الکتریکی قلب متاثر از این ضربان ساز هستند و در صورت کند شدن ضربان قلب به ارسال محرک الکتریکی برای رفع این حالت کمک می کند. (اگر ضربان قلب کمتر از 60 ضربه در یک دقیقه باشد، ارسال محرک های الکتریکی آغاز می شود).

تاکنون از ضربان سازهایی استفاده می شود که دارای باتری بودند و طول عمر آنها به این دلیل کمتر از ضربان سازهای جدید بود. برای مثال یکی از این ضربان سازها «Micra» نام داشت که دارای اندازه بزرگتری نسبت به ضربان ساز جدید فرانسوی ها است.

از مزیت ضربان سازها می توان به کاشت در قلب بدون عمل جراحی اشاره کرد که معمولا از طریق «کاتتر» وارد رگ فمورال شده و در دیواره قلب قرار می گیرند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها