8 سال گذشت ، میان دود و آتش ، میان رنگهای تیره جنگ و میان دردهایی که نه از دل ، از عمق وجود برمی آمد. سالهای جنگ گذشت. آنقدر تلخ و سنگین که رد آن روزگاران هنوز برای من و تو باقی است.
کد خبر: ۶۸۷۶۲

حال تو بگو، سعی کن بگویی. حرف بزن. از آن روزها بگو و از آن دوران. اگرچه می دانم آنقدر بغض داری که صدایت گرفته و آرام است. گرچه می دانم برای نفس کشیدن و زندگی کردن باید لوله های تنفسی و کپسول های اکسیژن را با خودت حمل کنی.
آنقدر زمان برایت تنگ است که شاید وقتی سرفه ات گرفت و نفس ات تنگ شد، پیش از این که دستت به آن دستگاه اکسیژن برسد، پرکشیده باشی. انجمن حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی در سالهای گذشته تلاش کرده است با سازمان های غیردولتی و موسسات فعال در زمینه صلح و فعالیت های بشردوستانه در سطح جهان ارتباط برقرار کند.
این انجمن سال گذشته به دنبال تلاشهای خود، میزبان هیاتی از بنیاد فرهنگی بین المللی هیروشیما، متشکل از تعدادی از شهروندان هیروشیما، بازماندگان بمباران اتمی و خبرنگاران ژاپنی بود.
دکتر محمدرضا سروش مدیر عامل انجمن حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی در این باره می گوید: به دنبال سفر این هیات به ایران این گروه ضمن ملاقات با جمعی از جانبازان شیمیایی و کارشناسان و پزشکان به شهرستان سردشت سفر کردند و از نزدیک با یکی از فجایع بزرگ ضد انسانی آشنا شدند.
در این سفر به نمایندگان بنیاد بین المللی هیروشیما پیشنهاد شد، به منظور گسترش مبادله های فرهنگی میان ایران و ژاپن در ارتباط با حمایت از قربانیان سلاح کشتار جمعی ، شهرهای هیروشیما و سردشت به عنوان خواهرخوانده معرفی شوند.
نمایندگان ژاپنی بنیاد بین المللی صلح هیروشیما نیز این سفر را فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگی دو کشور و حمایت از قربانیان سلاح شیمیایی دانستند و دیدارها را مثبت ارزیابی کردند.
به دنبال این سفر و مذاکرات انجام شده ، از انجمن برای شرکت در مراسم پنجاه و نهمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما دعوت شد و یک گروه از قربانیان سلاحهای شیمیایی در این مراسم شرکت کردند.
مردم ایران با سابقه دیرینه فرهنگی و تاریخی مشترک با ملت بزرگ ژاپن ، همواره خود را شریک غم ژاپنی ها و بازماندگان این جامعه بزرگ می داند و یاد قربانیان بی گناه این فاجعه را گرامی می دارد. اما در دو دهه اخیر ملت ایران به گونه ای ملموس تر درد و رنج قربانیان بمباران اتمی و بازماندگان آنان را احساس کرد.
چرا که خود برای اولین بار پس از جنگ جهانی ، قربانی وسیع ترین و شدیدترین حمله ها با انواع سلاحهای شیمیایی شد.
سلاحهایی که براساس معاهده های بین المللی از جمله پروتکل 1925ژنو جزو سلاحهای ممنوعه است و کاربرد آنها عملی غیر انسانی به شمار می رود.
هیات ایرانی شرکت کننده در مراسم هیروشیما که پیام آور صلح و دوستی و جهانی عاری از هر گونه سلاح کشتار جمعی بود، سعی داشت با عزم و اراده جدی تمام دولتهای جهان را به پایبند بودن به معاهده های بین المللی و تلاش برای ساختن جهانی عاری از جنگ و سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی و صلحی پایدار دعوت کند.
ایران بیشترین قربانیان سلاحهای شیمیایی و ژاپن بیشترین قربانی سلاحهای اتمی و کشتار جمعی را دارد. این سفر دستاوردهای فراوانی داشت که برقراری ارتباط و همکاری های علمی میان دو طرف برای انجام پروژه های تحقیقاتی در خصوص درمان مصدومان شیمیایی از آن جمله است.
به دنبال برقراری ارتباط میان ایران و ژاپن ، امسال برای نخستین بار یک هیات 30نفره ژاپنی به منظور شرکت در هجدهمین مراسم سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و روز ملی مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکربی ایران (8تیر ماه) به ایران می آیند.
دکتر شهریار خاطری ، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل این انجمن می گوید: این هیات ژاپنی به همراه نمایندگانی از انجمن های صلح و فعال در زمینه سلاحهای کشتار جمعی و نمایندگانی از سازمان MOCT که کمکهای بشردوستانه انجام می دهند به ایران می آیند.
حضور این هیات در ایران بستر مناسبی را برای انجام فعالیت های علمی و پژوهشی میان محققان و متخصصان ایران و ژاپن فراهم می کند تا عوارض سلاحهای شیمیایی را بهتر بشناسند و برای درمان آنها اقدام کنند.
هم اندیشی و تبادل نظر به منظور یافتن راهکارهای نوین برای ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی مصدومان شیمیایی از دیگر اهداف مورد بررسی است.
قرار است این هیات ضمن عیادت از جانبازان شیمیایی در بیمارستان ساسان ، برای شرکت در مراسم سالگرد بمباران شیمیایی سردشت به این شهرستان سفر و پیام صلح و دوستی خود را به مردم ایران تقدیم کنند.
چاپ پیام صلح کودکان شیمیایی ایران در کتاب پیام صلح کودکان جهان از دیگر دستاوردهای سفر هیات ایرانی به ژاپن بود که به دنبال آن امسال کودکان ژاپنی با موضوع صلح ، نقاشی هایی را ارسال کردند تا کنار نقاشی های کودکان ایرانی به نمایش گذاشته شود. و این پیمانی سبز و به رنگ و بوی صلح است که کودکان ایران و ژاپن با هم می بندند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها