نمونه آزمایشگاهی اولین پروتز «دست مصنوعی هوشمند مبتنی بر امواج مغزی» در مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ساخته شد. این پروتز برای تبدیل شدن به نمونه قابل تولید و عرضه به بازار، نیاز به اختصاص بودجه دارد.
کد خبر: ۶۸۶۲۸۱
دست مصنوعی هوشمند در ایران ساخته شد

دکتر فرهاد طباطبایی قمشه سرپرست مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی با اعلام این خبر، افزود: این پروتز به گونه ای است که فرد استفاده کننده (معلولی که دست ندارد) در زمانی که نیاز به حرکت دادن دست خود دارد، با فکر کردن به این موضوع، باعث خواهد شد که امواج مغزی وی به پروتز منتقل شود و پروتز که هوشمند است، با دریافت امواج مغزی، در واقع فرمان مغز را برای «حرکت» دریافت می کند و به حرکت درمی آید.

وی افزود: ساخت نمونه آزمایشگاهی این پروژه زیر نظر اساتید علوم اعصاب از جمله دکتر محمدتقی جغتایی اجرا شده و توسط دکتر حجت الله حق گو استاد گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد آزمایش قرار گرفته است.

دکتر حق گو استاد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز درباره نتایج این پروژه گفت: عملکرد این پروتز تائید شده است و حتی قابل تعمیم به دیگر ابزارهای مورد استفاده معلولان نیز است.

وی افزود: پروتز دست مصنوعی هوشمند، امواج مغزی را بوسیله سیستم پردازشگر خود، پردازش کرده و سپس آن را به یک موتور محرک منتقل می کند. دست مصنوعی هوشمند که به عنوان پروتز مایوالکتریک عمل می کند، از طریق آن موتور محرک، به حرکت در می آید.

استاد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: این وسیله همچنین می تواند امواج مغزی و یا امواج مایوالکتریک عضلات صورت و یا پلک فرد را نیز پردازش کرده و دستورات حرکتی را به اندام مصنوعی منتقل کند.

حق گو افزود: برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی این پروتز، به نمونه ای ساده، ارزان و قابل تولید و عرضه به بازار برای استفاده افرادی که از ناحیه دست دچار معلولیت شده اند، نیاز به بودجه کافی است تا یک ایده و پروژه تحقیقاتی تجاری سازی شده و به تولید وسیله ای کاربردی منجر شود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
گولاله
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
۰
۰
باسلام دست چپم براثر ضربه مغزی فلج شده زیاد حركت نمی كنه ولی مشكل اصلی مچ دست است خیلی هم ضعف است اگه راهنمایی كنید ممنون می شوم
رضا شاوردی
-
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
۰
۰
سلام من دست چپم از شانه بر اثر تصادف قطع شده لطفا من را راهنمایی كنید
شیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
سلام ببخشید این دست با عمل جراحی به بدن متصل میشه؟
من دسته راسته نامزدم از ارنج قطع شده
چطوری میتونم بهش كمكی بكنم؟
جایی هست كه واقعا این دست رو داشته باشن و بتونم خریداری كنم؟
قیمتش مهم نیست
خواهشا اگر كسی میتونه كمك كنه

نیازمندی ها