ظریف در جمع خبرنگاران :

آمریکا باید تصمیمات سخت تری بگیرد

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان پنجمین دور از مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در وین در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات بسیار فشرده بود وهنوز هم ادامه دارد. آمریکا نقش قابل توجهی در اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و ضرورت که این کشور بیشترین تصمیم‌های سخت را به واسطه تار عنکبوت‌هایی که از طریق تحریم علیه ایران به دور خود پیچیده اتخاذ کند.
کد خبر: ۶۸۶۲۴۵
آمریکا باید تصمیمات سخت تری بگیرد

محمد جواد ظریف افزود: دیشب همکاران تا ساعت 1:30 بامداد مشغول مذاکره روی متن بودند امروز هم از صبح رایزنی ها ادامه داشته و من یک دور دیدار با اشتون داشتم و هم اکنون آقایان عراقچی و روانچی با معاونان خانم اشتون مشغول روی کار روی مقدمه هستند.

وی با بیان اینکه فعلا در مورد عنوان توافق داریم گفت:درباره چارچوب کلی هم توافق هست اختلاف اساسی روی مقدمه وجود ندارد، در مورد موضوعات اساسی اختلاف نظر درباره محتوا و نحوه نگارش وجود دارد.

ظریف تاکید کرد: چون یک دهه از این مسئله می گدرد چنین وضعیتی قابل پیش بینی نبوده ما هم انتظار داشتیم کار دشوار باشد.

وزیر خارجه اظهار کرد: احساس من این است که طرف مقابل هنوز با اراده جدی بر اساس واقعیات وارد مذاکره نشده اند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران یادآور شد: پیشنهادهای جمهوری اسلامی در مرحله متن از جلسه استانبول به صورت مشخص تر اعلام شده و بیش از اینکه مواضع ما باشد راه حل هایی است برای رسیدن برنامه اقدام مشترک که حقوق ایران حفظ شود.

وی با بیان اینکه سلاح کشتار جمعی هیچ جایگاهی در دکترین ما ندارد گفت: ما اعتقاد داریم بر اساس ان پی تی کلیه اعضای شورای امنیت و 5 عضو وظیفه دارند که در جهت حذف سلاح ها حرکت کنند.

وزیر خارجه گفت: در طرف مقابل احساس می کنیم تلاش برای مواضع زیاده خواهانه وجود دارد و فکر می کنم در طول دو دور مذاکره طرف های ما باید به این قناعت رسیده باشند که جمهوری اسلامی ضمن اینکه خواسته های خود را با راه حل اراده می دهد حاضر نیست که از حقوق خود صرف نظر کند.

وی افزود: ما از ابتدا حرف منطقی می زنیم و دیدگاه ها را بر اساس حقوق بین الملل مطرح می کنیم،ما از ابتدا برای توافق آمدیم و نیازی به خریدن وقت نداریم،ما درشرایط خوب هستیم و می توانیم با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس مذاکره کنیم و می خواهیم به نتیجه برسیم ولی اصرار داریم که حقوق مردم ایران حفظ شود.

ظریف گفت: چندین ساعت بر روی متن ها هم در تیم حقوقی و مشورتی و هم خود بنده صدها ساعت روی متن کار کردیم، قطعا طرف مقابل نیز با توجه به اینکه 6 کشور با مواضع متفاوت هستند کار بسیاری انجام داده اند و طرفین ساعت ها روی متن مشترک با وجود آنکه هنوز متن مشترکی نداریم کار کرده اند.

وی با بیان اینکه دیدگاه های ما جدی و بر اساس حقوق بین الملل است بیان کرد: توافق کردیم از روز 2 جولای(11تیر) به وین بیاییم و تا زمانی که مذاکره نیاز و مفید باشد مذاکره را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم.

ظریف اظهار داشت: جمهوری اسلامی حسن نیت خود را تا به حال نشان داده است و آژانس امرور مجددا به این امر تأکید کرد.

وزیر خارجه در پاسخ به سئوالی درباره مهمترین نقاط اختلاف در متن مشترک گفت:این متن بیش از کلمه پرانتز دارد،طبیعی است و این طور نیست که اختلاف فقط در موضوع غنی سازی باشد.

وی افزود:در موضوعات اساسی به تفاهم نرسیدیم، امیدواریم تا دو هفته دیگر به برکت ماه رمضان سر عقل بیایند و با واقع بینی برخورد کرده و به نتیجه برسیم.

ظریف در این باره که مذاکره کارشناسی داریم یا خیر؟ گفت : فعلا توافق نکردیم مذاکرات کارشناسی باشد طرف مقابل هفته آینده جلسه داخلی دارند و فکر می کنم اولین جلسه ای که داشته باشیم 11 تیر باشد .

ظریف در پاسخ به سوالی گفت:‌ در گروه 1+5 اینگونه نیست که یک کشور جلو بایستد و همگی پشت آن صف بکشند در بعضی مواضع سخت‌ترین و تندترین عضو گروه مواضعی اتخاذ می‌کند اما ای یک واقعیت است که 1+5 تلاش برای رذسیدن به یک موضع مشترک در جهت رسیدن به راه حل تلاش کنند.

ظریف گفت: طرف مقابل به جای موضع‌گیری و تکرار مواضع گذشه باید به راه حل بیاندیشد مواضع ما مشخص است که این مواضع صریح و منطبق با حقوق بین‌الملل هستند.

امیدواریم آن ها برای رسیدن به راه حل از اتخاذ مواضع بر مبنای افکار عمومی یا جناح سیاسی دست بکشند و آن را کنار بگذارند و به راه حل فکر کنند.

اما ظریف در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار در مورد کشور یا کشورهایی که شدیدترین مواضع را داشتند گفت: اینکه در میان کشورهای 1+5 موضع کدام کشور شدیدتر است باید دید در میان این کشورها کدام کشور بیشترین تحریم‌ها و فشارها را علیه جمهوری اسلامی ایران وارد آورده است. آمریکا نقش قابل توجهی در اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و ضرورت که این کشور بیشترین تصمیم‌های سخت را به واسطه تار عنکبوت‌هایی که از طریق تحریم علیه ایران به دور خود پیچیده اتخاذ کند.

آمریکایی‌ها به واسطه تحریم‌هایی که از رئیس جمهور گرفته تا کنگره و ادارات فدرالی علیه ایران اعمال کرده‌اند باید از این شرایط رهایی پیدا کرده و با کار بیشتر تصمیمات بسیار سخت‌تری باید بگیرند.

سوال بعدی خبرنگاران در مورد اختلاف در سانتریفیوژها و طرح ایران در این زمینه بود: طریف گفت در مورد همه چیز دیدگاه‌های ما مشخص است آنچه مطرح بوده نیاز به عمل است ما شفاف اعلام کرده‌ایم که مجموعه فعالیت غنی‌سازی یک هدف بوده و در چارچوب منطقی قابل دفاع است. از کار یو‌سی‌اف اصفهان گرفته تا مجموعه نطنز و تولید سخوت در اصفهان در غالب یک مجموعه برای نیروگاه بوشهر سوخت تولید می‌کنند در این زمینه باید تعریفی در خصوص نیازهای عملی صورت بگیرد. اینکه چگونه به نیازهایمان جامه عمل بپوشانیم در مذاکرات مشخص شده است برخی دیدگاه‌ها در این زمینه افراطی هستند که اصلا جای این دیدگاه‌ها روی میز مذاکره نیست.

ظریف درخصوص حضور برخی از چهره‌های جدید هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی گفت: شما در روابط بین‌الملل با دولت‌ها طرف هستید چراکه در تصمیم‌گیری‌ها دولت‌ها حرف آخر را می‌زنند که جمهوری اسلامی ایران نیز چنین است البته هر دولتی ساز و کارهای داخلی هم دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: از نظر ما مهم نیست که آمریکایی‌ها چگونه می خواهند مشکلی که خودشان برای خود درست کردند حل کنند.

وی تاکید کرد: با کمال احترام این مشکل آن‌ها است نه من و اگر دولت آمریکا تعهد می‌کند باید برای رسیدن به نتیجه تمام تلاش خود را انجام دهد. بنابراین توقع داریم تمام تحریم‌ها برداشته شود و این مطلب را نیز در تمام سطوح به آمریکایی‌ها گفته‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: البته مذاکرات در این خصوص با آقای برنز در این سطح مطرح نشد اما او خود به خوبی می‌داند که باید تحریم‌های ایران برداشته شود.

ظریف تصریح کرد: شاید این متن بیش از کلمات پرانتز داشته باشد بنابراین اصلا جای نگرانی و وجود پرانتز در چنین متن‌هایی طبیعی است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: امیدواریم تا دو هفته دیگر به برکت ماه مبارک رمضان طرف مقابل سر عقل آمده و مبنای واقعیات سر میز مذاکرات آمده است.(مهر-باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها