مشاور معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر ضرورت ایجاد شبکه جامع و همگانی سلامت در کشور تاکید کرد و گفت: 18 میلیون نفر در کشور کم تحرک هستند.
کد خبر: ۶۸۶۱۳۵
18 میلیون ایرانی کم تحرک هستند

دکتر بهزاد دماری در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: با توجه به تغییر سیمای بیماری ها به سمت بیماری های غیر واگیر در کشور لازم است شبکه جامع و همگانی سلامت با هدف مدیریت پیشگیری و ارائه خدمات سلامت ایجاد شود.

مشاور معاون بهداشت، بر نظارت مردم محور، تداوم و جامعیت خدمات مراقبت های بهداشتی، ورود منظم به گیرندگان خدمت به نظام سلامت و بهره مندی راهبردی از نیروهای تحصیلکرده در استقرار شبکه جامع و همگانی سلامت تاکید کرد.

وی اصلی ترین عوامل خطر در سلامت افراد را بالا بودن فشار خون، چاقی، افزایش وزن و داشتن رژیم غذایی نامناسب عنوان کرد و افزود: سکته های قلبی، مغزی، سرطان و حوادث و سوانح بیشترین عوامل مرگ در کشور را شامل می شوند.

دماری بر مصرف روزانه 5 نوبت میوه و سبزی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در کشور 18 میلیون افراد کم تحرک، 9 میلیون افراد چاق و 15 میلیون نفر دارای کلسترول بالا هستند.

وی با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران گفت: یکی از چالش​های موجود در اجرای برنامه پزشک خانواده در این دو استان نبود مراقبت​های اولیه بهداشتی از سوی پزشک خانواده است.

رییس واحد بیماریهای غیر واگیر که در این اجلاس با موضوع «برنامه استقرار شبکه جامع و همگانی سلامت شهرستانهای دو استان فارس و مازندران و شهرستان های جدید» سخنرانی کرد، بر همکاری های بین بخشی در جغرافیاهای تعریف شده در برنامه تاکید کرد و افزود: هدف از این برنامه سطح بندی خدمات، نوآوری، مراقبت تیمی، حفظ و تقویت در شبکه جامع و همگانی سلامت است.

وی با اشاره به ارتباط هر مرکز سلامت خانواده با 4 پایگاه سلامت خانواده گفت: در این برنامه به سیستم شبکه جامع و همگانی سلامت، کارشناسان سلامت روان، رژیم غذایی، خود مراقبتی و همیاری اضافه شده است.

دماری از الگوی باز طراحی شده در مراکز سلامت خانواده خبر داد و افزود: خود مراقبتی مردم، غربالگری و هدفمندی و شناسایی زودرس عوامل خطر، تضمین مراقبت از بیماران مزمن غیر واگیر در سطح یک خدمات ارائه شده به مردم است.

مشاور معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: در سطح دوم خدمات نیز، استفاده از بخش خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی مثل باشگاه های ورزشی و مراکز مشاوره خانواده مورد تاکید قرار گرفته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها