وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق از اتصال کامل چاه های مورد منازعه کرکوک به لوله های انتقال نفت از کردستان به ترکیه خبر داد.
کد خبر: ۶۸۵۶۷۵
اتصال چاه های نفت کرکوک به لوله های اقلیم کردستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی عراق با اعلام این خبر افزود: صادرات نفت اقلیم کردستان از 200 تا 250 هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری میلادی به 400 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

اقلیم کردستان پیشتر نیز به صورت یکطرفه به بندر جیهان ترکیه منتقل می کرد و از آنجا به بازارهای نفت جهان صادر می شد.

دولت عراق با این اقدام کردستان عراق به شدت مخالفت کرد.

در حالی که دولت عراق خواستار تحویل مظنونان توطئه علیه امنیت این کشور از سوی اقلیم کردستان شده است، اربیل گفته است سهم نفت آن باید از 17 درصد به 25 درصد افزایش یابد.

قاسم عطا سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گفت :ما مجددا از اقلیم کردستان می خواهیم که مظنونین موجود در کردستان از جمله احمد الدباش، علی حاتم السلیمان و رافع الرفاعی را تحویل دولت مرکزی دهد زیرا این افراد با حضور در شبکه های تلویزیونی علیه نیروهای امنیتی و روند سیاسی موضع گیری می کنند و به دنبال ایجاد فتنه طایفه ای هستند.

در چنین شرایطی به گزارش شبکه کرد ست،«سوین دزیی» سخنگوی رسمی اقلیم کردستان گفت: سهم اقلیم کردستان از نفت باید از 17 به 25 درصد برسد.

وی افزود: اقدام بغداد برای کاهش سهم نفت کردستان باعث شد تا این اقلیم به صورت مستقل دست به فروش نفت بزند.

هم اکنون نفت اقلیم کردستان به صورت یکطرفه و بدون هماهنگی دولت مرکزی به ترکیه صادر می شود و گفته می شود یکی از دلایل بحران جاری عراق، نزاع بر سر سهم خواهی های بیشتر از نفت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها