فضای مثبت در آستانه نگارش متن توافق

نشست رسمی هیات‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5، دیروز در مقر اروپایی سازمان ملل متحد به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و طرفین آخرین رایزنی‌ها را برای شروع تدوین توافق نهایی انجام دادند.
کد خبر: ۶۸۵۴۲۹

به گزارش ایرنا، در نشست دیروز که حدود دو ساعت طول کشید همه اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران حضور داشتند و در طرف مقابل هم، وندی شرمن نماینده آمریکا، سایمون گس نماینده انگلیس، نیکولاس دوریویر نماینده جدید فرانسه، هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان، سرگئی ریابکوف نماینده روسیه و نیز نماینده چین حضور داشتند.

برگزاری 2 نشست کارشناسی میان ایران و 1+5

همچنین عصر دیروز دو نشست کارشناسی فنی و حقوقی میان کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 برگزار شد.به گزارش ایرنا، یک دیپلمات ایرانی، دلیل تشکیل این نشست‌های فنی و حقوقی را رسیدن به نقاط مشترک بر سر حداقل یکی دو مورد اختلافی میان طرفین دانست.

وی که خواست نامش بیان نشود، افزود: چنانچه روی یکی دو مورد تفاهم حاصل شود، روزنه‌ای باز شده و نگارش متن مشترک توافق نهایی آغاز می‌شود که بر دیگر مسائل نیز تاثیر مثبتی دارد.پیش از برگزاری این دو نشست فنی و حقوقی، «مایکل مان» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: مذاکرات ایران و 1+5 در فضای خوبی در مسیر مشخص کردن عناصر توافق جامع هسته‌ای پیش می‌رود.

سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره این‌که آیا نگارش متن توافق مشترک از سوی هیات‌های مذاکره کننده آغاز شده است یا نه، بدون این‌که پاسخ صریحی به این پرسش بدهد، گفت: فقط می‌توانم بگویم که مذاکرات در مسیر دستیابی به عناصر مورد نظر در توافق جامع در جریان است.

روند «خیلی خوب» مذاکرات

همزمان با این مذاکرات یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با ایرنا، روند مذاکرات را خیلی خوب توصیف و اظهار کرد: به احتمال بسیار زیاد نگارش متن توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 آغاز خواهد شد.

این دیپلمات تصریح کرد: گرچه اختلافات بسیار بوده، اما با رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه‌ای که پیش از شروع رسمی مذاکرات با 1+5 صورت گرفته است، طرفین دیدگاه‌ها و نظرات خود را بسیار شفاف و روشن درباره دیدگاه‌ها و پیشنهادهای طرف مقابل مطرح کرده‌اند و لذا هر یک از آنها به طور کامل از دیدگاه‌های یکدیگر آگاهی دارند.

این دیپلمات در پاسخ به پرسشی درباره حضور ویلیام جوزف برنز، قائم‌مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و تاثیر حضور وی بر روند مذاکرات نیز اظهار کرد: برنز، دیپلماتی محترم و خلاق است که بسیار خوب ارتباط برقرار می‌کند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان این‌که حضور برنز می‌تواند «بقا و دوام مذاکرات را حفظ کند»، گفت: حضور این دیپلمات آمریکایی در مذاکرات نشانه این است که آمریکایی‌ها اراده کرده‌اند مذاکرات به سرانجامی برسد.

وی تصـریح کرد: دولت آمریکا مشکل افکار عمومی خود را دارد و باید بتواند افکار عمومی خود را قانع کند که به این توافق نیازمند است و از این رو، حضور برنز بسیار مفید است.این دیپلمات با تاکید بر این‌که اختلاف نظرهای سیاسی در آمریکا بسیار جدی است، اظهار کرد: در ماه نوامبر انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا برگزار خواهد شد و آنها نگران وضعیت خود در این انتخابات هستند.به گزارش ایرنا، اختلافات عمده میان ایران و 1+5 در راه رسیدن به توافق نهایی درباره موضوعاتی همچون غنی‌سازی، تحریم‌ها و مدت زمان توافق نهایی است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز با تائید این موارد اختلافی اظهار کرد: چگونگی لغو تحریم‌ها از نظر آمریکایی‌ها، کار «پیچیده و دشواری» است در حالی که ایران لغو کامل این تحریم‌ها را خواستار است.پیش از برگزاری نشست ایران و 1+5، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان با نمایندگان چین و روسیه به صورت جداگانه گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه کشورمان هم دیدار و گفت‌وگویی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت و بر همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین انتظارات کشورمان پیرامون وظایف آژانس تاکید کرد.

ظریف: فقط اشاره‌ای به موضوع عراق شد

اما در کنار اخبار مهمی که از شروع نگارش توافق نهایی منتشر شد، همچنان مذاکره‌ای که روز دوشنبه میان ایران و آمریکا با حضور اشتون برگزار شد مورد توجه رسانه‌ها بود و رسانه‌های غربی به نقل از برخی مقامات ادعا کردند که در این گفت‌وگو، ایران و آمریکا درباره موضوع عراق گفت‌وگو کرده‌اند و این در حالی بود که وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد دو کشور در این گفت‌وگو فقط اشاره‌ای به وخامت اوضاع عراق داشته‌اند و موضوع مذاکره با آمریکا منحصر به بحث هسته‌ای بوده است.

ظریف اظهار کرد: ولی با توجه به وخامت اوضاع عراق طبیعـــــی است که حتی در جلسه با خانم اشتون و در جلسه سه‌جانبه اشاره‌هایی به وحشیگری‌های داعش در عراق بشود.

ظریف و ویلیام جوزف برنز قائم‌مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه در هتل کوبورگ وین دو ساعت و نیم با یکدیگر به صورت سه‌جانبه مذاکره کردند.در همین حال ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت: تهران و واشنگتن در مورد عدم حضور تروریست‌ها در عراق اتفاق نظر دارند، اما هنوز معلوم نیست که به گفت‌وگوها با ایران در زمینه عراق ادامه دهیم.

سخنگوی پنتاگون نیز پس از اعلام آمادگی جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با ایران در مورد عراق تاکید کرد که طرحی برای همکاری نظامی میان ایران و آمریکا در این زمینه وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها