معاون فرهنگی و اجتماعی شورای مناطق آزاد کشور از همکاری این شورا با سازمان میراث فرهنگی برای مدیریت و مرمت بناهای تاریخی واقع در مناطق آزاد ایران خبر داد.
کد خبر: ۶۸۳۹۰۸

محمدعلی زم با بیان این‌که قرار است مناطق بومی‌نشین صفین و باغو در جزیره کیش، به دهکده توریستی تبدیل شود، افزود: بومی‌های این منطقه نیز علاقه‌مندی خود را برای انجام این کار نشان داده و خانه‌های قدیمی خود را به موزه مردم‌شناسی تبدیل کرده‌اند و از سویی به آنها گفته شده به میزانی که گردشگر وارد این مناطق می‌شود، می‌توانند خانه‌هایشان را به مرکز اقامتی، گردشگری و پذیرایی تبدیل کنند.

وی با اشاره به همکاری مناطق آزاد و سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: مناطق آزاد می‌تواند با بودجه خود، آثار تاریخی موجود در مناطق آزاد را مرمت کند، اما این مرمت با مدیریت مناطق آزاد انجام خواهد شد، همچون مرمت قلعه پرتغالی‌ها.

زم درباره طرح کیش؛ شهر بی‌متکدی هم گفت: در جزیره کیش، گدایان حق فعالیت ندارند و ساماندهی این افراد به موسسه‌ای واگذار شده است تا اگر واقعا نیازمند هستند، پیگیری شود و اگر این‌طور نیست، منشأ فعالیت این افراد را بررسی کنند.

به گفته وی، از آنجا که کیش گدایان بسیار کمی دارد، این جزیره به عنوان آزمایشی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است تا اشکالات آن مشخص و برطرف شود.‌/‌ مهر

توفان شن در زابل

وزش باد شدیدی که از جمعه‌شب در استان‌های یزد، کرمان و خراسانی جنوبی و البته افغانستان آغاز شده، از روز گذشته به سیستان نیز رسیده است.

هوای شهر زابل در این استان در شرایط ناسالم قرارگرفت، ‌گو این‌که خورشید در سیستان طلوع نکرده و مردم با آسمان تاریک از گرد و غبار، شنبه اول هفته خود را آغاز کردند.

علی ملاشاهی، کارشناس اداره هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرعت 45 کیلومتری توفان در شهر زابل، ذرات معلق در هوا را خیلی بیشتر از حد انتظار سرعت باد دانست و افزود: سرعت وزش باد در زابل امروز افزایش خواهد یافت و احتمال افزایش ذرات معلق نیز وجود دارد.

همچنین اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی کرده است که وزش باد تا اوایل هفته آینده در این منطقه جریان دارد. ‌/‌ ایلنا

اعتبار ویژه برای حفاظت از گوزن مینیاتوری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه از تامین دو میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت از گونه منحصر به‌فرد گوزن مینیاتوری (شوکای ایرانی) در منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل شهرستان پاوه خبر داد.

تورج همتی افزود: امسال برای حفاظت از این‌گونه ارزشمند که در اقلیم ایرانی و مقیاس بین‌المللی نیز حائز‌اهمیت بسیاری است، برنامه داریم.

وی اظهارکرد: منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل با 23هزار هکتار وسعت از جنگل‌های متراکم و چشمه‌سارهای بسیار زیبایی برخوردار است و دارای تنوع گیاهی و جانوری زیادی است. همتی با اشاره به وجود زیستگاه شاهو در پاوه، گفت: درصدد هستیم امسال این زیستگاه را به منطقه شکار ممنوع تبدیل کنیم. وی همچنین از معرفی ذخیره‌گاه گیاهی آتشگاه پاوه به عنوان سومین اثر ملی طبیعی استان کرمانشاه خبر داد‌./‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها