امروز 24 خرداد 1393 هجری شمسی ؛ 16 شعبان 1435 هجری قمری؛14 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۳۷۴۱
24 خرداد، بررسی کفایت سیاسی بنی صدر

هجری شمسی

24 خرداد 1287

انجمن ایالتی فارس طی تلگرافی که به ایالات و ولایات ارسال کرد خواستار خلع محمدعلی‌شاه از سلطنت شد و او را به جنون خمری متهم کرد.

24 خرداد 1288

با ورود مجاهدان گیلان از قزوین و مجاهدان بختیاری از مسیر اصفهان و فتح شهر تهران، محمدعلیشاه قاجار از اریکه قدرت سقوط کرد. بدین ترتیب دوران استبداد صغیر پایان یافت. محمدعلیشاه پس از آگاهی از ورود مجاهدان به تهران، به سفارت روسیه پناهنده شد. فاتحان تهران سپس در جلسه ای محمدعلیشاه را به طور رسمی از مقام سلطنت خلع و پسرش احمدمیزرا را به این مقام نشاندند.

24 خرداد 1302

دکتر محمد مصدق در کابینه مشیرالدوله به سمت وزارت امور خارجه منصوب شد.

24 خرداد 1313

بیمارستان صد تختخوابی به نام بیمارستان رازی در تهران افتتاح شد. این بیمارستان بر عهده دکتر عباس لقمان ادهم اعلم الملک بود و شمار زیادی از پزشکان حاذق در این بیمارستان خدمت می کردند.

24 خرداد 1360

120 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور در مجلس شدند.

24 خرداد 1364

عملیات قدس 1 با رمز یا محمد رسول الله (ص) الله اکبر آغاز شد. این عملیات را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه هور الهویزه و شرق رودخانه دجله آغاز کرد. هدف از انجام عملیات قدس 1 انهدام نیروهای دشمن عراقی در منطقه مورد نظر بود که ضمن دستیابی به این هدف، پاسگاه های مختار، المیدان و ابوذاکر نیز آزاد شدند.

هجری قمری

16 شعبان 588

محمد بن علی بن شهرآشوب معروف به این شهرآشوب و ملقب به رشید الدین واسط ادیب و قاضی مسلمان درگذشت. او در ساری از شهرهای مازندارن متولد شد. اما در حلب اقامت گزید. مهم­ترین اثر ابن شهرآشوب «مناقب آل ابی طالب» است.

16 شعبان 612

ابن دهان ادیب و شاعر مسلمان درگذشت. ابوبکر، مبارک بن ابی‏طالب بن مبارک بن سعید ملقب به وجیه واسطی و مشهور به ابن دَهان، ادیب و شاعر نابینای مسلمان در جمادی الثانی 532 یا 534 ق در شهر واسط در عراق به دنیا آمد. او پس از مدتی به همراه پدر رهسپار بغداد شد و از محضر دانشمندان نام‏ آوری همچون ابن خَشّاب و ابوالبرکات ابن الانباری استفاده برد و از عالمانی نظیر یحیی بن ثابت و احمد بن مبارک نیز حدیث شنید. او در همه‏ی علوم متدوال زمان خود از جمله فقه، تفسیر قرآن، طب و نجوم از مهارتی بسیار برخوردار بود و اشعاری دلنشین می ‏سرود و به زبان‏ های فارسی، ترکی، رومی، هندی و ارمنی تسلط داشت. ابن دَهّان را در هوش، دانش، فروتنی و بردباری و چیره‏ دستی در علوم متداول زمان ستوده‏اند. گفته‏ اند که هیچ‏گاه خشمگین نشد و حتی آن‏گاه که به عمد می‏ خواستند وی را به خشم آورند موفق نشدند. اگرچه از آثار ابن دهّان جز چند قصیده، اثری دیگر باقی نمانده است، اما برخی از مورخان معتقدند که او در علم نحو نیز دارای تألیفاتی است. ابن دَهّان سرانجام در هشتاد سالگی در بغداد درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

میلادی

14 ژوئن 1830

تجاوز نیروهای فرانسوی به کشور الجزایر آغاز شد. بهانه ظاهری فرانسویان برای مداخله رسمی در الجزایر، اهانت یکی از مقامات عثمانی به کنسول فرانسه بود. اما هدف اصلی هیأت حاکمه فرانسه کسب اعتبار و حیثیت برای حکومت خود در انظار مردم این کشور بود. از این رو، نیروهای فرانسوی در 14 ژوئن 1830م در سواحل الجزایر پیاده شدند. هرچند تجاوز نیروهای فرانسوی با مقاومت اولیه مدافعان الجزایری مواجه شد، اما سرانجام در 5 ژوئیه همان سال، الجزیره به تصرف ارتش فرانسه درآمد. در سال 1834م دولت فرانسه، الجزایر را به صورت رسمی در اختیار گرفت و برای اجرای برنامه‏ های خود در این منطقه یک فرماندار کل منصوب کرد. تسلط استعمارگرانه فرانسه بر الجزایر بیش از یک‏صد و سی سال به طول انجامید و در طی این مدت مقاومت‏های مردمی و قیام‏های پراکنده همچنان ادامه داشت. کشور الجزایر سرانجام پس از جانفشانی‏ های استقلال‏ طلبانِ این کشور، در ژوئیه 1962م به استقلال دست یافت.

14 ژوئن 1880

ادوارد فیتز جرالد نویسنده، مترجم و شاعر انگلیسی درگذشت. ادوارد فیتز جرالْدْ، یکی از ادبای مشهور انگلستان در 31 مارس 1809م در ایالت سوفوک انگلستان در خانواده‏ای سرشناس و اشرافی به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود، چندی به فراگیری زبان و ادبیات کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران مشغول شد و با آثار بزرگانی هم‏چون سعدی، حافظ، عطارنیشابوری و عبدالرحمن جامی و به خصوص حکیم عمر خیام نیشابوری آشنایی یافت. جرالد به دلیل علاقه بسیار به زبان‏های شرقی به ویژه زبان وادبیات فارسی، رباعیات خیام و منظومه عبدالرحمان جامی را به انگلیسی ترجمه کرد. او در ترجمه رباعیات خیام، آن چنان مهارتی از خود نشان داد که در آن سال‏ها به عنوان یکی از ترجمه‏ های برتر جهان برگزیده شد. ترجمه جرالد از رباعیات خیام، زیباترین و معروف‏ترین ترجمه‏ ای است که تاکنون از این رباعیات انجام شده است. این اثر، ترجمه‏ ای آزاد و اقتباس گونه است که اندیشه‏های خیام را در قالب شعر انگلیسی ریخته است. در ترجمه رباعیات خیام به انگلیسی، روح اثر اصلی حفظ شده و مترجم در بیان فلسفه خیام به خوبی از عهده کار برآمده است. به بیانی دیگر، فیتز جرالد از رباعیات خیام، ترجمه تحت اللفظی به عمل نیاورده است، بلکه بسیاری از این رباعیات، از اندیشه و ادراک خیام درباره زندگی الهام گرفته، تعبیرات او را درهم آمیخته و در قالبی موزون و دلنشین، اشعاری از نو خلق کرده است. هرچند این اثر در آغاز جلب توجه نکرده، بلکه بر حسب اتفاق، پس از مرگ فیتز جرالد، برخی از شاعران انگلیسی به ارزش آن پی بردند و آن را به مردم شناساندند. از آن پس، این اثر مورد توجه محافل ادبی قرار گرفت و محبوبیت عام یافت. جرالد با ترجمه آثار ادبی و عرفانی دانشمندان مسلمان به زبان انگلیسی، نقش مهمی در نشر افکار دینی ومعنوی آنان ایفا کرد. ادوارد فیتز جرالد سرانجام در 14 ژوئن 1883م در 71 سالگی درگذشت.

14 ژوئن 1951

رایانه یونیواک1(UNIVAC 1) نخستین رایانه خودکار عمومی و تجارتی آمریکا معرفی شد. این رایانه، در شرکت رایانه رمینگتیون رند تولید شد و کار ساخت آن از سال ۱۹۴۸ آغاز و در سال ۱۹۵۱ پایان پذیرفت و در همین سال به اداره آمار آمریکا تحویل داده شد. حافظه یونیواک ۱ دارای ۵۰۰۰ لامپ خلاء بود. این رایانه با نوار مغناطیسی کار می کرد و دارای میانگیر یا (buffer) بود و با سرعت بالائی داده ها را منتقل می کرد.

14 ژوئن 1982

جنگ فالکلند بین بریتانیا و آرژانتین به پایان رسید. این جنگ بر سر مالکیت جزایر فالکلند و جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی آغاز شد و مدت ۷۴ روز ادامه داشت و به مرگ ۲۵۵ بریتانیایی و ۶۴۹ آرژانتینی انجامید. جنگ با حمله و اشغال جزایر فالکلند توسط آرژانتین آغاز و با تسلیم آرژانتین خاتمه یافت. این جزایر همچنان متعلق به بریتانیا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها