یک سنگ ارزشمند بهترین دوست شکارچیان

این گیاه عاشق الماس است + عکس

بخش تحقیقات استوایی موسسه اسمیتسونین در پاناما اعلام کرد‌ بتازگی در این کشور گونه‌ای جدید و متفاوت از گل ارکیده را کشف کرده‌اند. این گونه جدید از این پس به افتخار کاشف آن کاتیا سیلورا با نام علمی Lophiaris/silverarumخوانده خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۲۹۹۴
گونه جدید ارکیده در پاناما

اسمیتسونین ـ که می‌توان آن را بزرگ‌ترین موزه علمی ـ تحقیقاتی جهان هم نامید ـ اعلام کرده این گونه جدید گلبرگ‌هایی مملو از خال‌های کوچک متمایل به قهوه‌ای دارد و از بسیاری جهات نسبت به گونه‌های شناخته‌شده متفاوت است.

جزئیات خبر در حالی منتشر شد که کاشف این گونه جدید، کاتیا سیلورا نیز همراه پدرش در نشست خبری حضور داشتند. خانم سیلورا و پدرش ـ که مالک یک شرکت کوچک پرورش گل‌های ارکیده هستند ـ این گونه جدید را حدود هشت سال پیش و طی یکی از پایش‌های همیشگی خود در جنگل‌های پاناما یافتند.

خانم سیلورای جوان که در عین حال موفق به کسب یک بورس سه ساله از موسسه علمی -تحقیقاتی اسمیتسونین شده، به روزنامه اینفورمادور گفت: «اما هنگام نمونه‌برداری از این گیاه، تصور گونه‌ای جدید را در ذهن نداشتیم، اما وقتی بذر آن را کاشتیم و جوانه زد، متوجه شدیم با گونه‌های شناخته‌شده تفاوت‌هایی دارد. تحقیقات علمی بیشتر روی این گونه را ارکیده‌شناس مشهور، جرمن کارنوالی انجام داد. یافته‌های وی نیز مهر تائیدی بر ثبت یک گونه گیاهی جدید بود.

مطالعات میدانی نشان می‌دهد این گل زیبا تنها در محدوده کوچکی از جنگل‌های مرکزی پاناما یافت می‌شود. کوکله و وراگواس از جمله ایالت‌هایی هستند که به عنوان محدوده پراکنش جغرافیایی این گیاه ذکر شده‌اند. کاتیا سیلورا همچنین گفت وی و پدرش سال‌هاست برای کار و تفریح از جنگل‌های پاناما بازدید می‌کنند و این علاقه او به طبیعت بوده که چنین شانسی را برای هر دوی آنها رقم زده است.

البته از زمان کشف این گونه جدید مدتی می‌گذرد، اما این مساله در دنیای علم اغلب عادی است. برای انجام آنالیزهای دقیق روی این گونه، ابزار مناسب لازم بود و غیر از آن برای ثبت یک گونه به عنوان گونه جدید مراحل متعددی باید طی شود. جدای از مطالعات سنتی مورفولوژیک (ریخت‌شناسی)، انجام آزمایش‌های مولکولی نیز ضروری است و پس از انجام تمام این مراحل است که دانشمندان می‌توانند در نهایت به جمع‌بندی برسند.

کشور پاناما را باید یکی از ذخایر ژنتیک ایده‌آل گل‌های ارکیده به حساب آورد چرا که این کشور بنا به گزارش‌های موسسه اسمیتسونین از مجموع صدهزار گونه شناخته‌شده، حدود 30 هزار مورد را در خود جای داده است.

منبع:‌ informador

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها