جام جم آنلاین گزارش می دهد

توالت های طلا و بوی تند تنش در ترکیه

اولین انتخاب رییس جمهوری با رای مستقیم مردم

اردوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد

حزب حاکم « عدالت و توسعه» ترکیه امروز سه شنبه بطور رسمی « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر کنونی این کشور همسایه ایران را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد. این انتخابات دهم اوت - 19 مرداد - برگزار می شود و انتظار می رود در نتیجه آن که برای نخستین بار رییس جمهوری ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب می شود، اردوغان جای دوست و هم حزبی خود، « عبدالله گل» را بگیرد.
کد خبر: ۶۹۰۸۷۶
اردوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد

رجب طیب اردوغان در ۱۴ مارس ۲۰۰۳ به عنوان بیست و پنجمین نخست‌وزیر ترکیه انتخاب شد و از همان زمان رهبری حزب عدالت و توسعه را که بیشترین کرسی ها را در مجلس در اختیار دارد، عهده دار است.

این حزب در سال 2007 نیز در انتخابات به پیروزی رسید و برای اولین بار پس از 52 سال یک حزب توانست برای بار دوم بیشترین آرای مردمی را بدست آورد. پس از آن در جریان انتخابات سراسری 2011 حزب حاکم ترکیه توانست برای بار سوم پیروز شود و اردوغان از آن زمان تاکنون برای سه دوره نخست‌وزیر ترکیه است.

به گزارش خبرگزاریها، نامزدی رسمی اردوغان در انتخابات در حالی مطرح شده است که عبدالله گل، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه پیشتر در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود که کاندیدا نخواهد شد.

گل گفت: «من نامزد نخواهم شد و این مساله را با رجب طیب اردوغان پیش از سی مارس در میان گذاشتم. دوران ریاست جمهوری من در 28 اوت (ششم شهریور) به پایان می‌رسد.»

پیش از اردوغان نیز دو حزب مخالف جمهوریخواه خلق و متحد ملی به صورت مشترک «اکمل‌الدین احسان اوغلو»، دبیرکل سابق سازمان همکاری‌های اسلامی را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری معرفی کرده بودند. «صلاح‌الدین دمیرتاش» دومین نامزدی بود که از حزب دموکراتیک مردم برای انتخابات ریاست جمهوری مردادماه تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، دولت اردوغان در سال‌های اخیر خصوصا 2013 تا 2014 با چالش‌های متعددی روبرو شده که یکی از آن‌ها تظاهرات‌های مردمی در اعتراض به آنچیزی است که مردم افزایش خودکامگی‌های وی، دولتش وسیاست‌ها‌ش می‌دانستند. تمامی این‌ اعتراضات در ابتدا در مخالفت با طرح جنجالی اردوغان برای پارک گزی در نزدیکی استانبول آغاز شد که با خشونت‌های بسیار نیروهای امنیتی با معترضان و سرکوب آن‌ها پایان یافت.

این اولین بار است که قرار است رئیس‌جمهوری ترکیه به صورت مستقیم از طریق آرای مردمی و نه از طریق پارلمان انتخاب شود.

بسیاری از رقبای اردوغان خصوصا محافظه‌کاران مسلمان هراس دارند که پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری به تمدید دوران حکومت خودکامه وی و حامیانش منجر شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اردوغان که پس از 11 سال نخست وزیری تلاش دارد برای یک دوره چهار ساله رئیس جمهور شود، همچنین با اتهام‌های فساد در دولتش مواجه است. او "خائنان و تروریست‌ها" را عامل ترویج این اتهامات می‌داند.

در صورت پیروزی، دوران ریاست جمهوری وی با دوران ریاست جمهوری نمادین عبدالله گل بسیار تفاوت خواهد داشت.

این اولین بار است که قرار است رئیس‌جمهوری ترکیه به صورت مستقیم از طریق آرای مردمی و نه از طریق پارلمان انتخاب شود و همین امر موجب می‌شود تا قانون اساسی ترکیه اختیارات بیشتری به وی اعطا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اعلام نامزدی "رجب طیب اردوغان" برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امروز با تبدیل شدن به عنوان نخست رسانه های این کشور بازتاب هایی نیز در رسانه های جهان داشت و همانطور که پیشتر اعلام شده بود حزب حاکم "عدالت و توسعه" با تشکیل کنگره ای حزبی، نامزد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری بطور علنی معرفی کرد.

در ابتدای مراسم اردوغان با چهره ای گشاده و به همراه همسرش وارد سالن شده و مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. مهمترین کار این مراسم معرفی نامزد حزب حاکم در انتخابات پیش رو بود اما در جریان برگزاری آن لحظه های هیجانی و احساسی نیز مشاهده شد.

مراسم با سخنان "محمت علی شاهین" دستیار دبیرکل حزب عدالت و توسعه آغاز شد. وی ضمن خوشامد گویی به مقامات کشوری و حزبی از موفقیت های پیشین این حزب از جمله انتخابات پارلمانی که به انتخاب یازدهمین رئیس جمهور ترکیه در سال 2007 توسط اکثریت نمایندگان پارلمان انجامید، سخن گفت.

شاهین در ادامه با اشاره به تغییرات قانون اساسی در زمینه برگزاری انتخابات و بیان اینکه طبق قانون جدید نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید دست کم امضای 20 نماینده پارلمان را جمع آوری کند، گفت: نمایندگان حزب توسعه و عدالت در مجلس، به اتفاق حمایت خود را از نامزد این حزب اعلام کرده اند و این فرد کسی جز نماینده مردم استانبول در پارلمان ترکیه یعنی "رجب طیب اردوغان" نیست.

در این لحظه با بلند شدن صدای حمایت و تشویق حاضرین در سالن، اشک از چشمان برخی از مقامات و نزدیکان اردوغان از جمله همسرش جاری شد. شاهین ضمن ابراز موفقیت برای اردوغان از وی برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورد.

نخست وزیر ترکیه در میان تشویق حضار در پشت تریبون قرار گرفت و موفقیت های حزب و دولتش را نتیجه الطاف الهی و حمایت مردمی دانست. وی با اشاره به اعتراضات ضددولتی که طی سال های اخیر در ترکیه شدت گرفته، نامزدی خود را پاسخی به این مخالفت ها دانست.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود با مدد گرفتن از ارواح شخصیت های تاریخی ترکیه به دعا و راز و نیاز پرداخت و از خداوند برای پیروزی در این انتخابات یاری خواست. وی در ادامه خاطره ای از دوران ریاستش بر شهرداری استانبول و تلاش برای برآورده کردن خواسته های شهروندان تعریف کرد. مسائل بین المللی از جمله تحولات مصر، سوریه و عراق از دیگر موضوعات مورد اشاره اردوغان در این سخنرانی بود.

این در حالی بود که نحوه حضور نخست وزیر ترکیه در پشت تریبون و سخنرانی وی مورد توجه رسانه های ترکیه قرار گرفت. بسیاری از رسانه ها نحوه سخنرانی اردوغان را نشانگر اعتماد به نفس بالا و قطعی بودن پیروزی وی در انتخابات دانستند. اردوغان در پایان سخنرانی خود از تمامی همکارانش در دولت، اعضای خانواده اش و هم حزبی های خود حلالیت طلبید و تاکید کرد این یک سخنرانی پایانی در دوره نخست وزیری وی نیست، بلکه یک سخنرانی برای آغاز دوره جدید است.

توجه رسانه های خارجی به نامزدی اردوغان

اعلام نامزدی نخست وزیر ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور مورد توجه رسانه های خارجی نیز قرار گرفت. آسوشیتدپرس با نوشتن عنوان "نخست وزیر ترکیه به دنبال ریاست جمهوری است" اعلام کرد برای نخستین بار مردم ترکیه برای انتخاب مستقیم رئیس جمهوری این کشور به پای صندوق های رای خواهند رفت. بر این اساس با انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری، وی که بیش از 10 سال سکان هدایت سیاسی ترکیه را در دست دارد، 5 سال دیگر بالاترین مقام سیاسی کشور را از آن خود می کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش کوتاهی از اعلام نامزدی اردوغان برای این انتخابات از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه و شانس بالای وی برای انتخاب به این سمت خبر داد. همچنین خبرگزاری فرانسه با اشاره به برگزاری کنگره حزب عدالت و توسعه اعلام کرد نامزد این حزب "رجب طیب اردوغان" خود را آماده شرکت در انتخابات ماه آگوست می کند.

نظرسنجی که اخیرا توسط موسسه افکارسنجی گنار ترکیه انجام گرفته حاکی است "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز خواهد شد.

هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز در گزارشی نوشت اردوغان از آنجا که پس از سه دوره نخست وزیری دیگر نمی تواند به این سمت انتخاب شود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شده است. بر این اساس انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری به وی این فرصت را خواهد داد که بازهم در صدر قدرت اجرایی کشور باقی بماند. به این ترتیب اردوغان به حضور با قدرت خود در عرصه سیاسی ترکیه ادامه خواهد داد.

نظرسنجی که اخیرا توسط موسسه افکارسنجی گنار ترکیه انجام گرفته حاکی است "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز خواهد شد. بر این اساس اردوغان در صورت نامزدی 55.2 درصد آرای انتخاباتی را از آن خود خواهد کرد. به این ترتیب وی می تواند خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری دهم آگوست (نوزدهم مرداد) بداند و دیگر نیازی به برگزاری انتخابات دور دوم در روز بیست و چهارم آگوست (دوم شهریور) نیست. این در حالی است که "اکمل الدین احسان اوغلو" نامزد احزاب سکولار اپوزیسیون که به عنوان رقیب اصلی اردوغان به شمار می رود، تنها 35.8 آرا را از آن خود کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها