با هدایت حسینی، مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های خوراکی سازمان غذا و دارو

مشکل حل شد، پوست سیب را نگیرید

مدیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، نسبت به عوارض مصرف نمک های «کوبشی» که تقلبی و غیرمجاز هستند، هشدار داد.
کد خبر: ۶۸۲۰۱۱
نمک های «کوبشی» را نخورید

دکتر هدایت حسینی گفت: بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، نمک وقتی استحصال می شود، می‌رود در کارخانه هایی که فرآوری نمک را انجام می دهند. به طوری که سنگ نمک در آب حل می‌شود و ناخالصی ها و باقیمانده ترکیبات ناخواسته در نمک به شکل غیرمحلول از نمک خارج می‌شود و نمک به صورت آب نمک اشباع در می آید که این آب نمک اشباع مجددا به شکل تبلور در می آید.

وی افزود: در واقع، ناخالصی های نمک تبلور مجدد از بین رفته و مقداری ید به آن اضافه می شود که غنی سازی نمک با ید اتفاق می افتد که مصرف کنندگان، ضمن اینکه نمک مناسبی دریافت می‌کنند، مقداری هم ید دریافت می کنند.

حسینی در ارتباط با آن دسته از نمک های تقلبی و بدون مجوز که وزارت بهداشت نسبت به عوارض مصرف آنها هشدار می دهد، گفت: این قبیل نمک ها را نمک «کوبشی» می گویند که همان سنگ نمک​هایی است که از معدن استخراج می شود. این نمک ها به شکل پودر تهیه می شود و حتی در بسته بندی هایی با پروانه ساخت تقلبی و اشکال مختلف در بازار عرضه می کنند که ناخالصی این قبیل نمک ها زیاد است.

مدیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: ناخالصی همراه نمک باعث می شود که شوری نمک کم شود و در نتیجه مصرف آن بیشتر می شود و ید هم ندارند و در نتیجه مورد تایید وزارت بهداشت نیستند.

حسینی افزود: این قبیل نمک ها به راحتی برای مصرف کنندگان قابل تشخیص است، چون کریستال های درشتی دارند که با کوبیدن خرد می شود و به راحتی با چشم قابل مشاهده است اما نمک های استاندارد به صورت کریستال​های مکعب شکل و یکنواخت بوده که قابل تشخیص از نمک های غیراستاندارد هستند.

وی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت به هیچ وجه پروانه ساخت و اجازه عرضه به نمک های کوبشی را نمی دهد، افزود: ما نمونه برداری مستمر در سطح عرضه داریم و هر موردی از این نمک ها که مشاهده شود، بلافاصله جمع آوری می شود.

حسینی همچنین از اطلاع رسانی برای آگاهی مردم از وجود نمک های غیرمجاز و تقلبی در سایت وزارت بهداشت خبر داد و گفت: مواد ناخالصی که این قبیل نمک ها دارند، باعث می شود که وزارت بهداشت از مردم بخواهد چنین نمک هایی را مصرف نکنند چون با عوارضی همراه است.

مدیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ارتباط با کارگاه های تولید نمک کوبشی که همچنان فعالیت دارند، افزود: این قبیل کارگاه​ها به شکل غیرمجوز دار و مخفی در خارج از شهرها و دور از چشم همه، سنگ​های نمک را خرد و پودر می کنند و در بسته بندی های غیرمجاز گاهی اوقات عرضه می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها