گزیده عناوین روزنامه های صبح دوشنبه

تعهد زنگنه به مجلس برای شرایط تحریم

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ «فرمانده کودتای آمریکایی مصر رسما قدرت را به دست گرفت»، «معاون اول رییس جمهور: منابع بانک ها برای خروج از رکود افزایش می یابد»،«100 داروی گرانقیمت زیر چتر بیمه »،«ساختارسازی بورس برای رشد 8 درصدی»،«کم کاری بانک ها پرکاری قوه قضاییه !» و «تعهد زنگنه به مجلس برای شرایط تحریم» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۸۱۹۳۷
تعهد زنگنه به مجلس برای شرایط تحریم

خراسان:تعهد زنگنه به مجلس برای شرایط تحریم

وزیر نفت در تشریح 6 برنامه دولت برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش نفت با اعلام وعده های کمی برای افزایش تولید نفت، گاز، محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی تاکید کرد: حتی در شرایط تحریم ها تا پایان سال 96 تولید نفت و میعانات گازی را به ظرفیت 5.7 میلیون بشکه در روز می رسانیم و درآمد کشور از این محل را تا هفت سال آینده به 400 میلیارد دلار افزایش می دهیم. زنگنه همچنین درباره وضعیت صادرات گاز به پاکستان گفت: در سفر اخیر نواز شریف به ایران، وزیر نفت پاکستان مهلتی 30 ماهه برای اجرایی کردن خط لوله گازی مطرح کرد که این پیشنهاد از سوی کشورمان در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خراسان، بیژن زنگنه وزیر نفت روز گذشته با حضور در جلسه علنی مجلس برنامه وزارتخانه تحت مسئولیتش را در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی تشریح کرد.

وی اولین برنامه وزارت نفت در جهت اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی را افزایش ظرفیت تولید نفت خام با تأکید بر برداشت از میادین مشترک برشمرد و ابراز داشت: این برنامه ناظر بر تحقق سیاستی است که رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ کرده اند و طبق بند 14 سیاست های ابلاغی، حفظ و توسعه ظرفیت های تولید نفت، به ویژه در میادین مشترک، با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع ذکر شده است.

وزیر نفت طرح افزایش تولید گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان های مشترک را دومین برنامه اجرایی نفتی در جهت سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این برنامه ناظر بر بند 13 سیاست های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب است که حفظ و توسعه ظرفیت های تولید گاز به ویژه در میادین مشترک با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع و سیاست مربوط به افزایش صادرات گاز و بالا بردن صادرات برق است.

زنگنه تصریح کرد: برنامه سومی که در وزارت نفت در ارتباط با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نوشته شده، جهش دوم برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی است که این برنامه نیز ناظر بر تحقق سیاست های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و بالا بردن صادرات محصولات پتروشیمی است که در بندهای 10، 13 و 15 سیاست های ابلاغی به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: برنامه چهارم شامل افزایش و تولید صادرات فرآورده های نفتی است که این برنامه نیز ناظر بر تحقق سیاست های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز است.

وزیر نفت با اشاره به برنامه پنجم این وزارتخانه در خصوص تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بیان داشت: برنامه پنجم در وزارت نفت، بهینه سازی مصرف سوخت است که این برنامه ناظر بر مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف، توسعه تولید کالاها با بازدهی بهینه و کاهش شدت انرژی است که این موضوع در بندهای 2، 8 و 15 به آن پرداخته شده است.

وی همچنین اضافه کرد: آخرین برنامه این وزارتخانه ایمن سازی تقاضا و بازارهای فروش نفت خام و فرآورده های نفتی است که این برنامه نیز ناظر بر تحقق سیاست های انتخاب مشتریان راهبردی و ایجاد تنوع در برنامه های فروش است.

وی یادآور شد: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک در دستور کار قرار دارد که ظرفیت تولید نفت خام از غرب کارون به 700 هزار بشکه در روز افزایش یافته و تولید میعانات گازی نیز از پارس جنوبی تا یک میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

وی افزود: ما تعهد می کنیم حتی در شرایطی که تحریم ها ادامه یابد تا پایان سال 96 به ظرفیت تولید 5.7 میلیون بشکه نفت و گاز در روز دست یابیم. یعنی نسبت به امروز تولید نفت و گاز کشور 2.5 میلیون بشکه افزایش یابد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه تامین خوراک پتروشیمی از طریق اجرای طرح های پارس جنوبی تکمیل و اجرای طرح های در دست اجرا و استفاده از تکنولوژی های جدید از برنامه های وزارت نفت است تاکید کرد: هدف ما این است که ظرفیت تولید پتروشیمی ها را از 25 میلیارد دلار به 80 میلیارد دلار تا پایان سال 1400 برسانیم. این اقدام فقط برای تولید و اقتصاد کشور نیست بلکه اقدامی در راستای افزایش اشتغال و مسائل امنیتی ماست.

وی رسیدن تولید گاز طبیعی به هزار میلیون متر مکعب در روز تا پایان سال 97 را اتفاق بزرگی در حوزه انرژی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: هدفمان این است تا در راستای افزایش تولید و صادرات نفت مرحله اول به صادرات میعانات گازی پایان داده و همه میعانات گازی را از طریق ایجاد پالایشگاه به فرآورده تبدیل کنیم و ظرفیت پالایشگاه نفت خام را به دو میلیون بشکه در روز و میعانات گازی را به یک میلیون بشکه در روز برسانیم.

زنگنه در رابطه با سیاست افزایش ظرفیت پالایش نفت و گاز کشور نیز گفت: هدف ما رساندن ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور از 1.8 میلیون بشکه در روز به سه میلیون بشکه در روز است.

وی همچنین با اشاره به تصویب بندی در لایحه بودجه در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت گفت: براساس این بند بودجه ای در اختیار وزارت نفت برای تحقق بهینه سازی مصرف سوخت کشور قرار می‌گیرد که وزارت نفت با تفاهم وزارت کشور به شهرداری های شهرهای بزرگ و یا به شرکت مترو برای اجرای طرح های مترو به ازای هر مسافری که به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه شود رقمی را پرداخت می کند.

وزیر نفت با اعلام به پایان رسیدن طرح گازرسانی روستایی در حد روستاهای دارای 20 خانوارتا پایان سال 95 در خصوص راهکارهای این وزارتخانه برای ایمن سازی بازارهای تقاضا نیزگفت: وزارت نفت از مشارکت مالی در پالایشگاه های خارج از کشور با تضمین خرید نفت از کشور حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه ایران آخرین فروشنده نفت است گفت: ما در هیچ پالایشگاهی در دنیا مشارکت نداریم و پالایشگاه های دنیا آمادگی دارند که با 30 درصد شراکت ما صد درصد نفت پالایشگاه را از ما بخرند.

زنگنه تصریح کرد: در همین زمینه برای تضمین امنیت باید مشتری های خود را متعدد کرده و بازار بورس انرژی را تقویت کنیم. علاوه بر این نقش شرکت نفت را بین المللی کنیم. در حال حاضر شرکت نفت داخلی بوده و برون گرا نیست.

وزیر نفت در ادامه توجه به سرمایه انسانی و مدیریت و اجرای برنامه ارتقای فناوری ملی و حمایت از شرکت های دانش بنیان را دو برنامه پشتیبانی ارائه شده از سوی وزارتخانه متبوعش برای اجرای اقتصاد مقاومتی برشمرد و با تاکید بر لزوم تقویت پیمانکاران عمومی و مهندسان مشاور گفت: باید از کاتالیست های صنعت داخل استفاده کنیم تا وابستگی ما به خارج از کشور کم شده و به جایی برسیم که صادر کننده خدمات باشیم. در این زمینه تولید محصولات تحت لیسانس بسیار مهم اند.

وی در ادامه سخنرانی خود در جمع نمایندگان خانه ملت با تاکید بر بند اول سیاست های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در این بند بر لزوم مشارکت آحاد مردم در اقتصاد کشور براساس سیاست های اصل 44 تاکید شده است. بورس انرژی تحقق بخش این بند است، برای جلب سرمایه های مردم جهت پالایش و پتروشیمی می توان از بورس استفاده کرد. مردم قشر متوسط می توانند در توسعه کشور مشارکت کرده و از سود این سرمایه گذاری نیز استفاده کنند. بدین وسیله رانت ها کاهش می یابد.

وی استفاده از دیپلماسی برای اجرای سیاست های وزارت نفت را یکی از اقدامات در حال اجرای مجموعه تحت وزارتش عنوان کرد و یادآورشد: باید به افزایش سرانه صندوق ملی توجه کنیم. در هفت سال آینده 400 میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می شود.

وزیر نفت افزود: در حال حاضر کشور ما با 40 میلیارد دلار اداره می شود باید برای هزینه این بودجه برنامه ریزی کنیم و اتاق فکر مشترکی میان دولت و مجلس تشکیل شود.با تکیه بر سابقه مدیریتی‌ام معتقدم هاضمه بودجه جاری کشور قوی است و اگر برنامه ریزی دقیقی در این راستا انجام نشود این بودجه نیز وارد بودجه جاری کشور خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالات کتبی نمایندگان در خصوص طرح های این وزارتخانه برای جلوگیری از خام فروشی گفت: پالایشگاه آناهیتا و فارس در این راستا مورد توجه قرار گرفتند.

وزیر نفت همچنین تاکید کرد: تعهد می دهم حتی در شرایط تحریم نیز تا پایان سال 96 تولید نفت و میعانات گازی را به ظرفیت 5.7 میلیون بشکه در روز برسانیم تا درآمد کشور از این محل تا هفت سال آینده به 400 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی در رابطه با علت عدم اجرای طرح های برقی شدن چاه های کشاورزی نیزگفت: در این راستا مجلس وزارت نفت را مکلف کرده بود اما بودجه ای برای این تکلیف در نظر گرفته نشده بود.

وزیر نفت همچنین در خصوص علت معطل ماندن قرارداد صادرات نفت ایران به پاکستان نیز با بیان اینکه پاکستان رسما اعلام وضعیت فرس ماژور کرده است، تصریح کرد: ایران گاز را تا نزدیک مرزهای پاکستان رسانده است و در این راستا یک میلیارد دلار نیز هزینه کرده اما طرف پاکستانی به دلیل تحریم ها اعلام فرس ماژور کرده است.

وی افزود: وزیر نفت پاکستان در سفری که به ایران داشت از ایران خواست تا 30 ماه به این کشور فرصت بدهیم که تا امروز پاکستان در راستای اجرای این قرارداد یک متر لوله هم نکشیده است.

در پایان سخنرانی زنگنه لاریجانی ضمن تشکر از وزیر نفت، گزارش ارائه شده را امیدوارکننده دانست و اظهار داشت: موضوعاتی چون افزایش تولید نفت و گاز، بهینه سازی مصرف سوخت، گسترش راه آهن، مترو و گازرسانی به روستاها که در این گزارش بدان اشاره شده بسیار امیدبخش است، با این حال آینده نگری منابع بودجه با توجه به افزایش فروش نفت موضوع مهمی است که کمیسیون برنامه و بودجه با همکاری مرکز پژوهش ها و دولت باید این موضوع را بررسی کند زیرا اگر برنامه ریزی دقیق انجام نشود بودجه جاری دولت افزایش خواهد یافت.

خراسان

-تدبیر و اعتدال والدین پشتیبان جوان در روزهای سخت زندگی
-مجوز دولت برای پرداخت طلب 400 میلیاردی یک موسسه غیرانتفاعی
-فرم ارزیابی دستگاه های دولتی به مقصد نرسید
-تعهد زنگنه به مجلس برای شرایط تحریم

کیهان

-فرمانده کودتای آمریکایی مصر رسما قدرت را به دست گرفت
-نگرانی مقامات اروپایی از بازگشت تروریست‌های سوریه
-هیچ موضوعی غیر از هسته ای روی میز مذاکره نیست
-ایران چک 100 هزار تومانی امروز در بازار

جمهوری اسلامی

-معاون اول رییس جمهور: منابع بانک ها برای خروج از رکود افزایش می یابد
-پرداخت یارانه به شیوه فعلی و به همه سرپرستان خانوار ادامه می یابد
-برنامه افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اقتصاد مقاومتی
-مراودات 21/5 میلیارد دلاری ایران با بانک های 44 کشور در سال گذشته میلادی

ایران

وزیر ارشاد: با پارازیت و فیلترینگ، فرهنگ رشد نمی کند
-استعفا و عذرخواهی مدیران مرتبط با حادثه قطار
-فصل نو در روابط 2 همسایه
-آغاز طرح ویژه فروش خودرو

جام جم

-معرفی همراه اول به عنوان برترین اپراتور تلفن همراه کشور
-نفت در خدمت اقتصاد مقاومتی
-100 داروی گرانقیمت زیر چتر بیمه
-هتل هایی با ستاره های غیرواقعی

سیاست روز

-تظاهرات برای سرنگونی نظام‌ پادشاهی اسپانیا
-اکران سبک زندگی سالم با «پنج ستاره‌»
-تردید تهران به صداقت واشنگتن
-بوی نفت خام در بهارستان پیچید

دنیای اقتصاد

-ساختارسازی بورس برای رشد 8 درصدی
-رتبه اپراتورها به روایت رسمی
-آمریکا با مرد نامرئی می آید
-سینگنال مثبت در بازار ارز

آرمان

-«دروغ» مردم ایران را آزار داده است
- نباید به نمازجمعه نگاه باندی داشت
-احمدی‌نژاد پشت جلیلی را خالی کرد
-زمزمه افشای یک فساد مالی دیگر

آفرینش

-آغاز مصاحبه 109 رشته دکتری دانشگاه آزاد از 24 خرداد ماه
-احتمال سفر اعضای اروپایی 1+5 به ایران
-ایران در آسانترین گروه جام جهانی

حمایت

-تلاش برخی گرایش های روشنفکری ستاندن نگاه دینی از جامعه است
-کم کاری بانک ها پرکاری قوه قضاییه !
-آزادکاران جوان ایران بربام آسیا ایستادند

نسل فردا

-صبحانه جنجالی وزیر فرهنگ و ارشاد
-وزیر علوم بار دیگر از رییس جمهور تذکر گرفت
-جام جم جهانی سرگرمی نیست

وطن امروز

-پسته های آمریکا به ایران رسیدند
-مأموریت سیل شمال
-تبریک روحانی به اسد
-دیگو افشا می کند

راه مردم

-بحث هسته ای، نان و آب عده ای را به خطر انداخته است
-برنامه های جدید دولت برای تقویت نظام بانکی
-مصروف مشروب یک خیابان را بهم ریخت
-بانک صادرات از کانادا نشان طلایی گرفت

شرق

-وزیر ارشاد:ذهنیت ارسال پارازیت باید اصلاح شود
-استعفای یک مدیر کل برای عذرخواهی از مردم
-هزینه ایجاد هر شغل 3 برابر شد
-مرتضوی این روزها کجاست؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها