یکی از چالش‌های اصلی که کشور ما در مسیر تبدیل علم به ثروت با آن مواجه است، نبود حلقه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است. این در حالی است که ایجاد این حلقه ارتباطی نه‌تنها به نفع دانشگاهیان است، بلکه می‌تواند راهکاری برای رفع نیازمندی‌های صنعت باشد و محدودیت‌های موجود در این حوزه را از میان بردارد. با توجه به اهمیت این موضوع تدابیر مختلفی اندیشیده شده است.
کد خبر: ۶۸۰۸۸۱
ویکی آیدیا؛ دایرة المعارف اختراعات

هدف مشترک همه آنها ایجاد پلی ارتباطی بین این دو بال دانش‌محور کشور است تا به این ترتیب از سقوط ایده‌ها و اندیشه‌های نو در دره نیستی و نابودی جلوگیری شود. بنیاد ملی نخبگان در راستای حمایت از مخترعان، نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع محدودیت‌هایی که در مسیر چرخه علم تا ثروت وجود دارد با همکاری شرکت مدیریت فناوری یکتا دانش مفید شبکه‌ای را تحت عنوان wikiidea راه‌اندازی کرده که با هدف تسهیل و تسریع فرآیند تجاری‌سازی طرح‌ها و ایجاد ارتباط متقابل و مستقیم بین صنعت و دانشگاه طراحی شده است.

معرفی جدیدترین طرح‌ها و نوآوری‌ها

همان طور که از نام این شبکه برمی‌آید، ویکی آیدیا، دائره‌المعارفی است که با هدف ایجاد ارتباط بین صاحبان فکر و ایده از یک سو و صاحبان صنعت و سرمایه از سوی دیگر بنا نهاده شده و قرار است به عنوان یک پل ارتباطی در تبدیل علم به ثروت نقش‌آفرینی کند.

به گفته میثم دهقانی‌منش، مدیر بخش صنعت و بازار مجموعه ویکی آیدیا، این مجموعه از سال 90 فعالیت خود را با هدف ایجاد ارتباط بین متقاضیان و عرضه‌کنندگان فناوری در داخل کشور آغاز کرد. در این مجموعه افرادی در حوزه‌های مختلف مدیریت فناوری، مهندسی صنایع و کارآفرینی در کنار هم جمع شده‌اند که هدف آنها رساندن عرضه‌کنندگان و متقاضیان علم و فناوری به همدیگر است. طرح‌های اصلی این مجموعه به شناسایی نیازمندی‌های فناورانه بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور به منظور ارائه راهکاری مناسب به نخبگان، مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد. مدیریت دعوت از سرمایه‌گذاران، مدیریت دالان سرمایه‌گذاران جشنواره نوآوری و شکوفایی بهمن 92، پورتال تجاری‌سازی بنیاد ملی نخبگان، تهیه ماهنامه مجازی صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آی.تی از جمله دیگر فعالیت‌های این مجموعه است که با این هدف انجام می‌شود.

یکی از چالش‌هایی که در این‌زمینه در کشور ما وجود دارد این است که خیلی از افراد از نیازهای ما اطلاعی ندارند و خیلی‌ها نمی‌دانند نیازشان توسط چه کسی برطرف می‌شود. شبکه ویکی‌آیدیا این موضوع را تسهیل و تسریع کرده تا صنعتگران از این ظرفیت استفاده کنند

دهقانی‌منش در ادامه این طور توضیح می‌دهد: در این مدت که فعالیت شبکه ویکی‌آیدیا به صورت گسترده اجرایی شده، تعاملات نزدیکی با بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت صنعت، وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، پارک پردیس و ستاد توسعه فناوری نانو داشته‌ایم و تفاهمنامه همکاری با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشکده‌های مختلف مانند پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی و همچنین کلینیک‌های صنعت از جمله کلینیک صنعت پارک علم و فناوری قزوین به امضا رسیده است.

دهقانی‌منش در پاسخ به ضروت راه‌اندازی چنین شبکه‌ای می‌گوید: سال 91 به این نتیجه رسیدیم که باید شبکه‌ای را راه‌اندازی کنیم تا افراد و متخصصانی که اکنون عناصر اصلی این شبکه را تشکیل می‌دهند و پیش از این به صورت جزیره‌ای کار می‌کردند، بتوانند در قالب یک شبکه، ارتباطات بهتری با هم داشته باشند. از این رو، طرح ویکی‌آیدیا مطرح شد که شبکه مبادلات فناوری است. ما در این شبکه پنج عنصر را تعریف کرده‌ایم؛ مخترعان، نخبگان، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان که از مهم‌ترین این عناصر هستند از عناصر اصلی این شبکه مبادلاتی به شمار می‌آیند. عضویت در این شبکه برای همه عناصر تشکیل‌دهنده شبکه رایگان است. در این شبکه به هر گروه از اعضا خدمات مختلفی ارائه می‌شود. مخترعان می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کرده و طرح‌های خودشان را در حد اطلاعات تجاری در این بخش مطرح کنند. ما در این شبکه از ظرفیت علمی نخبگان برای رفع نیازهای صنعت استفاده می‌کنیم.

در بخش سرمایه‌گذاران افراد و مجموعه‌های حقیقی و حقوقی که سرمایه‌ای دارند عضو می‌شوند. این افراد علاقه‌مند هستند روی فناوری‌هایی کار کنند که جدید است و برای نخبگان مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند جذاب باشد. در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی عضو می‌شوند که طرح‌های آنها از مرحله آزمایشی گذر کرده و به جایی رسیده‌اند که به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان با گروهی برای تولید یک فناوری پیشرفته یا به اصطلاح های‌تِک (Hi-Tech) همکاری دارند. فعالیت اصلی این شبکه در بخش تولیدکنندگان است، چراکه در حقیقت فعالیت اصلی ما در جهت ارتباط با صنعت و ارتباط با تولیدکنندگان انجام می‌شود. ما در بخش تولیدکنندگان این امتیاز را برای تولیدکنندگان قائل شده‌ایم تا جدیدترین طرح‌ها و فناوری‌هایی که در حوزه‌های صنعتی خودشان است به آنها معرفی کنیم و از طرف دیگر اگر نیاز پژوهشی یا فناورانه‌ای داشته باشند که علاقه‌مند هستند توسط مخترعان و نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان که از یک بار علمی خوبی برخوردارند انجام شود، می‌توانیم این ارتباط را ایجاد کنیم.

شبکه اجتماعی از جنس ایده و اختراع

در حال حاضر بیش از 4000 نفر عضو این شبکه هستند که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند. دهقانی‌منش با توصیف این شبکه به عنوان یک شبکه اجتماعی می‌گوید: نکته اصلی این است که این شبکه مانند یک شبکه اجتماعی علمی عمل می‌کند؛ یعنی پس از ثبت‌نام به هر یک از اعضا یک شبکه کاربری اختصاص داده می‌شود و اعضا می‌توانند از این طریق با هم در ارتباط باشند، البته با حفظ جوانب اطلاعاتی یکدیگر. این نکته‌ای است که در شبکه ویکی‌آیدیا ما برای حفظ ایمنی اعضا و کاربران رعایت کرده‌ایم این شبکه با تعامل و حمایت بنیاد مکلی نخبگان ایجاد شده است.

در شبکه سه بانک اطلاعاتی وجود دارد که عبارت است از بانک اختراعات، بانک محصولات دانش‌بنیان و بانک نیازهای فناورانه صنایع که خود اعضا می‌توانند به این بانک‌ها دسترسی داشته باشند و در هر یک از آنها در صورت نیاز با صاحب فناوری یا متقاضی فناوری ارتباط ایجاد کنند. ما در این مجموعه دو پروژه موفق با بنیاد ملی نخبگان انجام داده‌ایم که در زمینه شناسایی نیازمندی‌های فناورانه بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور برای اعلام به نخبگان مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. اگر نیازی از سوی صنعت مطرح شود، ما این توانایی را داریم که در مدت زمان یک هفته بیش از ده نفر از خبرگان این حوزه را به آنها معرفی کنیم.

یکی از چالش‌هایی که در کشور ما وجود دارد این است که خیلی از افراد از نیازهای ما اطلاعی ندارند و خیلی‌ها نمی‌دانند نیازشان توسط چه کسی برطرف می‌شود. ما در شبکه ویکی‌آیدیا این موضوع را تسهیل و تسریع کرده‌ایم تا صنعتگران از این ظرفیت استفاده کنند.

دهقانی‌منش تاکید می‌کند: اگر این فرهنگ برای تمام صنعت جا بیفتد، می‌توان بسیاری از نیازها را توسط نخبگان و مخترعان و در تعامل آنها برطرف کرد و ما امیدواریم با توجه به ظرفیتی که ایجاد کرده‌ایم، بتوانیم ارتباط صنعت و دانشگاه را به نوعی حل کنیم.

در جشنواره نوآوری و شکوفایی بهمن سال گذشته که همه ساله از سوی بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود، ما توانستیم با انعقاد قرارداد میلیاردی بین صاحبان و عرضه‌کنندگان فناوری در نمایشگاه به عنوان کارگزار برتر بنیاد شناخته شویم. همه عناصر اصلی شبکه می‌توانند با ثبت‌نام رایگان در سامانه ویکی‌آیدیا به نشانی www.wikiidea.ir یا تماس تلفنی با شماره 88930165 با بخش بازار و صنعت مجموعه ارتباط برقرار کنند تا با مجموعه در تعامل باشند.

فرانک فراهانی‌جم ‌/‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مولانامنش
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
سایت عالی بود
كمكم كرد
ممنون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها