دانشمندان، به تکنولوژی جدیدی دست یافته اند که با تکمیل آن می توان امیدوار بود، ترمیم دندان منسوخ شود و جای آن را رویش و تولد دندان های جدید بگیرد.
کد خبر: ۶۷۹۲۹۳
رشد مجدد دندان با فن آوری جدید لیزری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، دانشمندان به فن آوری تازه ای مبتنی بر استفاده از اشعه لیزر رسیده اند که می توانند سلول های بنیادی جسم را برای رویش دندان جدید به کار گیرند؛ امری که خبرهای خوشی درباره عبور از دندانپزشکی سنتی و باز شدن عرصه جدیدی در پزشکی مدرن دارد.

پژوهشگران، لیزر کم قدرتی را برای جداسازی سلول های بنیادی از عاج دندان در خدمت گرفته اند.

عاج دندان، بافتی محکم شبیه به استخوان است که بخش عمده ای از دندان را تشکیل می دهد.

آزمایش های اولیه بر روی موش های آزمایشگاهی با به کارگیری سلول های بنیادی انجام شده است.

پژوهشگران می گویند نتوانسته اند دندان کامل بسازند زیرا جزء تشکیل دهنده مینای دندان بسیار ظریف است، اما دستیابی به عاج دندان می تواند کمک موثری - دست کم در گام اولیه- برای درمان کانال ریشه دندان کند. این عمل و عصب کشی می تواند با کمک گرفتن از سلول های بنیادی بدون درد انجام شود و ضمنا باکتری ها را از بافت مرده دندان بزداید.

براوین ارانی عضو انجمن پژوهش های دندان و جمجمه آمریکا می گوید: من به عنوان یک دندانپزشک تجربی بر این باورم که این تحول می تواند تاثیر عظیمی در دندانپزشکی بالینی داشته باشد.

پرفسور دیوید مانی متخصص در مهندسی ژنتیک از دانشگاه هاروارد تصریح می کند: وسایل درمانی ما در حال حاضر، چیز جدیدی به جسم اضافه نمی کند. اشعه لیزر به شکل روتین در پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود اما مرزهای محدودی در بحث بالینی دارد... با این کشف، اگر بتوانیم دندان را به جای تغییر آن، تجدید و تولید کنیم، پیشرفتی اساسی در عرصه دندانپزشکی خواهیم داشت.

این تجربه جدید به تفصیل در گاهنامه علمی ساینس ترانسلیشینال مدیسن ( Science Translational Medicin) منتشر شده است.

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ناهید
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۰
۰
در حال حاضر تو ایران جایی هست كه بشه داوطلبانه رفت كه این كار رو رومون انجام بدن آخه من مهمترین دندانم باید هر چه سریع تر عصب كشی بشه و من نمیخوام اینكارو بكنم لطفا جوابمو زود بدین مشكلم خیلی حاده با تشكر فراوان
اكبرشیریان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
۰
۰
در حال حاضر تو ایران جایی هست كه بشه داوطلبانه رفت كه این كار رو رومون انجام بدن آخه lمن دندان در دهان ندارم و خیلی ب شدت برایم مشكل ساز شده لطفا جوابمو زود بدین مشكلم خیلی حاده با تشكر فراوان

نیازمندی ها