فردا در تهران برگزار می‌شود

دومین اجلاس دوستان سوریه

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه در تهران و با حضور نمایندگان ۲۵ کشور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۷۹۱۷۸
دومین اجلاس دوستان سوریه

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که امروز در مجلس برگزار شد، اظهار داشت: دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه در تاریخ یکشنبه 11 خرداد در تهران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این اجلاس در راستای مجموعه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان درگیری‌ها در سوریه و استقرار صلح، امنیت و آرامش در این کشور به عنوان خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است. بنابراین هدف از برگزاری این اجلاس، استمرار تصمیمی است که در اسفندماه سال گذشته اتخاذ و موجب شد اولین اجلاس روسای کمیسیون‌های کشورهای دوست سوریه با حضور 8 کشور شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حضور 30 کشور در اجلاس دوم روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه افزود: حضور این تعداد کشور نشان‌دهنده این است که بسیاری از کشورهای دیگر نیز به کاروان صلح پیوسته‌اند و این سیاست جمهوری اسلامی ایران در مقطع فعلی، طرفداران زیادی در دنیا پیدا کرده و خطی که آمریکا و هم‌پیمانانش در دنیا از بیش از 3 سال گذشته در بحران سوریه دنبال می‌کردند که آن آتش‌افروزی در سوریه بود، خطی شکست خورده است.

بروجردی گفت: اکثریت کشورهای جهان معتقدند بحران سوریه فقط یک راه‌حل دارد که آن هم راه‌حل سیاسی است؛ پدیده شوم تقویت تروریسم که از طریق آمریکا و هم‌پیمانانش با جدیت دنبال شد، امروز به معضل تهدیدکننده بالقوه در سطح جهان تبدیل شده است. این نکات از ابتدا مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده و ما به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم در دنیا، با این پدیده به هر شکلی و در هر جایی مخالف هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: هدف ما در سوریه جلوگیری از گسترش پدیده تروریسم است که تهدیدکننده کشورهای دنیاست به خصوص کشورهایی که اتباع آنها در طول سال‌های گذشته حتی از کشورهای اروپایی و خود آمریکا در سوریه حضور پیدا کرده و کارهای تروریستی کردند و امروز خود این کشورها به جد نگران هستند که زمانی که این بحران به پایان برسد، در بازگشت چگونه با این افراد برخورد کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در هر صورت این موفقیت در تصمیم دولت سوریه مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد، تغییر قانون اساسی و آزادی احزاب، گام بلندی به سمت صلح و آرامش است ضمن اینکه روز سه‌شنبه هفته جاری قرار است انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار شود.

** پیشنهاد آمریکا به بشار اسد برای باقی ماندن در قدرت به شرط عدم برگزاری انتخابات

بروجردی تصریح کرد: موجب تعجب است که آمریکا با تمام ادعاهای خود مخالف برگزاری انتخابات در سوریه است و این را اعلام کرده و درخواست کرده که آقای بشار اسد دو سال دیگر طبق مجوزی که قانون اساسی سوریه داده است، بر قدرت باقی بماند ولی انتخابات در سوریه برگزار نشود؛ این سیاست استاندارد دوگانه آمریکا و هم‌پیمانانش نشان دهنده این است که برای آنها اهداف سیاسی و منافع تعریف شده نامشروع برای خودشان محوریت دارد و بحث انتخابات و مردم سالاری برای آنها در درجه دوم قرار دارد.

وی در ادامه گفت: ما از این موضوع متاسف هستیم که تعدادی از کشورها که انتخابات ریاست جمهوری سوریه خارج از مرزهای این کشور برگزار شد، با این موضوع مخالفت کردند ولی حضور پرشور مردم نشان دهنده موفقیت دولت سوریه در برگزاری این انتخابات بود.

"در اجلاس دوم روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه شاهد حضور تعداد قابل توجهی از روسای کمیسیون‌ها و حتی در سطح رئیس مجلس هستیم ضمن اینکه رئیس مجلس بولیوی و نایب‌رئیس مجلس مالی برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند."

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: تا امروز صبح 10 تا 12 هیئت پارلمانی برای شرکت در اجلاس دوم کشورهای دوست سوریه وارد تهران شدند و حداقل 3 برابر تعداد شرکت‌کنندگان اجلاس اول در این اجلاس شرکت خواهند کرد که این تعداد نشانه مهم و مثبتی است که در حال اتفاق افتادن است.

بروجردی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در سطح دولت و دیپلماسی پارلمانی از آغاز بحران سوریه فعال بوده‌ایم و بارها هیئت‌های متعدد برای تلاش در جهت صلح به سوریه فرستاده‌ایم؛ روز دوشنبه نیز هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران عازم سوریه خواهد بود و راه برای تمام مهمانانی که در اجلاس تهران حضور پیدا می‌کنند، باز است تا در روز برگزاری انتخابات سوریه در این کشور حضور یابد.

** از روند مصالحه بین ارتش و گروه‌های مسلح حمایت می‌کنیم

وی گفت: ما از روند مصالحه بین گروه‌های مسلح و ارتش سوریه که در حمص اتفاق افتاد و در ریف دمشق تکرار شد و در حال مذاکره هستند که کار مشابهی در حلب انجام شود، حمایت می‌کنیم؛ این روند ارزشمند است که از کشته‌شدن افراد و جنگ و خونریزی در این کشور جلوگیری می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص ارسال کمک‌های انسانی به مردم سوریه اظهار داشت: به دلیل تحمیل تحریم‌های گوناگون به مردم سوریه نیاز در بعد غذا و دارو ضرورت جدی است و جمهوری اسلامی پیوسته در این عرصه مانند عرصه سیاسی فعال بوده و از کشورها دعوت می‌کنیم که این اقدام انسانی را انجام دهد چرا که سوریه در طول 3 سال گذشته دچار آسیب و تخریب‌های فراوان شده و ایران اسلامی اعلام آمادگی می‌کند که در تقویت خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی فعالیت امدادرسانی خود را آغاز کند.

بروجردی در پاسخ به این پرسش که آیا در هیئت اعزامی به سوریه افرادی از دولت نیز حضور خواهند داشت، گفت: اجلاس دوم کشورهای دوست سوریه در چارچوب دیپلماسی پارلمانی برگزار خواهد شد و از این موضوع که دولت برای حضور در روز برگزاری انتخابات سوریه در این کشور حضور خواهد داشت یا خیر، مطلع نیستم.

وی در خصوص کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس یادآور شد، کشورهای حاضر در این اجلاس از آمریکای لاتین، آفریقا، کشورهای اسلامی و همسایه و هیئتی از سوریه حضور پیدا خواهند کرد و 10 تا 12 رئیس کمیسیون، نایب رئیس، نواب روسای کمیسیون‌ها در اجلاس حاضر می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد کشورها به 25 کشور افزایش یابد ضمن اینکه عده‌ای از کشورها اعلام آمادگی کردند که از سفرایشان درخواست کنند تا به عنوان نماینده آنها در اجلاس دوم حضور یابند. همچنین عراق و سوریه در سطح رئیس کمیسیون سیاست‌ خارجی در اجلاس دوم کشورهای دوست سوریه شرکت می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا از کشورهای عربی همسایه نیز در اجلاس شرکت می‌کنند، گفت: اتحادیه عرب در همان سال بحران سوریه، عضویت این کشور را تعلیق کرد و موضع نامناسبی در این خصوص اتخاذ کرد لذا در جهان عرب تغییر نگاه و سیاست نسبت به بحران سوریه مشهود است.

بروجردی در خصوص چگونگی اجرای مصوبات اجلاس اول کشورهای دوست سوریه گفت: ما در این اجلاس تعدادی مصوبه داشتیم که روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت اعلام آمادگی کرد که مصوبات و درخواست‌های اجلاس را در خصوص ضرورت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، جلوگیری از ورود سلاح، درخواست از شورای امنیت برای درج نام گروه‌های تروریستی در لیست این گروه‌ها و الزام کشورهای همسایه برای ممانعت از ارسال سلاح و افراد تروریست به این شورا منتقل کند که این اقدام توسط روسیه صورت گرفت.

وی ادامه داد: البته آمریکا نگاه متفاوتی با روسیه و چین در خصوص سوریه در شورای امنیت داشته است لذا این کشور سیاست تقابلی دنبال می‌کند و در انتخابات سوریه سیاست مخالف را اعلام کرده است. اما در این بحران، اینکه دو عضو دائم شورای امنیت در جهت تقویت خط مقاومت و کشور سوریه و تغییر ساختار سیاسی در این کشور بودند، پدیده مهم در سطح جهانی است که تاثیرگذار نیست، است و شاهد آثار آن نیز هستیم که روز به روز در تغییرات قانون اساسی و انتخابات سوریه عملی شد و نشان دهنده شکست آمریکا و هم‌پیمانان‌اش است. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها