امروز 10 خرداد 1393 هجری شمسی، 2 شعبان 1435 هجری قمری،31 می 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که در این روز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۷۹۰۵۸
ده خرداد، انتشار اولین شماره روزنامه نسیم شمال

هجری شمسی
10 خرداد 1287

کابینه دوم حسینقلی خان نظام السلطنه ـ از کابینه‌های عصر محمدعلیشاه قاجار ـ پایان یافت. این کابینه در 9 اسفند 1286 شکل گرفته بود.


10 خرداد 1300

نجدالسلطنه والی جدید خراسان که به امر قوام عهده‌دار این سمت شده بود، راهی حوزه مأموریت خود شد، اما بلافاصله توسط نیروهای تحت امر کلنل محمدتقی خان پسیان بازداشت شد.


10 خرداد 1320

رشید عالی گیلانی درپی سقوط حکومت 58 روزه‌اش به ایران پناهنده شد‌. وی که در 14 فروردین همان سال با کودتا علیه ملک فیصل دوم به قدرت رسیده بود، مغلوب جنگ با قوای متجاوز انگلیسی شد.


10 خرداد 1334

دولت شوروی پس از سالها مذاکره، 11 تن طلای متعلق به ایران را که هنگام جنگ جهانی دوم در بانک شوروی نگاه داشته بود، به مقامات دولتی ایران تحویل داد.

10 خرداد 1351

همزمان با حضور نیکسون در تهران، چندین انفجار در مراکز امریکایی‌ها در تهران رخ داد. در این انفجارها دو نفر کشته شدند، اتومبیل یک ژنرال امریکایی منهدم شد و اداره اطلاعات امریکا خسارت دید.

10 خرداد 1359

تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران آغاز شد.

هجری قمری

2 شعبان 396
شیخ ابواسماعیل عبدالله بن منصور مشهور به خواجه عبدالله انصاری عارف و نویسنده بزرگ مسلمان متولد شد. در یکی از چند سفر حج، با شیخ ابوالحسن خرقانی دیدار کرد و از او بسیار تأثیر گرفت. خواجه عبدالله که به «پیر هرات» نیز مشهور است از نه سالگی شعر می سرود. وی ضمن تالیف آثار متعدد عرفانی به تدریس اشتغال داشت. تفسیر قرآن؛ منازل السائرین و مناجات نامه از آثار مشهور اوست.

2 شعبان 1325

نخستین شماره از روزنامه‏ "نسیم شمال" منتشر شد. سیداشرف الدین حسینی قزوینی از شاعران و روزنامه‏نویسان دوره‏ی نهضت مشروطه بود که روزنامه‏ی نسیم شمال را تاسیس و منتشر کرد. روزنامه‏ی نسیم شمال که پس از پیروزی مشروطه خواهان، در تهران منتشر می‏شد، حاوی مقالات و اشعار فکاهی و طنز بود و این مطالب در نکوهش اعمال ظالمانه و بی‏عدالتی‏های محمدعلی شاه قاجار و عوامل دست نشانده‏ی وی منتشر می‏شد. نسیم شمال مقبولیت عام یافت و خودِ سید اشرف الدین حسینی قزوینی نیز به مناسبت روزنامه‏اش، به نسیم شمال معروف شد.

میلادی

31 می 1910
روز استقلال کامل جمهوری "افریقای جنوبی" ، افریقای جنوبی از به هم پیوستن دو مستعمره انگلیس در جنوب افریقا تشکیل شد و در 31 مه 1910 استقلال داخلی یافت. این اتحادیه در 1931 به استقلال کامل دست یافت. اما اقلیت سفیدپوست، قدرت را در دست گرفتند. سرانجام بر اثر مبارزات پیگیر سیاهان این کشور و فشار کشورهای خارجی، سفیدپوستان افریقای جنوبی در 1991 مجبور به پایان دادن به رژیم تبعیض نژادی (آپارتاید) در این کشور شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها