درختان خوددرمانی پیشرفته دارند

یافته های جدید دانشمندان آلمانی نشان می دهد که درختان می توانند آسیب های خود را بر پایه اصل «توزیع متوازن تنش» ترمیم کنند و نوعی خوددرمانی پیشرفته دارند.
کد خبر: ۶۷۸۶۹۳
درختان خوددرمانی پیشرفته دارند

به تمامی ویژگی های خوب درخت ها باید یکی دیگر را هم افزود و آن اینکه درخت ها قادرند آسیب های وارده بیرونی و درونی را خودشان ترمیم کنند و با تغییر ترکیب ظاهری یا ریخت شان نسبت به تاثیرات خارجی واکنش نشان دهند.

پروفسور ماتیک و گروه همکار از بخش بیومکانیک انستیتوی تکنولوژی دانشگاه کارلسروهه در تحقیقی جدید، روند این «تعمیر» یا به زبان دیگر تطابق پذیری درختان را بررسی کردند به این ترتیب که مکانیسم های پایه ای رشد درختان را به دقت زیر نظر گرفته و یافته هایشان را حتی به محصولات ساخت انسان نیز بسط داده اند.

یافته های این دانشمندان در کتابی با نام «زبان بدن درخت ها» منتشر شده و این کتاب دانشنامه ای است که نتیجه 25 سال تحقیق و پژوهش دانشمندان و محققان آلمانی در انستیتوی کالسروهه را گردآوری و ارائه می کند.

پروفسور ماتیک می گوید: پیکر و ریخت درخت، کارنامه تاثیرات و تغییرات ناشی از عوامل برونی و درونی بر یک درخت و غلبه درخت بر آنها از راه خوددرمانی است.

وی باد، خراش و حمله قارچ ها به درختان را از جمله تاثیرات بیرونی و آسیب های درونی می داند که درخت ها با آنها دست و پنجه نرم می کنند و به گفته این محقق، درخت ها به این ترتیب قادرند جراحات مکانیکی پدیدآمده به بدنشان را با تولید چوب تازه از بین ببرند.

به اعتقاد محققان کارلسروهه، پایه و اساس این خوددرمانی بر اصل «توزیع متوازن تنش» و توزیع مساوی وزن بر سطح درخت، استوار است به این معنا که اگر در نقطه ای از پوست درخت آسیبی پدید آید، آنقدر به تولید چوب ادامه می دهد تا تنش به وجود آمده در اثر کمبود چوب در بخش پوست، جبران شود.

آگاهی به این توانایی در درخت ها با در نظر گرفتن محیط پیرامون آنها بسیار مهم است زیرا درخت آسیب دیده که تعادل خود را در یک سو از دست داده، ممکن است هر لحظه در هم شکسته یا بیافتد.

پژوهشگران کارلسروهه قواعد طبیعی را که با بررسی درخت ها به آنها رسیده اند به دیگر حوزه ها بسط می دهند و در نتیجه، با کمک برنامه نویسان باتجربه موفق به شبیه سازی این مکانیسم و تطابق پذیری در قالب برنامه های کامپیوتری شدند، برنامه هایی که توجه صنعت به ویژه بخش طراحی صنعتی خودروسازی را به خود جلب کرده است.

پروفسور ماتیک توضیح می دهد: صنعت خودرو بر پایه یافته های تازه در مورد مکانیسم های موجود در درختان می تواند فرم ها را اصلاح کند و قطعات گوناگون خودرو را به این ترتیب سبک تر و مقاوم تر بسازد.

محققان کارلسروهه معتقدند که با روش های برهم زدن تمرکز تنش (یا توزیع متوازن تنش) می توان این تمرکز را در نقاطی که پتانسیل شکستگی دارند، تعدیل و خنثی کرد.

دانشمندان آلمانی می گویند که نتیجه تحقیقات شان کاربرد عام دارد که با آن می توان توضیحی بر همه تغییرات و پیش بینی روند تغییرات داشت؛ از تغییر فرم سنگ های کنار ساحل گرفته تا برش پرتگاه های لب دریا یا تغییر فرم درخت تا تغییرات استخوان ها در بدن انسان.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها